Start /  Nyheter /  Misstag är erfarenheter
21 2017
FEB

DIK vill bryta normen i rekryteringsprocesser och i företagskulturer.

Misstag är lärdomar som tar dig och din organisation framåt. Ändå är rekryteringsprocesserna idag mer fokuserade på bedrifter än hur vi når dem. Nu skriver DIK om spelreglerna.

Tre tips för organisationer att växa med hjälp av misstag:

1 Tänk kollektivt
En chef eller ledare måste ha inställningen att frågor ska lösas tillsammans med medarbetarna. Tänk inte ”hur ska jag lösa det här”. Tänk istället ”hur ska jag involvera fler i det här på ett tidigt stadium”.

2 Titta på incitamenten
Finns det en intention i organisationen att dra lärdom av misstag och våga testa nya idéer måste det uppmuntras. Inför incitament att våga misslyckas för att på så sätt lära sig saker. Se till att det blir praxis och inte bara vackra ord.

3 Sätt rätt stämning
Det är viktigt att det finns en tillåtande stämning där medarbetarna litar på varandra. Om alla på ett tidigt stadium kan få gehör för sina idéer kommer man snabbare vidare. Glädje och arbetslust ökar innovationskraften i en organisation.

I en kampanj och i senaste avsnittet av DIK:s podd Dialog fokuserar DIK på misstag som en väg till framgång. I kampanjen ”(mis)takes you there” utmanar DIK företaget Björn Borg att rekrytera sin nya PR Manager genom att utgå från de sökandes misstag. De sökande får svara på ett antal frågor som handlar om vilka misstag de har gjort under karriären och vilka lärdomar personen har dragit av det.

– Vi är övertygade om att det är viktigt att individer tillåts att misslyckas ibland och omvandla det till erfarenheter. Därför är det angeläget att det råder en tillåtande kultur på arbetsplatsen. När du tillåts utvärdera och reflektera över det du gör får du mod att våga tänka utanför ramarna. Då kommer organisationen snabbare fram, säger DIK:s kommunikations- och marknadschef Anna Fairbrass.

På samma tema resonerar Olle Svensson och Fredric Marcus (FM) i senaste avsnittet av Dialog. Olle Svensson arbetar med organisationsutveckling på innovationsbyrån Co:LabX och FM är cd på webbyrån Creuna.

Vad är egentligen misstag? Misstag vill ju ingen göra. De skapar gärna en ångestkänsla som få vill uppleva. Det kan göra att det finns en rädsla att testa nya saker.

– Jag tycker att det är synd att säga misstag för det är ett negativt laddat ord som ger negativa associationer. Om man istället talar om lärdomar är det få som skulle säga att det är något negativt, resonerar Olle Svensson i podden Dialog.

Misstag premieras inte
I de flesta organisationskulturer premieras inte misstag. Du är inte anställd för att misslyckas utan för att prestera bra resultat. Det finns ingen bonus som är kopplad till vilka misstag du har gjort.

– Vi lever i en värld som förändrar sig snabbt. Då krävs en kultur som är mer lyssnande, reflekterande och som vågar testa olika saker. Det kanske behövs andra mätpunkter än resultat i kvartalsrapporten, som till exempel ”hur många nya grejer har du testat” för att få fram en mer tillåtande kultur, säger Olle Svensson.

Sätt igång att testa
FM tipsar om att sätta igång att göra saker och testa olika idéer innan projektet blir för stort eller det kostar för mycket att misslyckas. Men det går inte att misslyckas och testa hur länge som helst. I slutänden måste resultaten komma.

– Man kan tillåta sig att misslyckas om det är ett litet projekt eller i början av det. Men ska du åka till månen är det ju jättetrist om det inte går som det är tänkt. De stekte några astronauter första gången de försökte åka dit. Det gav ju också lärdomar men också mycket att fundera på – hur mycket är du beredd att satsa, säger FM.

Lyssna på Dialog för mer tips och råd om varför misstag kan göra dig till vinnare i karriären!

Sök jobbet som PR manger genom att berätta om din misstag!

Kommentarer:

  1. Inga kommentarer sparade.

    Bli först med att kommentera artikeln ovan!

 

Lägg till ny kommentar:

Prenumerera på kommentarer
DIK:s kommentarspolicy