Start /  Nyheter /  Swedbank blev Årets arkiv 2015
12 2015
MAR

Mats Andersson, Romeo Valtchev, Catarina Funke och Bengt Pettersson från Swedbank tog på onsdagen emot priset för Årets arkiv 2015.
Foto: Ingela Wettergrund

För Mats Andersson som är arkivarie på Swedbank kan arbetsveckan skifta från det historiska arkivet i en gruvort i Närke, via en fuktskadad källare i Säffle till bankens inglasade huvudkontor i Sundbyberg. Ett näringslivsarkiv med bredd, från första bankboken 1820 till transaktionerna via telefon- och internetbanken. Swedbank document management tog i går hem priset för Årets arkiv 2015.

Kontakt:

  • Juryns ordförande, Anna Steen, mobil: 0733-66 24 30, e-post: anna.steen@dik.se  
  • Niko Fastman, projektledare, Kompetensinstitutet, tel: 073-670 60 32, e-post: niko.fastman@kompetensinstitutet.se

Utmärkelsen Årets arkiv delas ut årligen sedan 2009 av DIK - akademikerfacket för kultur och kommunikation i samarbete med Riksarkivet, Näringslivets arkivråd och Föreningen för arkiv och informationsförvaltning. I år skedde utdelningen i samband med onsdagens Arkivforum på Grand Hotel i Stockholm, den 11 mars. Prissumman är 25 000 kr.

Juryns motivering: Swedbank document management, Swedbanks arkiv, har de senaste åren utveckats från en traditionell arkivfunktion med fokus på det historiska arkivet till att bli en viktig resurs för hela banken.  Arkivet ansvarar för hela informationsförvaltningsprocessen från informationsplanering, dokumentstyrning till datahantering och e-arkivering. Arkivet arbetar med olika format, allt från konventionellt papper till elektroniska dokument, däremellan scanning, ljudfiler och video. Banken tar dessutom sitt samhällsansvar genom att bevara, vårda och tillgängliggöra sin historia. Ett arkiv som visar sin egen historia och som samtidigt är en viktig källa för det lokala samhällets ekonomiska historia.

De var också nominerade
Ytterligare två arkiv var nominerade till utmärkelsen och de har båda en spännande och nytänkande verksamhet.

Landstingsarkivet i Västernorrland har haft en mycket positiv utveckling under de senaste tio åren. Från att ha utgjort en blygsam och mycket splittrad verksamhet, har den nuvarande ledningen lyckats föra samman de olika delarna till en väl fungerande enhet. Nu finns här professionell arkivkunskap på både beställar- och leverantörssidan. Man har också framgångsrikt, trots en begränsad ekonomi, lyckats förankra sitt arbete bland landstingets många personalgrupper och, framför allt, hos den politiska ledningen, som insett vikten av att ha en väl fungerande arkivverksamhet.

Vallentuna kommun är en av de första kommunerna i Sverige med att införa processbaserad arkivredovisning.  År 2010 förtecknades hela arkivet och 2014 infördes processbaserad arkivredovisning. Kommunen har satsat stort på arkivet under den senaste tio års perioden och antalet arkivtjänster har vuxit från 20% till 200%. Vallentuna satsar på att vara en modern kommun och har en plan att införa ett e-arkiv inom kort. Vallentuna satsar även mycket på samarbete med sina grannkommuner.

Läs mer om pristagarna, priset och om tidigare års pristagare:

För mer information, kontakta: Juryns ordförande, Anna Steen, mobil: 0733-66 24 30, e-post: anna.steen@dik.se  Niko Fastman, projektledare, Kompetensinstitutet, tel: 073-670 60 32, e-post: niko.fastman@kompetensinstitutet.se

DIK är akademikerfacket för kultur och kommunikation. Vi är ca 22 000 medlemmar som finns på alla typer av arbetsplatser över hela landet. DIK är ett av de förbund som tillsammans bildar Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Självklart är vi partipolitiskt obundna.

DIK, Box 760, 131 24 Nacka, Tel: 08-466 24 00, kansli@dik.se, www.dik.se