Arkivarier med inriktning digital utveckling

Enheten Informationsförvaltning söker arkivarier med inriktning på digitalisering och digital utveckling.

Kontaktpersoner

Kian Wingård Sten, Enhetschef

Tfn: 010-488 26 62

Irene Andersson, Sektionschef

Tfn: 010-486 05 79

Linda Lagerstrand, Rekryterare

Tfn: 010-487 07 24

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Enhetens uppdrag är att styra och ge förutsättningar för enhetlig, effektiv och rättssäker ärende- och dokumenthantering och arkivering för hela Arbetsförmedlingen. Vårt fokus är att bidra till och möjliggöra en digitalisering och en digital utveckling av ärendehanteringen.

Enheten Informationsförvaltning är en del av Rättsavdelningen, våra medarbetare är geografiskt spridda över hela landet och vi jobbar tillsammans virtuellt. Vårt fokus och våra arbetssätt präglas av digitalisering och vi arbetar proaktivt genom våra styrdokument, genom att ge stöd till olika utvecklingsarbeten och genom att alltid jobba i nära samarbete med andra verksamheter, både internt och externt. Inom enheten finns produktområdet Informations­förvaltning där ett antal systemstöd förvaltas i produkterna Diarieföring, Arkivsökning, Digital sökandedossieér och Dokumenthantering. På enheten driver och deltar vi också i flera utvecklingsprojekt inom området informationsförvaltning och arkivering.

Du kommer att ingå i enhetens team för regelverk och strategi vars uppgift är att:

  • Utarbeta enkla och lättförståeliga handledningar baserade på regelverk och verksamhetens behov.
  • Omvärldsanalysera, bevaka och tolka att vårt regelverk ligger i framkant.
  • Aktivt arbeta för att möjliggöra digitalisering genom utredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper.

Arbetsuppgifter

  • Gallrings- och bevarandeutredningar.
  • Utreda behovet av, och utarbeta, styrande dokument.
  • Olika typer av utredningsarbeten inom området, både långsiktiga och mer ”akuta”.
  • Delta i utvecklingsarbeten som pågår inom enheten bl.a. e-arkivering.
  • Tillsammans med produktansvarig delta i förbättringsarbete och utvecklingen av systemstöd t.ex. Diariet
  • Ge expertstöd och hålla informationer.

Kvalifikationer

  • Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper.
  • Erfarenhet av och/eller utbildning i digital informationshantering.
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande om du har

  • God förståelse och erfarenhet av arbete med regelverket inom offentlig verksamhet.
  • Arbetat med utveckling av diarieföringssystem, ärendehanteringssystem eller e-arkiv ur ett verksamhetsperspektiv.
  • Erfarenhet av systemförvaltning.
  • Utrett dokumenthantering i större verksamheter.
  • Arbetat praktiskt med verksamhetsbaserad arkivredovisning.
  • Genomfört gallringsutredningar.

Personliga egenskaper

  • Du arbetar pragmatiskt och lösningsfokuserat. 
  • Du är självgående och kan arbeta effektivt såväl självständigt som i grupp.
  • Du trivs med att samarbeta och har ett prestigelöst förhållningssätt.
  • Du är flexibelt och ser positivt på förändringar och förnyelse.
  • Du kan uttrycka dig på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt både i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare på heltid med placering på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm som hösten 2019 kommer flytta till Solna Strand. Du kommer att ha chef på distans. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket kräver svenskt medborgarskap. Registerkontroll kommer att göras. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsförmedlingen tillämpar provanställning i 6 månader. Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med Af-2019/0005 1801 senast den 1 mars 2019. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Besvara ett antal urvalsfrågor ochbifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenheter för att styrka dina kvalifikationer samt ett personligt brev

Kontaktpersoner

Kian Wingård Sten, Enhetschef telefon 010-488 26 62

Irene Andersson, Sektionschef telefon 010-486 05 79

Linda Lagerstrand, Rekryterare linda.lagerstrand@arbetsformedlingen.se telefon 010-487 07 24

Andreas Deniz, Facklig företrädare SACO telefon 010-486 21 98 

Patrik Eklund, SEKO telefon 010-486 24 32

 

Carina Rova

fackligt ombud ST

010-487 42 81

Sista ansökningsdatum

1 mars

Ort

Stockholm

Kontaktpersoner

Kian Wingård Sten, Enhetschef

Tfn: 010-488 26 62

Irene Andersson, Sektionschef

Tfn: 010-486 05 79

Linda Lagerstrand, Rekryterare

Tfn: 010-487 07 24