Arkivarier till avdelningen för verksamhetsstöd

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Kontaktpersoner

Marit Kirkbakk, Rekryterande chef

Tfn: 010-111 44 73

Emil Jarengrim, HR-specialist

Tfn: 010-116 79 49

Placering VS Informationsförvaltning, Stockholm eller Östersund

VS Informationsförvaltning står till Försäkringskassans ledning och verksamhetens förfogande med expertis i informationshanteringsfrågor. Kärnan i VS Informationsförvaltnings verksamhet är en sund, enhetlig och effektiv informationshantering på Försäkringskassan. Enheten leder det strategiska arbetet med utveckling av informationshanteringen och arkivvården inom myndigheten. Enheten tar också fram interna styrdokument och ger stöd till verksamheten i form av rådgivning om informationshantering, arkivering och diarium.

Vi behöver nu förstärka vår arbetsgrupp med flera arkivarier. Du kommer ingår i en grupp bestående av arkivarier och arkivassistenter fördelade på två orter, Stockholm och Östersund.

Arbetsuppgifter

Som arkivarie medverkar du i arbetet med ledning av dokumenthanterings- och arkivfrågor inom Försäkringskassan. Du deltar i arbete med att ta fram styrande och stödjande dokument och fungerar som expertstöd till verksamheten inom området. I rollen ingår även att bevaka strategiska dokumenthanteringsfrågor och delta i projekt som sakkunnig inom området.

Då du kommer tillhöra en grupp arkivarier så sker mycket av arbetet i samarbete med en eller flera kollegor.

Vi söker dig som

  • har en högskoleexamen inom relevant ämnesområde motsvarande minst 3-årig högskoleutbildning, med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap, inklusive C-uppsats från universitet eller högskola eller likvärdig kompetens som inhämtats genom flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbete
  • har erfarenhet från, och kunskap om, arbete med arkivverksamhet och styrande regelverk
  • är analytisk, nytänkande, kvalitetsmedveten och drivande
  • är självgående och har ett strukturerat arbetssätt samt förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter
  • har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift
  • arbetar självständigt samt är bra på att samarbeta och skapa goda relationer

Det är meriterande om du:

  • har erfarenhet av arbete med arkivfrågor inom en stor organisation

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsterna är tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm eller Östersund. Provanställning kan bli aktuellt. Resor förekommer i tjänsten. Denna tjänst kan komma att placeras i säkerhetsklass vilket innebär en säkerhetsprövning. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef Marit Kirkbakk, tfn 010-111 44 73. HR-specialist Emil Jarengrim, tfn 010 116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST Linus Kaalen, tfn 010-113 71 54, SACO-S Cecilia Silverson, tfn 010-115 26 18, eller SEKO Irre del Barba, tfn 010 115 30 87.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 31 mars 2019.

Sista ansökningsdatum

31 mars

Ort

Stockholm eller Östersund

Kontaktpersoner

Marit Kirkbakk, Rekryterande chef

Tfn: 010-111 44 73

Emil Jarengrim, HR-specialist

Tfn: 010-116 79 49