Social Media Manager/Strategist

DIK ska växa och vi söker nu en Social Media Manager/Strategist som säkerställer att vår kommunikation når ut i de kanaler där våra målgrupper finns. I rollen jobbar du nära analytiker samt med interna och externa innehållsproducenter som skapar relevant och anpassat innehåll i syfte att öka vår närvaro och antal medlemmar.

DIK är ett fackförbund där mod, utvecklingsvilja och en förmåga att hitta nya lösningar som går i takt med samtiden har drivit oss framåt och skapat förbundet som vi känner det idag. DIK arbetar för god kompetens-, löne- och professionsutveckling för våra medlemmar. Trots vår litenhet har vi drivit många viktiga frågor och alltid stått starkt, både inom Saco men även i opinion och i näringslivet. Det är just litenheten som varit vår styrka och som har resulterat i ett personligt förbund med nära relationer till våra medlemmar. Självklart är DIK partipolitisk obundet.

DIK:s drygt 20 000 medlemmar finns på ex kommunikationsavdelningar och byråer, på bibliotek, på museer eller inom kulturadministration. Vi har drygt 1 300 lokala fackliga företrädare ute på landets arbetsplatser och närmare 30 medarbetare på kansliet i Stockholm/Södermalm – allt från coacher till administratörer.

Vi är i transformation och har påbörjat ett grundligt arbete i syfte att återlansera oss utifrån att förstå de nya behov som finns på arbetsmarknaden. Vi vill nå och bli mer relevanta för fler. Vi vill bidra proaktivt genom att stötta, motivera och inspirera våra medlemmar så att de kan fortsätta utvecklas.

DIK ska växa och vi söker nu en Social Media Manager/Strategist som säkerställer att vår kommunikation når ut i de kanaler där våra målgrupper finns. I rollen jobbar du nära analytiker samt med interna och externa innehållsproducenter som skapar relevant och anpassat innehåll i syfte att öka vår närvaro och antal medlemmar. Övriga arbetsuppgifter:

  • Ansvar för kanalriktlinjer, content- och publiceringskalender (sociala medier, web etc) samt för att säkerställa integrerad kommunikation enligt varumärkes- och kommunikationsstrategi.
  • Projektledning i projektform utifrån behov för att säkerställa - rätt kanal, budskap och tidpunkt.
  • Kontinuerligt mäta och följa upp kanalval, kommunikation och aktiviteter – pröva, mäta och optimera.
  • Bidra med kunskap och riktlinjer gällande budskapsformulering och distribution till innehållsproducenter, sakkunniga, influencers etc.
  • Rapporterar till Marknads- och kommunikationschef.

Vi söker dig som har helhetsförståelse för hur sociala medieinlägg, bloggar etc fungerar i förhållande till övrig kommunikation och upplevelse runt en organisation. Du har sannolikt erfarenhet från ideellt eller kommersiellt bolag och gärna även från byråvärlden exv som kanal/kommunikationsstrateg, content- ansvarig eller planner/projektledare.

  • Du tänker ”mottagaren först” och har en god förmåga att uttrycka dig oavsett om kommunikationen sker på Twitter, Facebook eller i kommentarer till en blogg. Du har stor erfarenhet av organisk marknadsföring och vi ser gärna att du har förståelse för köpt media.
  • Du är utvecklings- och samarbetsorienterad - du är kommunikativ, service minded, lyhörd och pedagogisk.
  • Du är en strukturerad projektledare – sätter mål och får det att hända.
  • Du gillar att utveckla och mäta och återkopplar gärna resultat som får organisationen att spinna vidare.
  • Du är trygg och självgående - tar stort eget ansvar och vågar utmana.

Placering för rollen är vid DIK:s kontor Södermalm i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning efter 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till uppsägningstid.

I denna rekrytering samarbetar vi med Harvey Nash. Vid eventuella frågor kontakta rekryteringskonsult Cicki Birgersson på 070 335 99 78. Vänligen ansök via www.harveynash.se snarast möjligt då intervjuer sker löpande.

Sista ansökningsdatum

1 januari

Ort

Stockholm