Pressmeddelanden från DIK

Här hittar du de senaste nyheterna från DIK.

Tuffa arbetsvillkor i byråbranschen – ny rapport från DIK

2018-11-06  Många jobbar sjuka, mer än de får betalt för, och fler än åtta av tio saknar kollektivavtal. Det visar en ny rapport om byråbranschen som fackförbundet DIK släpper i dag.

Kronan bibliotek i Trollhättan är Årets bibliotek 2018

2018-09-27  Kronan bibliotek i Trollhättan är Årets bibliotek 2018 – det blev klart alldeles nyss när priset delades ut på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor.

Vilket är Årets bibliotek 2018? – här är de tre slutkandidaterna

2018-09-03  Juryn har nu enats om tre slutkandidater som alla har möjlighet att bli Årets bibliotek 2018 – Kronan bibliotek i Trollhättan, Länsbiblioteket i Västerbotten och PUNKT127 i Bredäng. Prissumman är 25 000 kronor och årets tema är demokrati. Priset delas ut på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg 27 september.

Joakim Örnstig ny marknads- och kommunikationschef för fackförbundet DIK

2018-05-16  Joakim Örnstig är fackförbundet DIK:s nya marknads- och kommunikationschef. Han kommer närmast från Friskis&Svettis Stockholm. Joakim Örnstig tillträder 31 maj.

Här är juryn för Årets bibliotek 2018 – nominera senast 8 juni

2018-05-04  I dag öppnar nomineringarna till priset Årets bibliotek 2018 som varje år delas ut av fackförbundet DIK. I juryn sitter Anna Troberg, ordförande i DIK, Gunilla Herdenberg, riksbibliotekarie, Svante Weyler, förläggare och Ann ”Arga bibliotekstanten” Lindberg, sociala medier-profil.

Här är årets skolbibliotek i världsklass

2018-03-23  För sjätte året i rad delar fackförbundet DIK ut ”Skolbibliotek i världsklass”. Nu är det klart att 32 skolor tilldelas 2018 års utmärkelse.

Vara kommunarkiv är Årets arkiv 2018

2018-03-14  Alldeles nyss blev det klart att Vara kommunarkiv tilldelas utmärkelsen ”Årets arkiv” 2018. Vinnaren presenterades på Arkivforum på Rival i Stockholm och prissumman är 25 000 kronor. Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK.

Här är de nominerade till Årets arkiv 2018

2018-02-15  I dag blev det klart vilka som är nominerade till ”Årets arkiv” 2018. De tre nominerade är Sveriges geologiska undersökning (SGU), Tekniska verken och Vara kommunarkiv. Vinnaren presenteras på Arkivforum i Stockholm den 14 mars.

Ökning av social oro, hot och våld på bibliotek de senaste två åren – DIK presenterar ny rapport om arbetsmiljön på bibliotek

2017-09-19  Drygt 4 av tio bibliotekarier anger att förekomsten av social oro, kränkande tillmälen och våld har ökat de senaste två åren. 55 procent anger att förekomsten av hot har ökat. Det visar en ny rapport som fackförbundet DIK presenterar i dag.

DIK presenterar rapport om digital arbetsmiljö

2017-06-14  DIK har kartlagt hur den digitala arbetsmiljön ser ut på medlemmarnas arbetsplatser. Undersökningen visar att digitaliseringen höjer kvaliteten på arbetet men att den digitala arbetsmiljön ofta leder till stress, ohälsa och onödiga kostnader för arbetsgivarna.

Migrationsverket är Årets arkiv 2017

2017-05-18  Migrationsverkets arkiv har under de senaste åren stärkt sin ställning och har en central roll i myndighetens digitalisering. Det arbetet belönades på onsdagskvällen med att arkivet tog hem den prestigefyllda utmärkelsen Årets arkiv 2017.

Skolbiblioteken är en blind fläck

2017-04-21  Skolkommissionen har presenterat förslag till förbättrad skola. Skolbiblioteken saknas nästan helt.

DIK och Gullers Grupp tecknar unikt kollektivavtal

2017-03-28  DIK och Gullers Grupp tecknar ett kollektivavtal som skapar trygghet, förutsägbarhet och långsiktighet.

Anna Troberg ny ordförande i fackförbundet DIK

2017-03-16  Anna Troberg är DIK:s nya förbundsordförande. Det blev klart efter en digital extra kongress i slutet av mars.

DIK:s pressansvarig:
Välkommen att kontakta Robert Stjernberg på robert.stjernberg@dik.se eller 08-480 040 10.