De 3 vanligaste frågorna på sommaren - ombudsmännen tipsar!

Värmeböljor, uppsägningar och fler arbetsuppgifter – sommaren innebär inte bara glass och bad. Här reder vi ut de tre vanligaste frågorna som dyker upp på facket under sommaren.

Finns det en gräns för hur varmt det får vara på arbetsplatsen?

Med en ökande sommarvärme uppstår nya typer av arbetsmiljöproblem. Hur varmt får det egentligen vara på arbetsplatsen? Det enkla svaret är att det idag inte finns någon lagstadgad gräns för hur hög temperaturen på en arbetsplats får vara. Däremot finns det en undre gräns, för hur kallt det får vara.

Blir det så varmt att det är svårt att utföra arbetsuppgifterna, är det viktigt att prata med arbetsgivaren och/eller skyddsombudet på arbetsplatsen, eftersom det nu är ett arbetsmiljöproblem. Finns det något de kan göra för att förbättra situationen? Kan arbetsgivaren till exempel köpa in fläktar och se till att alla får i sig ordentligt med vätska? Diskutera möjligheter tillsammans, för att komma fram till en så bra lösning som möjligt.

Kan chefen ge mig extra arbetsuppgifter under sommaren?

Oavsett hur lugnt det kan vara under sommaren, finns det vissa arbetsuppgifter som måste utföras och det kan hända att du blir ombedd att ta över dessa. Det har din arbetsledare eller chef rätt att göra. Skulle det vara så, är det bra om det finns en dialog och en skriftlig uppgörelse mellan dig och din chef innan det träder i kraft. Det ska tydliggöra vilka arbetsuppgifter det gäller och eventuell kompensation.

Hinner du inte med de extra arbetsuppgifterna under en vanlig arbetsdag, kan du alltid gå till närmsta närvarande chef och be om en prioriteringslista. Var tydlig med att du inte hinner och att du behöver hjälp med att prioritera vilka arbetsuppgifter du i första hand ska utföra när tiden inte räcker till. Ett annat tips är att inte ropa ”nej!”, när direktivet kommer. Problematisera istället genom att säga ”intressant, men…” - då blir konversationen oftast mer framgångsrik.

Hur lång uppsägningstid har jag egentligen?

Sommaren har varit härlig - du har hunnit slappna av och börjat fundera. Är det inte dags att byta jobb snart? En vanlig fråga DIK får under den senare delen av sommaren, är hur lång uppsägningstid en har. Här är de tre ställen din uppsägningstid kan finnas på:

  • Har du ett skriftligt anställningsavtal? Kolla först i det!

  • Finns det kollektivavtal? Då finns uppsägningstiden reglerad där. 

  • Finns det inget kollektivavtal? Då är det LAS som gäller – om inget annat är överenskommet är det en månad som gäller. 

Till sist kommer från DIK:s karriärcoach tips på hur du slappnar av under semestern:

Semester är semester – stäng av alla kanaler till jobbet! Var inte nåbar om det går att undvika.

Får du upp jobbtankar i huvudet? Skriv ned dem! Då blir de parkerade i huvudet och du kan gå vidare med semestern.