Gå till innehåll

Digital kommunikatör på Sveriges smartaste fack?

Kommunikator till  fackforbundet DIK

DIK är ett fackförbund för akademiker inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Vi har ca 20 000 medlemmar och kansliet är placerat på Södermalm i Stockholm. Medlemmarna i DIK är välutbildade, vetgiriga, intellektuella och samhällsintresserade.

DIK befinner sig i en spännande period av förändring där vi har stort fokus på att utveckla både organisationen och arbetssätten. Vi vill att fler känner till oss och väljer att vara medlemmar hos oss, och du kommer bli en viktig spelare.

I rollen som kommunikatör kommer du planera, producera och följa upp kommunikationsinsatser som syftar till att skapa synlighet och intresse för DIK, attrahera nya medlemmar samt öka medlemsnyttan och fördjupa engagemanget hos befintliga medlemmar.

Om rollen

Rollen är en bred kommunikatörsroll där du producerar innehåll för alla kanaler, men med särskilt ansvar för att utveckla DIK:s kommunikation i sociala medier. Du har en vass penna med förmågan att både formulera kort kärnfulla budskap och skapa pedagogisk fördjupning i mer komplexa frågor.

Du arbetar i ett team med fem andra kollegor på avdelningen Kommunikation- och marknad, men har också mycket kontakter med övriga anställda på kansliet samt förtroendevalda och medlemmar. Du är duktig på att bygga relationer och hittar snabbt fram till kärnan av ett problem eller en frågeställning. I det löpande arbetet är du självgående och strukturerad, men har också förmågan att involvera andra när det är nödvändigt.

Du har ett stort samhällsintresse och förståelse för civilsamhällets roll, och delar DIK:s värderingar.

Ansvarsområden innefattar bland annat att:

  • Planera kommunikationsinsatser i nära samarbete med kollegor på Kommunikation och marknad

  • Producera innehåll (text, bild, film) för webb, sociala medier och nyhetsbrev

  • Kontinuerligt följa upp och analysera resultat med avseende på effekt för räckvidd, engagemang och konvertering

  • Ta fram och kontinuerligt utveckla kanalstrategi och innehållsplan för DIK:s sociala medier

Bakgrund och erfarenheter

  • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med kommunikationsproduktion och strategi för digitala kanaler

  • Gedigen kunskap om det digitala medielandskapet

  • Stark skriftlig förmåga - stilsäker skribent med erfarenhet av att skriva målgruppsanpassat

  • Erfarenhet av att arbeta med analys och uppföljning av kommunikationen, tex i Google Analytics

  • Relevant akademisk examen

Det är meriterande om du har: 

  • Erfarenhet av att producera rörligt material  

  • Kunskap om Adobe CC - exempelvis Photoshop, InDesign och Premiere Pro 

  • Erfarenhet av att arbeta med medlemstillväxt i fackförbund och/eller ideella organisationer. 

  • Erfarenhet av att arbeta i Microsoft Dynamics CRM

Personliga egenskaper

  • Prestigelös, inkluderande, samarbetsorienterad – en lagspelare

  • God relationsbyggare

  • Proaktiv och aktivitetsinriktad

  • Kreativ och nyfiken med stort intresse för att testa nya arbetssätt och metoder

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Skicka CV och personligt brev till ansokan@dik.se senast den 29 maj.

Frågor om tjänsten besvaras av:

Hillevi Good, Kommunikations- och marknadschef
08-480 040 61, hillevi.good@dik.se

Hans Kyrö, facklig kontakt
08-480 040 35, hans.kyro@dik,se