Hon vann namntävlingen – det ska DIK:s nya tidning heta

annika-roos

Magasin K – så heter den nya digitala tidningen som ska sätta ljuset på branscherna kommunikation, kultur och kreativ sektor. Att tidningen fick just namnet "Magasin K" ligger DIK-medlemmen Annica Roos bakom.

På måndag den 28 mars lanseras en ny digital tidning som kommer uppmärksamma, bevaka och granska de branscher som DIK:s medlemmar verkar inom. Tidningen är fristående och ska skildra arbetsvardagen, utvecklingen och förutsättningarna för DIK:s medlemmar och andra som arbetar i branscherna.

Innan årsskiftet utlystes en namntävling bland DIK:s medlemmar. Hela 264 bidrag inkom, där ett stack ut lite extra. Det bidraget stod medlemmen Annica Roos för.

Bokstav som enar branscherna

Annica jobbar som formgivare på Kulturhuset Dieselverkstan i Nacka. När hon hörde att DIK utlyste en namntävling för den nya tidningen väcktes idén om bokstaven K snabbt.

– Jag jobbar ju med färg och form. Och bokstäver kan säga så mycket. Tecken är väldigt grafiska och kan säga mer än långa ord, berättar Annica.

– Så idén kom ganska snabbt. Det är samma bokstav för kultur, kommunikation och kreativitet. Nästan som en allitteration för alla DIK:s medlemsgrupper. Och det är ju det som tidningen ska handla om, fortsätter hon.

Tidningsredaktionen fastnade för Annicas koncept.

- Det kom in så många roliga, kreativa och bra bidrag i namntävlingen. Vi fastnade för Annicas förslag då det är rakt, tydligt och framför allt fångar in alla de branscher som tidningen kommer att bevaka, säger Susanne Claesson, chefredaktör.

En vinst att fira

När DIK hälsar på för att fira vinsten, välkomnar Annica med ett varmt leende.

– Det här känns jätteroligt. Vilken ära att få namnge en tidning!

Vinnarpriset var en check på 1000 kronor på Adlibris, något som togs emot med glädje.

– Vi är läsare hela familjen, så alla blev glada över priset, säger Annica.

På måndag 28 mars lanseras Magasin K. Håll utkik!