Älvdalens bibliotek är Årets bibliotek 2021

Karin Rytter Älvdalens bibliotek

Älvdalens bibliotek är Årets bibliotek 2021 – det blev klart alldeles nyss när priset delades ut på Bokmässan i Göteborg. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor.

Tema för i år var tillgänglighet och juryns motivering lyder:

”Älvdalens bibliotek är ett utmärkt exempel på hur man trots små resurser kan uträtta stordåd. Med stor nyfikenhet, kreativitet och mod att testa nya saker och samarbeten har man gjort biblioteket tillgängligt för alla – även för de som annars kanske inte skulle ha hittat dit. Älvdalens bibliotek är ett strålande exempel på hur bra det kan bli när kopplingen mellan biblioteket och lokalsamhället runt omkring är både stark och hjärtligt."

– Vi är såklart otroligt glada och stolta. Jag vill tacka personalen på Älvdalens bibliotek som gör ett fantastiskt jobb, de är modiga och kreativa och hittar alltid nya vägar att jobba framåt, säger Karin Rytter, funktionschef för bibliotek i Älvdalens kommun.

– Tillgänglighet kan betyda många saker beroende på vem du är. Biblioteket i Älvdalen har nyfiket vågat undersöka nya vägar och samarbeten för att ständigt göra biblioteket tillgängligt för fler. Engagemanget är på topp och gensvaret från lokalsamhället stort. En värdig vinnare av Årets Bibliotek 2021, säger Anna Troberg, ordförande i DIK och juryordförande.

Jury 2021

Anna Troberg, förbundsordförande i DIK och juryordförande
Karin Grönvall, riksbibliotekarie
Ann ”Arga bibliotekstanten” Denty, sociala medier-profil

Om Årets bibliotek

Varje år sedan 1986 utser DIK Årets bibliotek. Utmärkelsen delas ut på Bokmässan i september månad. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor. Juryn välkomnar anmälningar från hela biblioteksvärlden. Under åren har olika slags bibliotek fått utmärkelsen: folkbibliotek, forskningsbibliotek, skolbibliotek, sjukhusbibliotek, sambibliotek.

Juryn bedömer verksamheten utifrån varje biblioteks förutsättningar och tittar särskilt på kriterier som användarvänlighet, organisation, stabilitet, kreativitet, utveckling, bestånd och förankring bland kunder/användare i samhället.