Årets bibliotek 2020 tilldelas alla Sveriges bibliotekarier

artes-bibliotek-2020-fackforbundet-DIK

I år hyllar fackförbundet DIK Sveriges alla bibliotekarier som tilldelas priset Årets bibliotek för sina samhällsbärande insatser. Prissumman om 25 000 kronor skänks till den ideella organisationen Teskedsordern.

Motiveringen lyder:

”Under coronakrisen har bibliotekssektorn på ett imponerande sätt förkroppsligat tanken om kulturen som en självklar samhällsbärare. Människor mår bättre av att ha tillgång till kultur och kunskap – speciellt i kristider. Detta har landets bibliotekarier tagit fasta på. Med sällan skådad kreativitet har man – ofta med ytterst knappa medel och egen oro för smitta – i möjligaste mån hållit biblioteken öppna, växlat upp sin digitala aktivitet och levererat böcker till de som på grund av smittorisken inte kunnat hämta dem själva. Sveriges bibliotekarier har tillsammans visat att ett bibliotek är så mycket mer än ett fysiskt rum. Ett bibliotek är en specifik kompetens parad med en enorm vilja att sprida kultur och kunskap. Årets bibliotek 2020 tilldelas därför landets alla bibliotekarier."

– Under coronapandemin har det blivit uppenbart att ett bibliotek inte bara är ett fysiskt rum. Ett bibliotek är bibliotekariekompetens omsatt till handling. Under 2020 har bibliotekarier runt om i landet mött krisen med både kreativitet och handlingskraft. De har trots många utmaningar förkroppsligat begreppet samhällsbärare, säger Anna Troberg, ordförande i DIK.

Då Årets bibliotek 2020 är ett specialpris som går till landets alla bibliotekarier, har DIK valt att donera prissumman om 25 000 sek till Teskedsorden. Det är en stiftelse som precis som DIK tror på demokrati och mångfald och att en viktig väg dit går via kreativitet och kultur. Teskedsorden stöttar projekt över hela landet, samarbetar med allt från förskola till gymnasium och utbildar lärare, ideella organisationer och företag.

– Normalt samlar DIK en jury som besöker slutkandidaterna, men i år var det inte möjligt. Det kändes också märkligt att välja ut ett enda bibliotek när hela sektorn klivit fram och levererat en väl fungerande biblioteksverksamhet trots att vi befinner oss i den kanske största samhällskrisen sedan krigsåren, säger Anna Troberg.

Läs mer om Årets bibliotek 2020.

Se alla vinnare sedan 1986.

Om Årets bibliotek

Varje år sedan 1986 utser DIK Årets bibliotek. Utmärkelsen delas ut på Bok- och biblioteksmässan i september månad. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor. Juryn välkomnar anmälningar från hela biblioteksvärlden. Under åren har olika slags bibliotek fått utmärkelsen: folkbibliotek, forskningsbibliotek, skolbibliotek, sjukhusbibliotek, sambibliotek.

Juryn bedömer verksamheten utifrån varje biblioteks förutsättningar och tittar särskilt på kriterier som användarvänlighet, organisation, stabilitet, kreativitet, utveckling, bestånd och förankring bland kunder/användare i samhället.

För mer information, vänligen kontakta: Robert Stjernberg, pressansvarig DIK robert.stjernberg@dik.se 072-724 84 10