Centrum för Näringslivshistoria är Årets arkiv 2021

ÅRETS ARKIV

Alldeles nyss blev det klart att Centrum för Näringslivshistoria tilldelas priset ”Årets arkiv” 2021. Vinnaren presenterades digitalt på Arkivforum i Stockholm och prissumman är 25 000 kronor. Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK.

– Jag är både glad och stolt över att vi utsetts till Årets Arkiv. Det är en välkommen bekräftelse på det spännande och utmanande arbete som vi gör med att dokumentera coronapandemins effekter. Den är ju inte över ännu, men vi vet redan nu att vi har varit med om att skapa samtidshistoria. Priset ger oss också inspiration till att fortsätta utveckla metoderna att dokumentera samtiden – bortom pandemin, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.

– Centrum för Näringslivshistoria var inte bara oerhört snabba i att förstå vikten av att samla in material under pandemin, utan de har också använt en stor grad av nytänkande i digitala metoder, som kommer att vara användbara såväl för dem som andra arkivinstitutioner framgent, säger Johanna Lindell, vd för DIK och juryordförande.

Motivering

”Centrum för Näringslivshistoria (CFN) började redan vid starten av pandemin föredömligt bevara företagens historia under covid-19. De var oerhört snabba på att hitta nya sätt att samla in uppgifter när pandemin startade. De insåg tidigt magnituden av historieskrivning medan den pågår. Med stor energi och ett snabbfotat arbetssätt har de sett till att det finns ett rikt material för framtiden när pandemin ska sammanfattas och analyseras."

Mer om Årets arkiv

Utmärkelsen Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK. Prissumman är 25 000 kronor. Årets arkiv 2021 delades ut på Arkivforum i Stockholm i dag 19 maj.

Niko Fastman, projektledare Arkivforum och Årets arkiv
niko.fastman@kompetensinstitutet.se