Riksantikvarieämbetet är Årets arkiv 2020

Vinnare årets arkiv 2020
Maria Jonsson, e-arkivarie, och Johan Nordinge, digitaliseringssamordnare på Riksantikvarieämbetet, tillsammans med Niko Fastman, projektledare för Årets arkiv.

Alldeles nyss blev det klart att Riksantikvarieämbetet tilldelas priset ”Årets arkiv” 2020. Vinnaren presenterades digitalt på Arkivforum i Stockholm och prissumman är 25 000 kronor. Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK.

– Det känns fantastiskt att vinna Årets arkiv! Vi ser fram emot att fortsätta med vår resa och kombinera ett långsiktigt bevarande med aktivt tillgängliggörande. En framgångsfaktor för oss har varit medarbetare med lång erfarenhet och ny energi, säger Maria Jonsson, e-arkivarie, och Johan Nordinge, digitaliseringssamordnare på Riksantikvarieämbetet-

– Digitisering, digitalisering och tillgängliggörande. Varje del är nog så viktig, men kombinationen är oslagbar för att göra kulturarvet levande för samtiden. Riksantikvarieämbetet har de senaste åren tagit viktiga kliv framåt i detta arbete och visar med det vägen framåt för andra, säger Anna Troberg, förbundsordförande i DIK.

Motivering

”Riksantikvarieämbetet har fortsatt utvecklingen för att vara nära sina användare och tillgängliggöra materialet för större grupper. Blandningen mellan medarbetare som arbetat länge på myndigheten och nyanställningar har gett myndigheten nya krafter och möjligheter att sprida kulturarvet nationellt. Arkivet tar mer plats på myndigheten och medverkar i projekt och styrgrupper på ett sätt som de inte gjorde förut.

Riksantikvarieämbetet använder den nya tekniken och delar med sig av sitt material på ett föredömligt sätt. De analyserar var användarna är någonstans och hittar nya plattformar och samarbeten för att nå ut. Samtidigt som de arbetar med det digitala, så har de alltid med sig värdet av det analoga."

Om Årets arkiv

Utmärkelsen Årets arkiv delas ut varje år av fackförbundet DIK. Prissumman är 25 000 kronor. Årets arkiv 2020 delades ut på Arkivforum i Stockholm i dag 4 november.

För mer information, vänligen kontakta: Robert Stjernberg, pressansvarig DIK robert.stjernberg@dik.se 072-724 84 10

Niko Fastman, projektledare Arkivforum och Årets arkiv niko.fastman@kompetensinstitutet.se 073-670 60 32