Vilket är Årets bibliotek? – här är finalisterna

arets-bibliotek-logo2021 fackforbundet-DIK

Juryn har nu enats om tre slutkandidater som alla har möjlighet att bli Årets bibliotek 2021 – Karolinska Universitetssjukhusets bibliotek, Uppsala Stadsbibliotek och Älvdalens bibliotek. Priset delas ut på Bokmässan i Göteborg 23 september.

Från och med i dag kan också allmänheten vara med och rösta på vilket som ska bli Årets bibliotek 2021. Röstningsresultatet väger lika tungt som en jurymedlems röst. Prissumman är 25 000 kronor och årets tema är tillgänglighet.

– Tillgänglighet är ett ord som kan omsättas i praktik på många olika sätt. Det vittnar alla nomineringar till Årets bibliotek 2021 om. De tre slutkandidaterna har utifrån mycket olika omständigheter hittat särskilt kreativa vägar att vara en självklar del i sina användares liv, säger Anna Troberg, förbundsordförande i DIK och juryordförande.

Årets bibliotek 2021 presenteras på Bokmässan i Göteborg 23 september. För mer information och för att rösta: https://dik.se/om-oss/stipendier-och-utmarkelser/arets-bibliotek

Slutkandidater till Årets bibliotek 2021
Karolinska Universitetssjukhusets bibliotek
Uppsala Stadsbibliotek
Älvdalens bibliotek

Jury 2021
Anna Troberg, förbundsordförande i DIK och juryordförande
Karin Grönvall, riksbibliotekarie
Ann ”Arga bibliotekstanten” Denty, sociala medier-profil

Om Årets bibliotek
Varje år sedan 1986 utser DIK Årets bibliotek. Utmärkelsen delas ut på Bok- och biblioteksmässan i september månad. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor. Juryn välkomnar anmälningar från hela biblioteksvärlden. Under åren har olika slags bibliotek fått utmärkelsen: folkbibliotek, forskningsbibliotek, skolbibliotek, sjukhusbibliotek, sambibliotek.

Juryn bedömer verksamheten utifrån varje biblioteks förutsättningar och tittar särskilt på kriterier som användarvänlighet, organisation, stabilitet, kreativitet, utveckling, bestånd och förankring bland kunder/användare i samhället.