Vinnare i Årets Byrå: Bästa arbetsgivare

Uppsalabaserade Södra Tornet och Stockholmsbyrån Westander är de två första vinnarna av det nyinstiftade priset Årets Byrå: Bästa arbetsgivare, ett samarbete mellan DIK och Regi. ”Det här är alla prisers moder”, säger Johanna Look, byråchef på Westander.

DIK har länge varit drivande i att teckna fler kollektivavtal inom byråbranschen, en bransch som under många år fått negativ uppmärksamhet på grund av bristande arbetsmiljö, stress och sjukskrivningar (se rapport 2019 här). Av den anledningen vill DIK lyfta fram goda exempel på arbetsgivare som faktiskt lyckats driva en framgångsrik byrå samtidigt som de tagit ett stort ansvar för sina anställda och deras arbetsmiljö.

– Alla har rätt att känna sig trygga och må bra på jobbet. Välmående är dessutom en förutsättning för kreativitet och hållbarhet – både i yrkeslivet och i privatlivet. Därför vill vi självklart uppmuntra de arbetsgivare som insett detta och arbetar för att deras anställda ska må bra och hålla länge, säger Anna Troberg, ordförande i DIK.

Priset baseras på medarbetarundersökningar som rör frågor om arbetsmiljön på plats, men också en kvantifiering av de olika byråernas villkor och policyer som tillfaller alla anställda.

Vinnare i kategorin Omsättning över 25m

Westander PR

”Vinnaren prisas för ett långsiktigt och framgångsrikt arbete, inte bara för sin interna arbetsmiljö, utan också för ett ihärdigt opinionsarbete med att förändra synen på social hållbarhet i hela branschen. De har kombinerat ledord som ’snällhetskultur’, lönsamhet och tillit, med föräldralön, kollektivavtalad tjänstepension och ett genomarbetat program för kompetensutveckling. Priset för Bästa arbetsgivare 2020 går till Westander.”

Vinnare i kategorin Omsättning 7-25m

Södra tornet kommunikation

”En liten arbetsplats men med högt i tak och ett chefskap som låter medarbetarna ta plats, inte minst som delägare. Vinnaren erbjuder sina anställda schyssta villkor, även när tiderna har varit tuffa, och det har betalat sig i såväl mycket nöjda kollegor som långsiktig lönsamhet. Priset för Bästa arbetsgivare 2020 går till Södra Tornet.”

Priserna delades ut på Årets Byrå-galan på Berns den 20 februari 2020.

DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har 20 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.