Gå till innehåll

Anders Bucht: Fredagsöl mättar inte hungriga pensionärer

anders-b

Svenska byråer har ett bra rykte internationellt – det är de senaste årens försäljningar bra exempel på. Tyvärr går fokuset på kreativitet och hårt arbete ofta ut över arbetsmiljön, vilket ingen tjänar på i längden, berättar utredare Anders Bucht.

Ja må du leva – men i hundrade år? Glöm det…

Så skulle man kunna sammanfatta en av Stockholms kommunikationsbyråers budskap till sina anställda. Den flerfaldigt prisbelönta byrån slår nämligen på stora trumman och – hurra – erbjuder alla sina anställda ledigt på födelsedagen! Inget illa med det. Problemet är bara att byrån råkar vara en av många som inte erbjuder sin personal tjänstepension.

Har du tänkt att få fira födelsedagen även som gammal? Kanske till och med få blåsa ut ljusen på din sjuttionde, åttionde, eller gud förbjude, på din hundrade födelsedag, då har du ett stort problem. Risken är nämligen att du varken kommer ha råd med tårtbotten, jordgubbar eller för den delen grädde. Och hundra ljus? Forget about it, som Donnie Brasco skulle ha sagt.

Det här är bara ett exempel och byrån kan i övrigt vara en bra arbetsplats, men det är signifikativt för en alldeles för stor del av reklam-, PR-, event- och kommunikationsbranschen.

Den är helt enkelt omogen.

Att bjuda på öl på fredagar, ha ett fussballspel, eller ge folk ledigt på sin födelsedag kan vara bra initiativ som bidrar till starka, positiva och kreativa team, men det har inget med goda arbetsvillkor att göra. Hard facts är att trygghetsförsäkringar, bra ledarskap och inte minst regler för återhämtning är förutsättningar för att personalen ska må bra, vilket i sin tur är en förutsättning för långsiktigt god lönsamhet.

Svenska byråer har fått mycket uppmärksamhet internationellt under de senaste decennierna. Det är helt enkelt beroende på att nivån är hög, framför allt när det gäller kreativitet, men vi blir också allt bättre på effekt. Många av byråerna drivs av entreprenörer och kreatörer som vet exakt hur man berör, skapar relationer och hur man framkallar engagemang hos en målgrupp, men i ärlighetens namn har de allt för ofta riktigt dålig koll på hur man skapar en hållbar arbetsplats. 71 procent av DIK:s medlemmar på byråer anser till exempel att deras arbetsbelastning kontinuerligt är för hög, enligt vår senaste undersökning, och det här får konsekvenser för bolagens lönsamhet i form av sjukskrivningar och andra stressrelaterade besvär.

Den svenska modellen har snart 100 år på nacken och den har lagt grunden för det land vi har idag. Modellen bygger på ett samarbete mellan arbetsgivare och fackföreningar, där båda parter förstår att lönsamhet och justa villkor är två sidor av samma mynt. Kollektivavtal är en central del av detta, även om det i det enskilda fallet inte är en förutsättning för bra villkor eller garant för en bra arbetsmiljö.

Standardsvaret på varför byråer inte har kollektivavtal är dock ”vi erbjuder bättre villkor till våra anställda så det behövs inte”, men det här är tyvärr allt som oftast bullshit, för att citera Donnie Brasco igen. När man skrapar på ytan är det många som faktiskt inte ens vet vad kollektivavtal innebär.

I de avtal som DIK redan skrivit med två av Stockholms större byråer ingår bland annat:

  • Kollektivt avtalad tjänstepension. På grund av den stora massan erbjuder till exempel lägre avgifter än separat förhandlade avtal. I det långa loppet handlar det här om stora pengar för den anställde, utan kostnad för bolaget förutsatt att de faktiskt betalar tjänstepension. För de bolag som inte betalar tjänstepension är det naturligtvis en stor utgift, men om alternativet är att senior personal lämnar bolaget går det att räkna hem på längre sikt. Över tid måste byråbranschens villkor, av rent affärsmässiga skäl, harmonieras med övriga arbetsmarknadens.

  • Gemensamt framförhandlade regler och policyer kring till exempel flexibelt arbete och övertid för att undvika stressrelaterade besvär och onödiga sjukskrivningar.

  • Utökad föräldrapenning. Maxbeloppet på drygt 20 000 kr i månaden kan bli en obehaglig överraskning för nyblivna föräldrar. De som har kollektivavtal ersätts ofta upp till 90 procent de första sex månaderna.

Vad många inte vet är att nio av tio på den svenska arbetsmarknaden faktiskt har kollektivavtal och att de lagstadgade försäkringarna därför ofta ligger på mycket låga nivåer. Systemet är i stor utsträckning anpassat efter kollektivavtal och facklig anslutning. Det gäller såväl nivåer i a-kassa, sjukförsäkring och föräldrapenning som den allmänna pensionen. Utan de här tilläggsförsäkringarna är det helt enkelt svårt att få ihop ekonomin om olyckan skulle vara framme.

När det gäller den utökade föräldrapenningen finns även en möjlighet till uppsida för bolaget vid sidan om de anställdas välmående. Den kan avtalas så att halva beloppet betalas ut när den anställda går på ledighet, medan den andra halvan betalas ut om medarbetaren fortfarande är kvar tre månader efter att ledigheten avslutas. Med tanke på hur många som byter jobb under föräldraledighet blir detta ett incitament att komma tillbaka och ett sätt att behålla kompetens.

Det finns också en mytbildning kring kollektivavtal och konflikter med fackförbund vilket avskräcker många. En rapport som Svenskt Näringsliv och PTK tog fram 2011 visade istället att nio av tio företagsledare ansåg att relationen med facket var goda, även i samband med uppsägningar.

Den femte november släpper DIK en rapport som behandlar arbetsmiljön för alla som arbetar inom kommunikation, men en del rör byråbranschen specifikt. Vi tror att den informationen kan vara till hjälp för många byråledare och i förlängning för alla medarbetare. Vi vill hjälpa branschen att bli bättre, det vinner alla på.

”Thirty years I'm busting my hump. What have I got?” väser Al ”Lefty” Pacino i slutet av Donnie Brasco. Där vill vi inte hamna, lediga födelsedagar eller inte.

Det är dags att växa upp.

Jobbar du på byrå och tycker din arbetsgivare gör ett bra jobb för dina arbetsvillkor?  Under 2020 kommer DIK i samarbete med Regi och Resumé dela ut priset Årets Byrå – Årets Arbetsgivare, som delas ut för första gången på Årets Byrå-galan. Över 50 byråer har anmält sig, läs mer om priset här!