Gå till innehåll

Elaine Eksvärd: PowerPoint är ingen karaokemaskin

ElaineEksvard-Snacka-Snyggt-kurser-medlemsforman-fackforbundet-DIK

Oavsett yrkestitel så behöver du någon gång hålla presentationer på jobbet – kanske i en pitch eller i ett möte med dina kollegor. Att hålla en bra presentation kan vara skillnaden mellan ett lyckat eller misslyckat projekt, så hur gör du? Här ger retorikexperten Elaine Eksvärd dig några snabba tips på saker som är bra att tänka på.

De tekniska förutsättningarna för att hålla en bra presentation förändras snabbt, men förväntningarna från de som lyssnar är lika höga. Därför är presentationsteknik och retorik ett viktigt område att fortsätta fortbilda sig inom under arbetslivet. Elaine Eksvärd är grundare och VD på retorikbyrån Snacka Snyggt, och en av landets mest flitigt anlitade retorikkonsulter och kommunikationsexperter.

– Det bästa med mitt jobb är när jag ser människor gå från att vara vad jag kallar ”professionella robotar”, till att vara sig själva inför andra, säger Elaine, som den 16 december håller i Snacka Snyggts kurs i presentationsteknik.

Här får du som ska hålla en presentation några snabba tips på sådant som är bra att tänka på. Du kan också se en video på DIK:s youtube där Elaine utvecklar resonemangen lite mer.

Inled med något personligt

Vi tycker om att lyssna på människor som visar sin personlighet! Inled inte bara med att säga ”Hej jag heter X och jag ska prata om Y”. Ta istället chansen att visa vem du är genom att addera en personlig touch i början av din presentation, självklart kombinerat med att tydligt presentera vem du är i din profession. Du kan till exempel berätta om ett fritidsintresse, en egenskap eller något du varit med om. Då skapar du ett band med åhörarna och gör det lättare för dem att komma ihåg dig.

Planera din avslutning noggrant

Avslutningen på en presentation ska alltid vara strategiskt och genomtänkt. Elaine påpekar att alltför många presentationer avrundas med att talaren kollar på klockan och kommer på att ”hoppsan, nu är tiden slut”. Avslutningen på din presentation är sista chansen att skicka med det budskap som du vill få fram – se till att summera vad du pratat om.

Använd PowerPoint på rätt sätt

Du behöver inte använda PowerPoint för att hålla en bra presentation, men om du gör det – behandla inte presentationen som en karaokemaskin som du läser ditt manus ifrån! Presentationen är inte till för dig, utan för att dina åhörare ska få med sig ditt viktigaste budskap. Håll dig till ett eller några få utvalda budskap och använd gärna visuellt material som förstärker det.

Håll ögonkontakt i digitala presentationer

I coronatider ökar de digitala mötena i raketfart. Om du ska hålla en digital presentation så kan det kännas lite ovant att titta in i kameran och inte på deltagarnas bilder på skärmen, men öva på det! Om du tittar i kameran så upplever den som lyssnar att du håller ögonkontakt. Ett annat tips vid digitala möten är att ta upp input från möteschatten – och då nämna deltagarna vid namn ("Som Nils sa.."), så att de känner sig sedda och delaktiga.

Se till att du har rätt verktyg

Presentationsteknik är något de flesta har nytta av i yrkeslivet – se till att du har verktygen för att hålla bra presentationer. Den 16 december anordnar Snacka Snyggt en kurs i presentationsteknik, där Elaine Eksvärd är kursledare. Som DIK-medlem har du alltid 20 % rabatt på Snacka Snyggts kurser. Logga in på Mina sidor på dik.se för att hämta din erbjudandekod. På Snacka Snyggts webbsida kan du läsa mer om kursen och anmäla dig.

Läs mer om kursen på Snacka Snyggts webbsida.

Gå till Snacka Snyggt