Gå till innehåll

Trygghetsarbete under coronapandemin

Corona-trygghet-bibliotek-fackforbundet-DIK

Under 2020 har trygghetsarbetet på biblioteken delvis fått ett nytt fokus. Från att motverka stök och våld till att förhindra smittspridning och ställa om till digitala tjänster. Coronapandemin har tvingat fram både snabba och kreativa lösningar – här listar vi några av dem, tillsammans med sådant som kan vara bra att tänka på vid till exempel digitala event.

Programverksamhet under coronapandemin

Programverksamheten på bibliotekens är hårt påverkad av coronapandemin. Vissa verksamheter har ställt in evenemangen på plats helt, medan andra anpassat dem efter rådande restriktioner. Folkhälsomyndigheten har sammanställt en sida med saker ni som ordnar fysiska arrangemang behöver tänka på.

Antalet webbsända boksamtal, språkcaféer, sagostunder och bokcirklar har ökat snabbt sedan i våras – och är i många fall kanske mer tillgängliga nu än innan covid-19. Det finns många verktyg där det är enkelt att komma igång med digital programverksamhet och som är gratis för besökarna att använda, till exempel livesändningar på Facebook, Youtube eller via mötesverktyget Zoom. Se till att inte glömma bort GDPR när ni livesänder eller spelar in och publicerar videos!

BRA ATT VETA OM LIVESÄNDNINGAR

Visste du att livesändningar på webben (t.ex. er webbsida, Facebook eller Youtube) ska registreras hos Myndigheten för press, radio & tv?

Varför inte kombinera digital och fysisk verksamhet – förbered bokpåsar eller pysselpåsar med material från era förråd som besökarna kan hämta i bibliotekets entré och som ni sedan har verksamhet kring online. En del aktiviteter kanske också kan genomföras fysiskt, men utomhus istället. En bokklubb blir med enkla medel till en bokpromenad.

Digital kompetens och arbetsmiljö

Pandemin har bidragit till att öka förväntningarna på vad bibliotekspersonalen ska kunna hjälpa till med – allt från att skaffa Bank-ID till att hålla kontakt med olika myndigheter. På vissa håll har det satt strålkastarljuset på en eftersatt digital arbetsmiljö. Efterfrågan på tjänster som wifi, skanning och utskrifter blir allt större, samtidigt som det på grund av smittorisken blir svårare för personalen att hjälpa till ute på golvet. Därför är det viktigare än någonsin att inventera och se över den digitala arbetsmiljön – vilka verktyg saknas? Finns det verktyg som inte används eftersom besökarna inte förstår dem?

Att möta besökare online kräver också andra arbetsmetoder än vad ni kanske har använt er av innan på biblioteket. När ni inte längre kan interagera på samma sätt, kan enkäter som besökaren fyller i vara en bra metod för att kunna ge lästips – särskilt i dialogen med barn, som då enkelt kan kryssa i vad de gillar. En digital infodisk där det går att videochatta med besökarna fångar upp dem som behöver en mer personlig kontakt än mejl och chatt.

Trygga bibliotekslokaler och arbetsmiljöer

MINIMERA SMITTRISKEN PÅ BIBLIOTEKET

Läs våra tips på hur ni kan bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete i DIK:s frågeforum. Du kan också ställa egna frågor.

Tydliga skyltar med uppmaning om att inte gå in om man har symptom, golvmarkeringar för att säkerställa tillräckliga avstånd i köer och plexiglasskiva mellan besökare och personal är några exempel på hur bibliotekslokalerna kan bli tryggare. Andra sätt är att möblera om med större utrymme mellan bokhyllor och genom att ställa sittgrupper så människor sitter längre ifrån varandra.

Om det inte går att möblera om kan det vara ett alternativ att stänga av biblioteksrummen och låta personalen hämta de medier som besökarna vill ha och hålla mindre ytor öppna med datorer, kopiator och skrivare, tidskrifter, reservationer, återlämnings- och utlåningsautomat samt infodiskar.

4 SNABBA TIPS PÅ TAKE AWAY, LEVERANSER OCH BOKPÅSAR

1.

Många bibliotek kan dra nytta av utökad Boken kommer-service, som omfattar alla i riskgrupp

2.

Gör det möjligt för förskolor och grupper att förbeställa färdiga bokpåsar som ni förbereder och lämnar ut i entrén

3.

Take away-böcker – lägg ordning bokpåsar med olika teman i entrén. Det är en service i dubbel bemärkelse, både för att på ett enkelt sätt paketera lästips till besökarna men också för att ni minskar antalet människor som rör sig i biblioteksrummen.

4.

Lyft e-biblioteket! Tipsa i era sociala medier och webbplatsen om de medier som går att låna digitalt.

Tipsen i artikeln är sammanställda efter intervjuer med Landskrona Bibliotek, Bellevuegårdsbiblioteket och Fittja bibliotek.