Så arbetar du strategiskt med kreativitet

Charlotte Sundåker

Med det digitala samhället ser vi helt nya krav på såväl företag som medarbetare. Med rätt förutsättningar på arbetsplatsen, går det att skapa den kreativitet som krävs för att överleva. Charlotte Sundåker från Hyper Island ger tips om hur det kan gå till!

För många företag var utmaningarna stora, när de inte lyckades förutse hur marknaden skulle utvecklas och vad kunderna i ett digitalt samhälle efterfrågar. Kodak och Nokia är bara två exempel på företag som för några år sedan var världsledande inom sin bransch, men som idag lever i en helt annan verklighet.

- Möjligheten att lyckas för företag eller organisationer ser annorlunda ut idag än före digitaliseringens intåg. Vi står inför helt nya utmaningar och många ägnar mycket energi till att oroa sig över förändringar som de inte kan påverka. Istället borde vi omfamna osäkerheten och lära oss att följa med och utvecklas i de pågående strömmarna, säger Charlotte Sundåker.  

Charlotte Sundåker arbetar sedan sju år på Hyper Island, som är ett svenskt utbildningsbolag specialiserat på digitala och interaktiva medier. Större delen av tiden har hon varit marknadschef, men är i skrivande stund tillförordnad VD.  

– Arbetsplatsen måste vara en trygg miljö där det är tillåtet att testa sig fram. Det viktigaste är inte att snabbt få fram perfekta resultat, utan att våga prova olika saker och se vad som händer; detta kallas ofta prototyping. Då gäller det att ha en kultur där man inte blir straffad utan snarare belönad om man inte direkt lyckas ta sig från punkt a till punkt b, menar Charlotte. 

Du hinner långt på en timme 

Charlotte Sundåker tipsar om ett konkret exempel på hur man kan jobba i form av strukturerade workshoppar: 

  • Säg att du bara har en timme på dig. Börja med att gå igenom några principer för idégenerering. Ett exempel är att börja en mening med ”Ja, och ...” för att bygga vidare på varandras tankar snarare än att utvärdera dem. Introducera sedan nyckelfrågan som gruppen är där för att lösa, och säkerställ att frågan är tydlig och öppen. 

  • Avsätt sedan de första tio minuterna till att spåna idéer runt nyckelfrågan. Till din hjälp kan du använda en metod för att få igång gruppen, till exempel ställa frågan ’Hur hade Google löst det här?’, eller använda negativ brainstormning och fråga ’Vad skulle vara den absolut sämsta lösningen?’ 

  • Nästa tio minuter ägnar ni er åt att klustra och organisera bland idéerna som ni vill gå vidare med. Ägna sedan några minuter åt att välja en eller ett par idéer att utveckla vidare. När gruppen valt en idé är det dags att börja utveckla just den, med många idéer på hur och så vidare. Genom att göra så kan du komma väldigt långt på bara en timme och nå fram till en eller flera fantastiska idéer och koncept. Den här processen kallas The Double Diamond Model. 

– Målet är att bli en lärande medarbetare och organisation som hela tiden utvecklas och kan ta sig an nya utmaningar i en digital värld, säger Charlotte Sundåker. 

Sju konkreta tips för att skapa ett kreativt möte: 

  • Bestäm syftet med mötet 

  • Bestäm målet med mötet och önskat resultat 

  • Bestäm agendan 

  • Bestäm vilka roller ni har på mötet 

  • Sätt upp förhållningsregler tillsammans 

  • Bestäm hur lång tid mötet får ta och hur mycket ni ska lägga på varje del 

  • Avsluta mötet med att fördela ansvar så att nästa steg i processen blir tydligt