Gå till innehåll

Medlemskapet

Här finns vanliga frågor om att vara medlem i DIK. Undrar du något mer? Tveka inte att kontakta oss på fraga@dik.se.

Vilka medlemsförmåner har jag som medlem i DIK?

Svar: Som medlem i DIK har du tillgång till kvalificerad kunskap och erfarenhet, men också en mängd olika tjänster och erbjudanden. Vi finns med på din väg genom arbetslivet, där lön, karriär, arbetsvillkor, försäkringar och juridik är några områden vi kan hjälpa dig med.

Till exempel kan vi hjälpa dig att vässa dina argument inför ditt lönesamtal, eller om du vill ta ditt nästa steg i din karriär kan en av våra coacher hjälpa dig på vägen. Behöver du stöd och råd inom arbetsrätt? Vi är där för dig!

Vill du vara med och påverka din situation på din arbetsplats så stöttar vi dig med verktygen och vår kompetens.

Här kan du läsa mer om vilka DIK är och här kan du se alla förmåner.

Jag har ansökt om medlemskap men har inte fått något svar från er. Hur ska jag gå tillväga?

Svar: Det kan hända att själva medlemsförfarandet inte gick igenom. Testa igen och återkom till oss när du gjort ansökan så kontrollerar vi att du finns med i systemet.

Jag är studentmedlem men är klar med skolan, hur blir jag ordinarie medlem?

Svar: När du vill ändra ditt medlemskap gör du det enklast genom att informera oss om din nya sysselsättning på fraga@dik.se eller genom att ringa oss på 08-480 040 00.

Har jag rätt till någon ersättning från DIK när jag är sjuk?

Svar: Direkt från DIK har du ingen ersättning när du blir sjuk. Däremot kan du som anställd medlem med kollektivavtal tack vare de framförhandlade villkoren i avtalet ha rätt till utfyllnad av sjukpenningen när du blir sjukskriven och får sjukpenning från Försäkringskassan.

Hör av dig antingen till Medlemsservice via fraga@dik.se eller fråga din personalavdelning på jobbet eller din chef vad som gäller i just ditt fall.

Har DIK några särskilda avtal med försäkringsgivare?

Svar: Genom vår samarbetspartner Akademikerförsäkring kan vi erbjuda våra medlemmar högkvalitativa försäkringar med bättre villkor och reducerade priser.

Mer information om våra försäkringar

Vilka försäkringar ingår när man är medlem?

Svar: Som ny medlem i DIK får du tre månaders kostnadsfritt försäkringspaket via Akademikerförsäkring. Det innehåller olycksfallsförsäkring och en livförsäkring. Båda två börjar gälla utan att du behöver göra någon hälsodeklaration. Om du inte därefter fortsatt betala premie för dessa försäkringar har du inte kvar de som gällande. Självfallet kan du även i efterhand teckna försäkringarna till förmånligt pris.

För bästa hjälp, kontakta Akademikerförsäkring så får du veta mer! Du kan också kontakta det försäkringsbolag genom vilket du har din hemförsäkring för att ta redan på hur ditt försäkringsskydd ser ut.

Som medlem omfattas du också av vår inkomstförsäkring.

Dessutom får du som ny medlem automatiskt rätt till vår särskilda juristförsäkring; Min privatjurist.

Har ni några förmånliga lån hos någon bank?

Svar: Som medlem i DIK får du bra erbjudanden från flera banker. Du kan både söka medlemslån och bolån. Vi samarbetar med:

  • Danske Bank

  • SEB

  • Swedbank

Se alla erbjudanden här

Kan man få hjälp från tjänsten Min privatjurist med bouppteckning samt arvskifte gällande avliden förälder?

Svar: Du kan få hjälp med bouppteckning om du är medlem i DIK och har tjänsten Min privatjurist hos oss.

Men för att få rätt hjälp och svar på dina frågor gällande Min privatjurist så hänvisar vi direkt till juristerna på HELP försäkring som är vår samarbetspartner.

Till HELP försäkring

Jag sa upp Min privatjurist men ångrar mig, hur gör jag nu?

Svar: DIK vill kunna erbjuda dig som medlem det bästa försäkringsskyddet. Om du tackat nej till Min privatjurist och ångrar dig, så kan du självklart ansluta dig igen. Då behöver du bara mejla oss ditt namn och person- eller medlemsnummer till fraga@dik.se och meddela att du vill ha Min privatjurist igen. När du ansluter du dig till Min privatjurist höjs din månadsbetalning till DIK med 35 kronor.

Vid återinträde så gäller en karenstid om sex månader, under denna period så omfattas inte skador av försäkringen.

Kan jag få mitt cv granskat?

Svar: Är du medlem i DIK kan vi hjälpa dig att granska ditt cv och även ditt personliga brev. Boka tid med en karriärcoach på hemsidan i inloggat läge på Mitt DIK.

Vad är karriärcoachning?

Svar: Våra karriärcoacher ger dig tipsen och verktygen för att gå vidare i din karriär. Vi erbjuder:

  • Coachande karriärsamtal

  • Granskning av cv och personligt brev

  • Förberedelse inför jobbintervju

  • Feedback på din Linkedin-profil

Du som är medlem boka tid med en karriärcoach på hemsidan i inloggat läge på Mitt DIK.

Vad kan ni hjälpa mig med i min roll som chef?

Svar: Förutom våra ordinarie förmåner, erbjuder vi dig som chefsmedlem:

  • Seminarier och kurser som riktar sig till ledare

  • Chefstidningen

  • Som chef och medlem i DIK företräder vi dig i din anställning och vi har särskilt utsedda förhandlare för chefsmedlemmar om du skulle behöva förhandlingsstöd

Läs mer om förmåner som chefsmedlem här

Jag har startat eget och blivit egenföretagare. undrar om det behöver göra ändringar i min profil.

Svar: När du startat eget vill vi att du berättar det för oss så att vi kan ändra i vårt medlemssystem. Enklast skickar du ett mejl till Medlemsservice på fraga@dik.se

Vi vill gärna veta:

  • Namn och organisationsnummer för ditt företag

  • Om du är egenföretagare på hel- eller deltid

Om du är företagare på deltid; skriv för säkerhets skull också vad du gör på den övriga tiden. Till exempel hos vilken arbetsgivare du är anställd deltid.

Vilka medlemsförmåner har jag som egen företagare?

Svar: Förutom våra ordinarie förmåner, erbjuder vi dig som egenföretagarmedlem:

  • Egenföretagarcoach

  • Tjänsten Min bolagsjurist

  • Företagsförsäkring

Läs mer om förmåner för egenföretagarmedlemmar