Jobba på förlag: karriärmöjligheter och arbetsmarknad

Jobbar du förlag eller är du intresserad av hur det är? Här får du veta mer om förlagsarbete och vad DIK – facket för kultur och språk – erbjuder dig som medlem. Vi berättar om några av de rollerna som finns på ett förlag, vad du behöver ha för utbildning och vad du kan förvänta dig i lön.

DIK Àr facket för sprÄk och kultur

Vi Àr specialiserade pÄ kultur- och sprÄksektorn och arbetar för bÀttre villkor inom kulturbranschen. VÄra ombudsmÀn har kunskap om förlagsbranschen och kan ge dig rÀtt stöd. Hos oss fÄr du hjÀlp med bland annat:

  • ArbetsrĂ€ttsligt stöd

  • InkomstförsĂ€kring

  • KarriĂ€rcoachning

  • LönerĂ„dgivning och lönestatistik

Se alla förmÄner hÀr

Bli medlem i facket för förlagsbranschen idag – tillsammans Ă€r vi starkare!

Bli medlem

Hur Àr det att jobba pÄ förlag?

Att jobba pĂ„ ett förlag kan vara bĂ„de spĂ€nnande och givande, sĂ€rskilt om du Ă€r intresserad av litteratur och att vara en del av skapandet av böcker, ljudböcker och andra tryckta och digitala material.  

Yrkesroller pÄ ett förlag

PÄ ett förlag finns det olika yrkesroller som samverkar för att producera och marknadsföra böcker. FörlÀggare, redaktörer, projektledare, förlagschef, lektör, illustratör med mera. HÀr Àr nÄgra exempel pÄ vanliga yrkesroller:

FörlÀggare: FörlÀggaren planerar utgivningen, det vill sÀga vilka böcker som förlaget ska ge ut. I det arbetet ingÄr bland annat att hitta nya författare och att lÀsa och bedöma texter.

Förlagsredaktör: Förlagsredaktören ansvarar för produktionen av böcker frÄn manusidé till fÀrdig bok och arbetar med allt frÄn tryckt litteratur till digital produktion. I arbetsuppgifterna ingÄr bland annat att granska och redigera manus samt att arbeta tÀtt ihop med författare för att förbÀttra innehÄllet och sÀkerstÀlla hög kvalitet.

Marknadsförare: Marknadsförare arbetar med att planera och genomföra marknadsföringsstrategier för att nÄ ut till rÀtt mÄlgrupp och öka försÀljningen av litteratur.

Produktionsteam: Produktionsteamet ansvarar för den fysiska produktionen av böcker, inklusive layout, tryckning och distribution.

Vad tjÀnar man om man jobbar pÄ förlag?

Lönen varierar beroende pĂ„ faktorer som erfarenhet, ansvarsomrĂ„den, bransch och var i landet du jobbar. Medianlönen för redaktionellt arbete Ă€r 42 500 kronor och medianlönen inom marknadsföring Ă€r 44 150 kronor. Som medlem i DIK fĂ„r du tillgĂ„ng till mer detaljerad statistik via Mitt DIK. Dessutom kan du boka personlig lönecoachning.

Vad Àr ingÄngslönen i förlagsbranschen?

IngĂ„ngslönen varierar beroende pĂ„ utbildning, ort, erfarenhet och arbetsgivare. DIK har en rekommenderad ingĂ„ngslön pĂ„ 33 000 kronor för sprĂ„kyrken och 35 000 kronor för kommunikations- och marknadsföringsyrken. Hör gĂ€rna av dig till oss inför att du ska göra ett löneansprĂ„k sĂ„ hjĂ€lper vi dig med tips och rĂ„d.

Vad behöver man för utbildning för att jobba pÄ förlag?

En kandidatexamen eller masterexamen inom litteratur-, sprÄk-, kultur-, kommunikations- eller förlagsvetenskap kan ge dig kunskaper och fÀrdigheter som behövs för att arbeta pÄ ett förlag.

Hur ser arbetsmarknaden ut inom förlagsbranschen?

Förlagsbranschen Àr populÀr att arbeta i och det kan vara svÄrt att fÄ en tillsvidareanstÀllning direkt efter studierna. Det kan vara bra att söka praktik eller extrajobb inom branschen för att samla pÄ dig kompetens och kontakter.

Att jobba pÄ ett förlag kan vara en fantastisk möjlighet för dig som Àlskar böcker och att vara en del av skapandet av litteratur. Det Àr en bransch dÀr kreativitet och noggrannhet Àr viktigt, och dÀr du fÄr möjlighet att arbeta tillsammans med författare, redaktörer och marknadsförare för att nÄ ut till lÀsare.