Här finns vanliga frågor om att vara medlem i DIK. Undrar du något mer? Tveka inte att kontakta oss på fraga@dik.se.
Vilka medlemsförmåner har jag som medlem i DIK?
Svar: Som medlem i DIK har du tillgång till kvalificerad kunskap och erfarenhet, men också en mängd olika tjänster och erbjudanden. Vi finns med på din väg genom arbetslivet, där lön, karriär, arbetsvillkor, försäkringar och juridik är några områden vi kan hjälpa dig med.
Till exempel kan vi hjälpa dig att vässa dina argument inför ditt lönesamtal, eller om du vill ta ditt nästa steg i din karriär kan en av våra coacher hjälpa dig på vägen. Behöver du stöd och råd inom arbetsrätt? Vi är där för dig!
Vill du vara med och påverka din situation på din arbetsplats så stöttar vi dig med verktygen och vår kompetens.
Här kan du läsa mer om vilka DIK är och här kan du se alla förmåner.
Jag har ansökt om medlemskap men har inte fått något svar från er. Hur ska jag gå tillväga?
Svar: Det kan hända att själva medlemsförfarandet inte gick igenom. Testa igen och återkom till oss när du gjort ansökan så kontrollerar vi att du finns med i systemet.
Jag är studentmedlem men är klar med skolan, hur blir jag ordinarie medlem?
Svar: När du vill ändra ditt medlemskap gör du det enklast genom att informera oss om din nya sysselsättning på fraga@dik.se eller genom att ringa oss på 08-480 040 00.
Har jag rätt till någon ersättning från DIK när jag är sjuk?
Svar: Direkt från DIK har du ingen ersättning när du blir sjuk. Däremot kan du som anställd medlem med kollektivavtal tack vare de framförhandlade villkoren i avtalet ha rätt till utfyllnad av sjukpenningen när du blir sjukskriven och får sjukpenning från Försäkringskassan.
Hör av dig antingen till Medlemsservice via fraga@dik.se eller fråga din personalavdelning på jobbet eller din chef vad som gäller i just ditt fall.
Har DIK några särskilda avtal med försäkringsgivare?
Svar: Genom vår samarbetspartner Akademikerförsäkring kan vi erbjuda våra medlemmar högkvalitativa försäkringar med bättre villkor och reducerade priser.
Mer information om våra försäkringar
Vilka försäkringar ingår när man är medlem?
Svar: Som yrkesverksam medlem har du tillgång till en hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa som ger dig upp till 6 digitala samtal med psykolog eller psykoterapeut, som kan hjälpa dig ta tag med det som känns tungt innan det påverkar dig så mycket att du inte kan arbeta.
Vi har även gjort det enklare för dig att vara rätt försäkrad. Som ny yrkesverksam medlem får du fyra försäkringar kostnadsfritt under tre månader. De ger ett bra grundskydd, men du kan under den här perioden välja att behålla eller justera skyddet och slipper dessutom att fylla i en hälsodeklaration. Vill du inte behålla försäkringarna avslutas de automatiskt efter välkomstperioden.
Som studentmedlem får du en kostnadsfri olycksfallsförsäkring som kan ge ersättning om du är med om en olycka och behöver betala för resor, tandskador, rehabilitering och terapi. Försäkringen gäller dygnet runt och var som helt: i hemmet, i skolan, i löpspåret och på semestern.
För bästa hjälp, kontakta Akademikerförsäkring så får du veta mer!
Som medlem omfattas du också av vår inkomstförsäkring.
Har ni några förmånliga lån hos någon bank?
Svar: Som medlem i DIK får du bra erbjudanden från flera banker. Du kan både söka medlemslån och bolån. Vi samarbetar med:
Danske Bank
SEB
Swedbank
Kan jag få mitt cv granskat?
Svar: Är du medlem i DIK kan vi hjälpa dig att granska ditt cv och även ditt personliga brev. Boka tid med en karriärcoach på hemsidan i inloggat läge på Mitt DIK.
Vad är karriärcoachning?
Svar: Våra karriärcoacher ger dig tipsen och verktygen för att gå vidare i din karriär. Vi erbjuder:
Coachande karriärsamtal
Granskning av cv och personligt brev
Förberedelse inför jobbintervju
Feedback på din Linkedin-profil
Du som är medlem boka tid med en karriärcoach på hemsidan i inloggat läge på Mitt DIK.
Vad kan ni hjälpa mig med i min roll som chef?
Svar: Förutom våra ordinarie förmåner, erbjuder vi dig som chefsmedlem:
Seminarier och kurser som riktar sig till ledare
Chefsrådgivning
Som chef och medlem i DIK företräder vi dig i din anställning och vi har särskilt utsedda förhandlare för chefsmedlemmar om du skulle behöva förhandlingsstöd
Jag har startat eget och blivit egenföretagare. undrar om det behöver göra ändringar i min profil.
Svar: När du startat eget vill vi att du berättar det för oss så att vi kan ändra i vårt medlemssystem. Enklast skickar du ett mejl till Medlemsservice på fraga@dik.se
Vi vill gärna veta:
Namn och organisationsnummer för ditt företag
Om du är egenföretagare på hel- eller deltid
Om du är företagare på deltid; skriv för säkerhets skull också vad du gör på den övriga tiden. Till exempel hos vilken arbetsgivare du är anställd deltid.
Vilka medlemsförmåner har jag som egen företagare?
Svar: Förutom våra ordinarie förmåner, erbjuder vi dig som egenföretagarmedlem:
Egenföretagarcoach
Hjälp att upprätta konsultavtal
Företagsförsäkring
Försäkringsrådgivning för egenföretagare
Pensionsrådgivning för egenföretagare