Alltför mĂ„nga kommunikatörer dras med en tuff arbetsmiljö och en orimlig arbetsbörda. DIK har tagit fram en checklista för att förebygga vanliga utmaningar och skapa en bĂ€ttre arbetsmiljö för kommunikatörer.Â
Flera rapporter frĂ„n DIK visar att mĂ„nga kommunikatörer dras med arbetsmiljöutmaningar som en hög arbetsbörda, förvĂ€ntan pĂ„ att vara tillgĂ€nglig utanför arbetstid och att ledningen inte har tillrĂ€cklig kunskap om kommunikatörsrollen. Det Ă€r arbetsgivaren som Ă€r ansvarig för arbetsmiljön och för att alla medarbetare har de resurser som behövs i arbetet. Ăr arbetsmĂ€ngden för stor Ă€r det chefens ansvar att anpassa den för att ge tid till Ă„terhĂ€mtning. Â
Checklista för en bĂ€ttre arbetsmiljö Â
SĂ€kra en nĂ€ra dialog mellan chef och medarbetare.âŻDĂ„ kan chefen skapa rĂ€tt förutsĂ€ttningar genom att fĂ„nga upp medarbetare som har för hög arbetsbelastning och hjĂ€lpa till med prioriteringar.Â
Jobba med de strategiska prioriteringarna.âŻVilka arbetsuppgifter Ă€r egentligen mest prioriterade utifrĂ„n de mĂ„l verksamheten har? Se till att ni Ă€r överens och anvĂ€nd prioriteringsordningen för att vĂ€lja vad som inte ska göras nĂ€r det kör ihop sig. Det Ă€r chefens ansvar att hjĂ€lpa medarbetaren att prioritera arbetsuppgifterna.Â
Be om att arbetsgivaren tar fram tydliga rollbeskrivningar.âŻDet Ă€r inte ovanligt att organisationen har förvĂ€ntningar pĂ„ kommunikatören som inte stĂ€mmer överens med uppdrag och yrkesroll. Tydliga rollbeskrivningar kan vara ett verktyg för att underlĂ€tta grĂ€nsdragningar i vardagen och det Ă€r nĂ„got som arbetsgivaren borde se fördelarna med.Â
Ta fram en tillgĂ€nglighetspolicy.âŻAtt alltid behöva vara tillgĂ€nglig och ha bevakning pĂ„ exempelvis sociala medier Ă€r ett vanligt problem för en kommunikatör. Att ha en tillgĂ€nglighetspolicy med riktlinjer för kontakt utanför arbetstid och hur regler för ersĂ€ttning och Ă„terhĂ€mtning ska se ut underlĂ€ttar. Det lokala facket eller DIK centralt kan hjĂ€lpa till i utformandet av en tillgĂ€nglighetspolicy. Exempel pĂ„ vad man kan tĂ€nka pĂ„ finns hĂ€r.
Jobba systematiskt med arbetsmiljön.âŻSe till att arbetsmiljöfrĂ„gor lyfts regelbundet, exempelvis pĂ„ arbetsplatstrĂ€ffar. Det finns mycket stöd att ta till för att undersöka, riskbedöma, Ă„tgĂ€rda och följa upp de arbetsmiljöproblem som finns pĂ„ just din arbetsplats. LĂ€s mer hos Suntarbetsliv.
Organisera för Ă„terhĂ€mtning.âŻĂ terhĂ€mtning behöver vara en integrerad del av varje arbetsdag i form av variation, mikropauser, gemenskap och reflektion. Arbeta med organisationens kultur och arbetssĂ€tt för att sĂ€kra Ă„terhĂ€mtningen.Â
Gör insatser tidigt. UppmĂ€rksamma tidiga tecken pĂ„ stress och utmattning och vĂ€nta inte med att anpassa arbetsbelastningen. DĂ„ kan mer allvarliga och lĂ„ngdragna problem undvikas.Â
Den digitala arbetsmiljön Ă€r lika mycket arbetsgivarens ansvar som den fysiska. Brister i den digitala arbetsmiljön kan till exempel handla om dĂ„lig teknisk utrustning, sĂ€kerhet eller anvĂ€ndbarhet. För att upptĂ€cka och Ă„tgĂ€rda problem krĂ€vs ett systematiskt arbete dĂ€r den digitala miljön inkluderas i Ă„terkommande skyddsronder.Â
Erbjud förebyggande utbildning och handledning. MĂ„nga kommunikatörer hamnar i frontlinjen för hot, hat och oresonlig kritik genom att och producerar och publicerar kommunikation och modererar kommentarsfĂ€lt. Det innebĂ€r en pĂ„frestande arbetsmiljö som krĂ€ver insatser frĂ„n arbetsgivaren.Â
Ta kontakt med DIK. VĂ„ra förtroendevalda och DIK:s rĂ„dgivning kan stötta dig och ditt team i att skapa en bĂ€ttre arbetsmiljö.Â
LĂ€s mer om rapporten "Detaljstyrning och censur â offentliganstĂ€llda kommunikatörers oro för samtiden och framtiden".