Här är byråbranschens bästa arbetsgivare 2022

bästa arbetsgivare

Den 9 mars delades utmärkelsen "Årets Byrå - Bästa arbetsgivare" ut. Årets vinnare blev Westander och Miltton Insights, som på olika sätt ansträngt sig extra mycket för att skapa hållbara arbetsplatser med en bra arbetsmiljö.

Priset ”Årets byrå – Bästa arbetsgivare” sätter arbetsmiljön i den svenska byråbranschen i fokus. Utmärkelsen delas ut av DIK i samarbete med undersökningsföretaget Regi. Vinnarna baseras på de anställdas enkätsvar om arbetsmiljön sammanvägt med arbetsgivarens uppgifter om byråernas villkor och policyer. 

Priset delas ut i två kategorier baserade på omsättning; stora kategorin (över 25 miljoner i omsättning), och lilla kategorin (under 25 miljoner i omsättning).

Westander – vinnare stora kategorin  

I stora kategorin var det PR-byrån Westander som fick högst betyg i sammanvägningen av faktorer. Därmed tar byrån emot priset för andra gången sedan det instiftades.

 – Vi är superglada, det här är det finaste pris man kan få. Vi vill tacka DIK som sätter skjuts och uppmuntrar hela kommunikationsbranschen att jobba med de här frågorna säger Frida Blom, tf byråchef på Westander. 

Ida Alterå är anställd på Westander och stämmer in i glädjen över utmärkelsen:

– Jag är förstås väldigt stolt. Jag sökte mig till Westander för det tydliga fokuset på att skapa samhällsnytta, och för principen om balans i livet; att man ska kunna ha utmanande och krävande arbetsuppgifter utan att behöva jobba övertid. Det lever företaget verkligen upp till, och jag tror att just de saker som attraherade mig har bidragit till det höga betyget i medarbetarundersökningen

Representanter från Westander på plats på galan. Foto: Erik Speks.


Miltton Insights – vinnare lilla kategorin

Förstaplatsen i lilla kategorin kammas hem av byrån Miltton Insights, som gladdes särskilt åt att arbetsmiljön stod i fokus:

 – Det är underbart, man blir varm om hjärtat. Arbetsmiljö har alltid varit viktigt för oss. När vi startade byrån så tog det inte många minuter innan vi kom fram till att värderingar var det viktigaste. Det är så viktigt hur alla mår. Att det här lyfts i kommunikationsbranschen är så viktigt, det behövs mer. Glada medarbetare ger glada kunder säger Mårten Tilosius, vd på Miltton Insights. 

Elisabet Åkerhielm, senior strategist på Miltton Insights, är inte förvånad över utmärkelsen:

– Det som är så unikt, jämfört med andra arbetsplatser jag varit på, är att det finns den där genuina känslan av att vilja varandra väl. Det genomsyrar allt – vi månar om varandra internt vilket gör att vi också kan måna om våra kunder på bästa sätt.

Mårten Tilosius och medgrundaren Mattias Andersson, Miltton Insights. Foto: Erik Speks.


Goda exempel i en utsatt bransch

Att lyfta goda exempel är en del av DIK:s arbete med att förbättra arbetsmiljön i kommunikationsbranschen. 
 
– Byråbranschen är attraktiv att arbeta i, men tyvärr blir ofta villkor och arbetsmiljö lidande. När någon bränner ut sig, går det lätt att hitta en ny. Så ska det inte vara. DIK arbetar genom högre organisering och kollektivavtalstäckning för en sundare byråbransch där våra medlemmar kan må bra och bidra till företagets framgångar, säger Anna Troberg, ordförande för DIK. 

Jobbar du i byråbranschen?

Då är DIK facket för dig!

Läs om fördelarna