Jobba med kommunikation: karriärmöjligheter och arbetsmarknad

roberto-rivas-videoproducent

Är du kommunikatör eller nyfiken på kommunikationsyrket? Här hittar du information om vad DIK – som facket för kommunikatörer – kan erbjuda dig. Bland annat reder vi ut vilka uppdrag som ingår i kommunikatörsyrket och hur mycket du kan förvänta dig att tjäna som kommunikatör.

DIK är facket för kommunikatörer

Vi är specialiserade på kommunikatörers arbetsvillkor och yrkets utmaningar. Våra ombudsmän har lång erfarenhet av att ge stöd till kommunikatörer, både på offentlig, ideell och privat sektor. Hos oss får du hjälp med bland annat:

  • Arbetsrättsligt stöd

  • Inkomstförsäkring

  • Karriärcoachning

  • Lönerådgivning och lönestatistik

Se alla förmåner här

Gå med i facket för kommunikatörer idag – tillsammans är vi starkare!

Bli medlem

Som medlem är du med och förbättrar branschen

En viktig anledning till att vara med i DIK är att du är med och driver på för bättre villkor för kommunikatörer. Ju fler vi är desto mer kan vi förändra. Vi släpper återkommande rapporter om arbetsmiljön för kommunikatörer och arbetar för förändring i frågor som är viktiga för medlemmarna.

Hur är det att jobba som kommunikatör?

En kommunikatör arbetar professionellt med kommunikation och ansvarar för att skapa och förmedla budskap till olika målgrupper. Yrket kan innebära att kommunicera effektivt internt inom organisationen eller externt till allmänheten, kunder, medlemmar eller makthavare. Kommunikatören spelar en avgörande roll i att bygga och underhålla organisationens budskap och varumärke.

Som kommunikatör utför du en rad olika arbetsuppgifter för att säkerställa en effektiv och enhetlig kommunikation. Du kan vara involverad i att utveckla kommunikationsstrategier, producera och redigera innehåll för olika kanaler såsom webbplatser, sociala medier, pressmeddelanden och interna nyhetsbrev. Du kan även vara ansvarig för att planera och genomföra olika evenemang och kampanjer samt att hantera media- och pressrelationer.

Frågor och svar

Vad kan jag göra åt min orimliga arbetsmängd? Hur kan facket hjälpa till? Här hittar du svar på vanliga frågor som rör kommunikatörers arbetsmiljö.

Få svar

Vad har en kommunikatör för lön?

Medianlönen inom kommunikations- och informationsyrken är 44 300 kronor. Lönen kan dock variera beroende på faktorer som erfarenhet, ansvarsområden, bransch och var i landet du jobbar. Som medlem i DIK får du tillgång till mer detaljerad statistik via Mitt DIK. Dessutom kan du boka personlig lönecoachning.

Ingångslön för en kommunikatör

Ingångslönen för en kommunikatör kan variera beroende på utbildning, erfarenhet och arbetsgivare. DIK har en rekommenderad ingångslön på 35 000 kronor. Hör gärna av dig till oss inför att du ska göra ett löneanspråk så hjälper vi dig med tips och råd.

Nu förändrar vi din arbetsdag!

Kommunikatörer behövs. I tider av krig, desinformation och drev är kommunikation livsviktigt. När rädsla och censur påverkar samhällsinformation är det i förlängningen ett hot mot det demokratiska samhället.

Läs mer

Vilken utbildning har en kommunikatör?

För att bli kommunikatör krävs oftast en relevant högskoleutbildning, till exempel inom medie- och kommunikationsvetenskap, marknadsföring eller journalistik. Det finns också möjligheter att specialisera sig inom olika områden, som exempelvis digital kommunikation, copywriting, PR eller strategisk kommunikation. Utöver utbildning kan det vara värdefullt att skaffa praktisk erfarenhet genom praktikplatser eller extrajobb inom kommunikationsområdet.

Vilka olika typer av kommunikatörer finns det?

Det finns olika specialiseringar inom kommunikationsområdet. Exempelvis finns det PR-specialister och pressekreterare som fokuserar på att bygga relationer med media och skapa positiv publicitet för företaget eller organisationen.

Marknadskommunikatörer arbetar med att utforma och genomföra marknadsföringskampanjer och strategier för att nå ut till olika målgrupper och öka försäljningen.

Internkommunikatörer fokuserar på att kommunicera med och engagera organisationens anställda samt säkerställa att de är informerade om företagets mål och värderingar.

En vanlig titel är digital kommunikatör som specialiserar sig på att skapa och hantera innehåll för digitala plattformar och sociala medier. Andra yrkestitlar som är närliggande är content manager eller sociala medier-ansvarig.

Visuella kommunikatörer, som även kan ha titeln grafisk designer eller art director, är specialister på att kommunicera visuella budskap. De arbetar med att kombinera text, bilder, video, grafik, färger och layout för att skapa visuellt engagerande innehåll som kan användas i olika medier och kanaler.

Beroende på bransch och organisation kan det också finnas andra specialiserade roller, såsom kriskommunikatörer som hanterar kommunikationen under kriser och pressade situationer, eller hållbarhetskommunikatörer som fokuserar på att kommunicera företagets hållbarhetsinsatser och värderingar till allmänheten.

Sammanfattningsvis är kommunikatörsrollen mångfacetterad och det finns en rad olika specialiseringar att välja mellan inom området. Oavsett vilken typ av kommunikation du jobbar med, spelar du en central roll i att förmedla organisationens budskap på ett effektivt och engagerande sätt till olika målgrupper.

Här hittar du en fullständig lista som närmare beskriver olika titlar inom kommunikationsbranschen, både i privat och offentlig sektor.

Arbetsmarknad och framtidsutsikter

Kommunikationsbranschen är populär och många konkurrerar om jobben. Som nyexaminerad kan det vara särskilt svårt att få en varaktig och relevant tjänst. Projekt- och visstidsanställningar är vanliga.

Ett sätt att öka chanserna på arbetsmarknaden är att satsa på att bli duktig på digital kommunikation och hålla dig uppdaterad om nya trender och arbetssätt. Eftersom kommunikatörer behövs i stort sett överallt finns det många tjänster i omlopp och det kan löna sig att vara aktiv och söka många jobb.

Läs mer om kommunikationsyrket här.

Vill du veta mer om vad kommunikatörsyrket kan innebära? Vi har intervjuat Zandra, strategisk kommunikatör och DIK-medlem!

Läs intervjuin