Som moderator för sociala medier kan jag fÄ ta emot pÄhopp, Àr det okej?
Du som publicerar kommunikationsinsatser och modererar kommentarsfÀlt hamnar ofta i frontlinjen för hot, hat och oresonlig kritik. Det Àr nÄgot som din arbetsgivare mÄste ta pÄ allvar.
Alla arbetsgivare Àr skyldiga att utforma arbetsmiljön sÄ att hot, vÄld och trakasserier förebyggs, utreds, ÄtgÀrdas och följs upp. Det spelar ingen roll om det sker fysiskt eller digitalt. Det innebÀr att varje arbetsplats ska ha nedskrivna och kÀnda rutiner för att hantera incidenter. Det mÄste ocksÄ finnas en handlingsplan för hur ni som personal ska möta svÄra och hotfulla situationer.
Alla som riskerar att möta hat, hot och krÀnkningar ska fÄ förebyggande utbildning och handledning. Om brott begÄs ska det alltid polisanmÀlas.
Prata med oss pÄ facket om du inte upplever att chefen tar det hÀr pÄ allvar.
Politiker försöker detaljstyra vÄra uppdrag. Vad kan vi kommunikatörer göra?
Du som kommunikatör Àr inte politikers sprÄkrör. Om du upplever pÄtryckningar frÄn politiskt hÄll kan du ta upp det med din arbetsgivare, som bör markera mot politikerna.
Om du inte upplever att du fÄr bra stöd av din chef kan du vÀnda dig till oss pÄ facket.
Hur vet jag vad som Àr en rimlig arbetsmÀngd?
Vad du klarar av och vad din kollega klarar av kan vara vÀldigt olika. Det varierar ocksÄ över tid. Saker som hÀnder i privatlivet pÄverkar hur mycket vi orkar med pÄ jobbet. Men det finns ocksÄ regler som sÀtter ramar för vad som Àr för mycket och vilket ansvar arbetsgivaren har för din arbetsmiljö.
Det finns till exempel grÀnser för hur mÄnga timmar du som arbetstagare som mest fÄr arbeta och nÀr och hur lÄnga viloperioder du minst ska ha. Det innebÀr bland annat att om du Àr tvungen att arbeta en helg pÄ ett event eller om du har ansvar för att uppdatera sociala medier kvÀllstid behöver du fÄ skÀlig ÄterhÀmtning.
Din chef behöver bland annat se till att dina resurser anpassas till de krav som stÀlls i arbetet. Om kraven Àr större Àn resurserna Àr det din chefs ansvar att till exempel minska arbetsmÀngden, Àndra prioriteringsordningen, ge möjlighet till ÄterhÀmtning eller öka bemanningen.
Kontakta oss pÄ facket om du Àr orolig för din arbetsbelastning.
Jag hinner inte med alla mina arbetsuppgifter, vad ska jag göra?
Steg ett Àr alltid att prata med din chef. Din arbetsgivare har det yttersta ansvaret för din arbetsmiljö. Se till att boka in ett ordentligt möte dÀr din chef avsÀtter tid för att prata med dig. Ibland kan det kÀnns svÄrt men det Àr alltid första steget.
Förbered dig sÄ gott du kan och fundera pÄ vilket stöd du behöver frÄn din chef. Beror din stress pÄ att du har för mÄnga arbetsuppgifter kanske du behöver du hjÀlp med att prioritera. Beror stressen pÄ en otydlighet i din roll kan det vara lÀge att titta pÄ rollbeskrivningen och tydliggöra den.
Har ni olika bild av ambitionsnivÄn kanske ni behöver prata om det. Finns en förvÀntan att du ska arbeta kvÀllar och helger behöver ni prata om hur du ska fÄ tid för ÄterhÀmtning.
Prata med oss pÄ facket för att fÄ tips pÄ hur du kan förÀndra din arbetssituation.
Har du vÀnt dig till din chef men inte fÄtt nÄgot gehör Àr det lÀge att ta hjÀlp frÄn skyddsombud eller fackförbund. Om det finns kollektivavtal pÄ arbetsplatsen kan den lokala fackföreningen eller en ombudsman pÄ DIK hjÀlpa till att föra din talan i förhÄllande till din chef.
Alla arbetsplatser med fem eller fler anstÀllda har en skyldighet att ha ett skyddsombud som du kan vÀnda dig till. Saknar ni skyddsombud, kan du höra av dig till DIK för hjÀlp med att utse ett.
Jag Àr nyexad och rÀdd för att brÀnna ut mig, vad ska jag tÀnka pÄ?
Som nyutbildad kommunikatör kan det kÀnnas nödvÀndigt att acceptera ett jobb fastÀn man fÄtt en dÄlig magkÀnsla. Men det kan vara bra att se upp för nÄgra varningsflaggor nÀr du söker ditt allra första jobb:
Du som kommunikatör förvÀntas göra jobbet för en hel kommunikationsbyrÄ
Ăr det en annons som önskar att du ska kunna allt Ă€r det bra att vĂ„ga stĂ€lla frĂ„gor kring de arbetsuppgifter som rĂ€knas upp i annonsen. DĂ„ fĂ„r du en bĂ€ttre kĂ€nsla för förvĂ€ntningarna. Du kan Ă€ven ta hjĂ€lp av ditt nĂ€tverk för att ta reda pĂ„ mer om arbetsgivaren. Har det varit hög personalomsĂ€ttning kan det till exempel vara en signal om att kraven pĂ„ rollen Ă€r för stora.Ensam i kommunikatörsrollen
Om du Àr ensam kommunikatör pÄ ditt jobb har du ingen att ta stöd av och du mÄste sjÀlv kunna bedöma vad som Àr en rimlig arbetsmÀngd och -nivÄ. Risken Àr ocksÄ större att arbetsgivaren saknar kunskap kring kommunikatörsrollen. Det kan leda till orimliga förvÀntningar pÄ vad du ska prestera. I början av karriÀren Àr det dÀrför alltid bra att ha kollegor att lÀra sig av och ta stöd av, sÀrskilt i kommunikatörsrollen.Det saknas kollektivavtal
Utan kollektivavtal Àr det svÄrare för oss som fackförbund att hjÀlpa till om det skulle bli problem pÄ arbetsplatsen. Det finns inte heller nÄgon garanti för att du fÄr ersÀttning vid till exempel övertid eller jour.
Som medlem kan du boka karriÀrcoachning pÄ för mer rÄd och stöd inför att du söker ditt första jobb.
Boka karriärcoachningVad kan jag göra för att förbĂ€ttra arbetsmiljön pĂ„ mitt jobb?
Det viktigaste arbetsmiljöarbetet Àr det som sker i förebyggande syfte. HÀr har alla möjlighet att bidra till en sund arbetsmiljö för hela arbetsplatsen.
Förtroendevald eller skyddsombud
Om du vill pĂ„verka arbetsmiljön kan du bli skyddsombud eller fackligt förtroendevald. Ăr du skyddsombud eller lokalt fackligt förtroendevald har du en viktig roll i att se till att ett systematiskt arbetsmiljöarbete genomför pĂ„ arbetsplatsen. Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas att arbetsgivaren ser till att kontinuerligt undersöka, genomföra och följa upp verksamheten pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att ohĂ€lsa i arbetet förebyggs och en tillfredsstĂ€llande arbetsmiljö uppnĂ„s.
I de fall ohÀlsa uppstÄr har du som skyddsombud eller lokalt fackligt förtroendevald möjlighet att agera för att se till att arbetsgivaren vidtar ÄtgÀrder för att hjÀlpa medarbetaren.
HÀr finns DIK:s ombudsmÀn och jurister som stöd för dig i din roll sÄ att du aldrig behöver kÀnna dig osÀker pÄ vad du kan eller bör göra i ett enskilt fall.
Vill du engagera dig? Bli fackligt förtroendevald!
Läs mer om att bli förtroendevaldBjud in DIK till ditt jobb
Vill du att DIK ska komma till ditt jobb och prata om kommunikatörernas arbetsmiljö och hur du och dina kollegor kan göra för att förbÀttra er vardag pÄ jobbet? Boka in oss genom att kontakta oss via mejl.
Medarbetare har ett gemensamt ansvar
Ăven som medarbetare har vi ett gemensamt ansvar för oss sjĂ€lva och för vĂ„ra kollegor att inte bidra till en ohĂ„llbar arbetsmiljö. Saker du kan göra för att bidra till en positiv arbetsmiljö Ă€r att inte skicka e-post eller ringa efter arbetstid, gĂ„ frĂ„n kontoret i rimlig tid och se till att ta ut semester och komptid.
Det Àr Àven viktigt att ta dina kollegors stressignaler pÄ allvar och stötta varandra i att hitta balans. SÀrskilt om du har arbetat lÀnge har du ett ansvar för att vilken kultur du för vidare till nya medarbetare.
Genom att organisera sig i fackförbund kan ni Àven hjÀlpa varandra att driva frÄgor om arbetsmiljö tillsammans och ingen behöver göra det ensam.
För dig som chef
Om du Àr chef finns det mycket du kan göra föra att förebygga en ohÀlsosam arbetsmiljö. Förutom det systematiska arbetsmiljöarbetet och att sjÀlv bidra till en sund kultur pÄ arbetsplatsen kommer hÀr ytterligare faktorer som frÀmjar en bra arbetsmiljö.
Ha nÀra och god kommunikation med dina medarbetare för att tidigt fÄnga upp signaler pÄ ohÀlsa och för att kunna hjÀlpa till att prioritera vid behov.
Ha rutiner och policys för vilka tider det Àr okej att kontakta varandra.
Se till att det finns utrymme för ÄterhÀmtning efter arbetstoppar.
Ha tydliga arbetsbeskrivningar och följ kontinuerligt upp vilka förvÀntningar som finns pÄ medarbetaren.
Betala skÀlig ersÀttning för beredskap om det Àr en del av arbetet, exempelvis bevakning av sociala medier och presstelefon.
Erbjud kontinuerlig kompetensutveckling till medarbetare som har behov av det.
Vad tjÀnar en kommunikatör?
Medellönen för vÄra kommunikatörsmedlemmar lÄg under 2024 pÄ 48 310 kronor.
Som medlem i DIK har du tillgÄng till SACO-lönesök dÀr du sjÀlv kan hitta Ànnu mer löneinformation pÄ egen hand. Du kan Àven boka in en tid med en av vÄra lönecoacher som kan berÀtta mer och hjÀlpa till med tips och rÄd inför lönesamtalet.
Som medlem kan du alltid prata med en av vÄra lönecoacher om din lön.
Boka lönecoachningVad Ă€r ingĂ„ngslönen för mig som kommunikatör?
DIK har en rekommenderad ingÄngslön för nyexade.
Vilken kompetensutveckling har jag rÀtt till?
I ett stÀndigt förÀnderligt samhÀlle krÀvs det kompetensutveckling för att kunna leva upp till de krav som stÀlls i arbetet. Detta gÀller sÀrskilt inom kommunikatörsyrket dÀr utvecklingen gÄr snabbt.
Du har ingen lagstadgad rÀtt att fÄ kompetensutveckling som bekostas av din arbetsgivare. Men kompetensutveckling Àr en sÄdan faktor som bidrar till en friskare arbetsplats. DÀrför Àr det bra att redan vid din arbetsintervju stÀlla frÄgor om möjligheter till kompetensutveckling.
Ăven om din arbetsgivare inte vill bekosta kompetensutveckling finns det möjlighet att ordna det pĂ„ egen hand. Vill du vara tjĂ€nstledig för att studera kan inte din arbetsgivare neka dig den möjligheten.
Det finns numera möjlighet att studera upp till ett Är med 80 procent av lönen genom ett omstÀllningsstudiestöd som bekostas av staten.
Funderar du pÄ att studera för att stÀrka din kompetens pÄ arbetsmarknaden kontakta oss pÄ facket. Vi hjÀlper dig med regler och vad du behöver tÀnka pÄ.
Mer om omstÀllningsstudiestöd
SĂ„ landar du utbildningen via jobbet!
Se våra tipsVilket stöd kan jag fĂ„ frĂ„n DIK om jag blir medlem?
Som medlem i DIK kan du fÄ:
· Stöd och hjÀlp med att granska anstÀllningsavtal och villkor innan du söker ett jobb
· Facket som företrÀder dig eller dina kollegor om arbetsgivaren inte uppfyller sina skyldigheter i arbetsmiljölagen.
· Som medlem i en facklig organisation har du möjlighet att engagera dig för arbetsmiljön pÄ din arbetsplats genom att bilda en DIK-förening, Akademikerförening eller SACO-S-förening. Genom en förening kan ni arbeta lÄngsiktigt för att förbÀttra arbetsmiljön pÄ hela arbetsplatsen.
Inte medlem Ànnu?
Bli medlem och ta del av alla förmåner