Det finns en sak som Benjamin Rosvall vill göra vĂ€ldigt klart. Det Ă€r att arkeologi inte frĂ€mst handlar om att grĂ€va upp gamla föremĂ„l â det Ă€r ett stundtals hĂ„rt och smutsigt jobb, ett entrĂ€get arbete av att kartlĂ€gga, kategorisera och analysera för att lĂ€gga ett enormt pussel som berĂ€ttar nĂ„got om vĂ„r historia. Och det Ă€r nĂ€r han fĂ„r packa ryggsĂ€cken med en kaffetermos och nĂ„gra mackor, ta sin jordsond, sin karta och kompass för att ge sig ut och inventera i skog och mark som han mĂ„r som allra bĂ€st.Â
Benjamin bor pĂ„ en liten fĂ„rgĂ„rd utanför Lysekil med sin fru och treĂ„riga dotter samt ett trettiotal tackor, grisar, getter, höns âoch alla möjliga djur.â Men jobbet tar honom till mĂ„nga olika platser. Under Ă„ret har han inventerat frĂ„n Svenljunga-skogarna i söder till Norrbottens trĂ€skmarker i norr.Â
â Det har varit lika roligt alla gĂ„nger förutom kanske de gĂ„nger det börjar snöa horisontellt.Â
PĂ„ en grĂ€vning i Dalarna i slutet av oktober fĂ„r vi följa med för att fotografera honom och hans kollega, men det kommer lite mer snö Ă€n man rĂ€knat med. Det blir kallt och bökigt att ta sig fram, men bilderna blir fina.Â
â Egentligen vill vi ju undvika att grĂ€va nĂ€r det Ă€r snö och kallt sĂ„ det blev ju inte helt representativt, men det Ă€r inte alltid man kan vĂ€lja, sĂ€ger Benjamin. ÂâArkeolog Ă€r inte lĂ€ngre ett yrke som passar in i mallen för ett typiskt kulturjobbâÂ
Han startade Picea kulturarv 2015, ett konsultföretag inom arkeologi som i dag drivs som ett kooperativ med fem anstĂ€llda varav fyra Ă€r delĂ€gare i verksamheten. Han sĂ€ger att konsultformatet Ă€r ganska vanligt i dag och att DIK och andra fackförbund inte riktigt har hĂ€ngt med i hur arkeologiyrket har utvecklats. Â
â Inom uppdragsarkeologin i dag jobbar vi i ett mischmasch av samhĂ€llsbyggnadsuppdrag och byggbranschen. Vi kan ju stĂ„ ute med en grĂ€vmaskin i varselklĂ€der eller sĂ„ sitter vi med i planeringsprocesser med Trafikverket tillsammans med civilingenjörer och landskapsarkitekter. SĂ„ vĂ„r bransch passar inte riktigt lĂ€ngre in i de hĂ€r gamla mallarna kring ett typiskt kulturjobb dĂ€r man gĂ„r runt med tweedkavaj pĂ„ ett museum. Â
Han menar att de arbetsmiljöproblem som arkeologer upplever nĂ€r de Ă€r ute pĂ„ fĂ€ltet mer pĂ„minner om villkoren för byggjobbare. Till exempel att man inte ska behöva sitta under en presenning och dricka kaffe pĂ„ rasten, eller att gasen stĂ€ngs av i arbetsboden för att spara pengar. Â
â Vi har tyvĂ€rr inget starkt fack som företrĂ€der oss och sĂ€ger att ânej, LĂ€nsstyrelsen, ni kan inte sĂ€ga nej till att vi ska ha arbetsbord pĂ„ det hĂ€r uppdraget för att skĂ€ra ner pĂ„ budgetenâ. Samtidigt jobbar vi hĂ€lften av tiden som pappersvĂ€ndare pĂ„ kontor och dĂ„ Ă€r det ju helt andra förutsĂ€ttningar. Â
"Arkeologi bygger jĂ€ttemycket meningâÂ
Med SVT-satsningen Historien om Sverige har intresset för historia och arkeologi ökat. Benjamin tycker att diskussionen om programmet Ă€r roligare Ă€n programmet i sig. Â
â Jag bor ju utanför Brastad i Lysekil dĂ€r den hĂ€r Ăsterödskvinnan hittades. Och dĂ„ Ă€r det ju mĂ„nga som plötsligt blir intresserade. âDu Ă€r ju arkeolog, har du hört talas om den dĂ€r Ăsterödskvinnan ellerâ, kan det lĂ„ta.Â
Det Ă€r ingen tvekan om att arkeologi Ă€r viktigt i dag enligt Benjamin. Â
â Det vi gör Ă€r ju primĂ€rforskning, det Ă€r grunden för att förstĂ„ mer och lĂ€gga pusslet för att förstĂ„ historien. Det Ă€r ju den enskilt största grundforskningen som finns om de skriftlösa kĂ€llorna, alltsĂ„ tiden innan skriftsprĂ„ket. Det knyter an till nĂ„gonting i att vara mĂ€nniska och det Ă€r dĂ€rför jag tror att sĂ„ mĂ„nga vill se pĂ„ Historien om Sverige. Â
â Det fyller en mening, vad har vi för ursprung? Vad Ă€r det för en plats vi bor pĂ„? Ofta Ă€r det lĂ€ttare att relatera till det som inte Ă€r sĂ„ lĂ„ngt tillbaka i tiden, men hur förstĂ„r vi mesolitikum â den tidigaste stenĂ„ldern? Det Ă€r genom föremĂ„l. De blir laddade med kunskap. Det Ă€r en speciell kĂ€nsla att lyfta pĂ„ en keramikskĂ€rva som Ă€r 3000 Ă„r gammal och Ă€r en del av en gravurna. Â
Benjamin menar att historia Ă€r nĂ„got alla kan anvĂ€nda för att förstĂ„ platsen de bor pĂ„, oavsett hur lĂ„ngt tillbaka ens rötter strĂ€cker sig. Â
â Om du kommer frĂ„n Syrien och hamnar i Sverige kan du anvĂ€nda arkeologi och historia för att förstĂ„ den plats du bor pĂ„ i dag. Du fĂ„r vara en del av det ocksĂ„. Det Ă€r liksom inte bara svenskarnas historia, det Ă€r vĂ„r historia gemensamt. Kunskap om vĂ„rt förflutna Ă€r nĂ„gonting alla kan ta till sig.Â
â Arkeologi Ă€r nog viktigare Ă€n nĂ„gonsin tror jag, för det bygger jĂ€ttemycket mening. Just för att det pĂ„gĂ„r nĂ„got slags kallt kulturkrig i dag. Arkeologin Ă€gs ju inte av nĂ„gon nation egentligen, pratar vi om jĂ€rnĂ„ldern till exempel fanns det ju inte ens en tanke om nĂ„got âSverigeâ. Â
DĂ€rför jobbar Picea kulturarv Ă€ven aktivt med förmedling av kunskap, exempelvis med arkeologi i skolor. Â
â Vi vill komma dit mĂ€nniskor Ă€r. NĂ€r jag arbetade pĂ„ Rio Kulturkooperativ med E6-grĂ€vningarna i Tanum byggde vi en utstĂ€llning som placerade i skyltfönstret pĂ„ den lokala banken. För vi insĂ„g att det var en plats som folk gick förbi en vanlig vardag.Â
âVi mĂ„ste fĂ„ vara experter och specialister â annars nedvĂ€rderar vi vĂ„r kunskap och utbildningâÂ
Vi pratar om att all historisk forskning innebĂ€r ett visst mĂ„tt av tolkning, kan det inte till och med röra sig om gissningar? Benjamin menar att det finns en tendens att övertolka mycket som en del av âkultenâ. Â
â Vi mĂ„ste vara noggranna med vĂ„ra kĂ€llor och vad vi berĂ€ttar. Vi kan liksom inte hitta pĂ„ saker. Det finns en övertro pĂ„ att allt var besjĂ€lat in absurdum, men mĂ€nniskor var nog ganska pragmatiska Ă€ven för 3000 Ă„r sedan. Vi kan ju inte veta saker med sĂ€kerhet men om vi jĂ€mför med det vi vet om hur andra samhĂ€llen som varit skriftlösa och levt som jĂ€gare och samlare eller boskapsnomader sĂ„ kan man ju dra slutsatser.
â Till exempel nĂ€r man har hittat ensamliggande hĂ€rdar, alltsĂ„ rester efter smĂ„ eldstĂ€der utan sammanhang med nĂ„got annat. Det kan ju vara sĂ„ att de offrade dĂ€r, eller sĂ„ var det sĂ„ att de tĂ€nde eldar för att skydda sin boskap. Det gjorde man Ă€nda in pĂ„ 1900-talet i Sverige för att fĂ„ en rökutveckling som skyddar djuren frĂ„n att bli angripna av insekter.Â
Benjamin tycker att det lĂ€nge har funnits en tendens till att inte vĂ„ga ta plats som experter och specialister. Under en period vĂ„gade museerna knappt skriva en utstĂ€llningstext utan att frĂ„ga âvad tycker du?â menar han.Â
â Men nu börjar det Ă€ndĂ„ gĂ„ tillbaka till att vi fĂ„r lov att sĂ€ga vad vi vet och det Ă€r bra. Annars nedvĂ€rderar man sin utbildning och kunskap.Â
âKolningsgropar ger oss information om samhĂ€llet för tusen Ă„r sedanâÂ
NĂ€r vi följer med Benjamin ut pĂ„ en grĂ€vning Ă€r det kolningsgropar som undersöks. Han berĂ€ttar om utgrĂ€vningen.Â
â Det var ett stort omrĂ„de pĂ„ 70 hektar med ett sjuttiotal kolningsgropar i omrĂ„det. Vi hade fĂ„tt i uppdrag att undersöka ett urval av de hĂ€r lĂ€mningarna, ta reda pĂ„ Ă„lder, storlek, hur de har brukats och vi skulle ocksĂ„ undersöka jĂ€rnframstĂ€llningsplatser. PĂ„ en sĂ„n undersökning har vi en grĂ€vmaskin som grĂ€ver Ă„t oss, sen rensar vi för hand det som kommer fram, fotodokumenterar,ritar av och provtar för att kunna datera kolet.Â
Vad Ă€r en kolningsgrop egentligen?Â
â Det Ă€r en föregĂ„ngare till kolmilan kan man sĂ€ga, det Ă€r en stor grop dĂ€r man har framstĂ€llt trĂ€kol. SĂ„ man har grĂ€vt en grop, fyllt den med ved, tĂ€nt eld pĂ„ veden och tĂ€ckt över sĂ„ blir det en reducerad förbrĂ€nning nere i gropen och sĂ„ har man anvĂ€nt trĂ€kolet sen för jĂ€rnframstĂ€llning.Â
Vad kan man lĂ€ra sig av det?Â
â Man kan ju se vilket trĂ€slag de har anvĂ€nt, Ă€r det björk, al eller barrved? Olika vedarter har olika egenskaper dĂ€r kolet blir bra för olika saker. Barrved ger till exempel hög vĂ€rme men ger mycket gnistbildning och det kanske man inte vill ha nĂ€r man smider, dĂ€remot nĂ€r man i en ugn smĂ€lter malm för att fĂ„ fram rĂ„jĂ€rnet. SĂ„ dĂ„ kan vi se vad man haft för framstĂ€llning hĂ€r under tidiga medeltiden. Â
Benjamin berĂ€ttar om tekniken för att tidsbestĂ€mma kolet. Â
â Om vi hittar en större kolbit med tillrĂ€ckligt mĂ„nga Ă„rsringar kan vi med dendrokronologi datera att tallen fĂ€lldes Ă„r 867 efter Kristus. Och med en sĂ„dan exakt datering kan vi levandegöra historien mycket mer.Â
"Det Ă€r viktigt att fĂ„ inblick i hur branschen faktiskt ser utâÂ
Det lĂ„ter inte som ett jobb för vem som helst nĂ€r Benjamin pratar om det. SĂ€rskilt som det kan vara svĂ„rt att fĂ„ jobb Ă„ret runt som nyexaminerad arkeolog.Â
â De första fem Ă„ren kanske man fĂ„r ta sĂ€songsanstĂ€llningar och hoppa mellan korta anstĂ€llningar hĂ€r och dĂ€r. Men nĂ€r man vĂ€l har fĂ„tt kvalificerade erfarenheter sĂ„ Ă€r man inne. Det Ă€r skitsvĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ erfaret folk i dag.Â
Ett rĂ„d till den som pluggar till arkeolog Ă€r att skaffa sig ett kontaktnĂ€t redan under studietiden. Att ta en praktikplats Ă€r nĂ„got av det bĂ€sta man kan göra, tycker Benjamin. Â
â Det Ă€r viktigt att fĂ„ inblick i hur branschen faktiskt ser ut, för det Ă€r inte universiteten sĂ„ bra pĂ„ att förmedla. Det skulle vara kul att fĂ„ in en praktikansökan frĂ„n nĂ„gon som vill inventera, som vill lĂ€ra sig hantverket inventering och utredningsarbete. Jag saknar det hĂ€r frĂ„n universitetens sida, att nu ska vi producera kvalificerade utredare.Â
Men hur ska man vara som person för att jobba som arkeolog? Finns det nĂ„gra egenskaper som Ă€r bra att ha?Â
â Nyfiken ska man vara, och glad och trevlig och ha lite skinn pĂ„ nĂ€san. Och sĂ„ ska man gilla att vara utomhus. Det finns inget bĂ€ttre Ă€n att vara ute och inventera tycker jag.Â
Ăr arkeolog ett yrke som Benjamin skulle rekommendera till andra?Â
â Ja jag stormtrivs. Det bĂ€sta Ă€r ju inte ett enskilt fynd man har gjort utan den dĂ€r aha-upplevelsen nĂ€r man ser nĂ„got som Ă€r nytt, nĂ€r man upptĂ€cker de Ă€ldre spĂ„ren i landskapet. Att vara ute en fin vĂ„rdag och upptĂ€cka ett medeltida Ă„kermarkssystem. Det Ă€r det som Ă€r det fina. Â
Hur ser dĂ„ framtiden ut för arkeologyrket? Benjamin tror att den Ă€r god.Â
â Det Ă€r en högkonjunktur nu för arkeologer och jag tror inte den kommer att ta slut. Jag tycker ju att staten kommer behöva satsa stort pĂ„ infrastrukturen och dĂ„ behövs ju arkeologer.Â
Benjamin satt i DIK:s expertgrupp nĂ€r frĂ„gan om arbetstidsförkortning skulle utredas. I övrigt har han inte haft sĂ„ mycket med facket att göra.Â
â Jag har inte behövt vĂ€nda mig till facket, jag har ju varit egenföretagare och i dag Ă€r jag ju arbetsgivare ocksĂ„. Men jag ser det som en solidaritetshandling att vara medlem i facket. Â
Inte medlem Ànnu? Bli medlem idag och ta del av alla förmÄner direkt!
Alla fotografier i reportaget Àr tagna av Alexander Donka.