Distansarbete – det här behöver du tänka på

Pandemin har gjort att allt fler arbetsgivare och anställda omvärderar sin syn på distansarbete. Många som arbetat mer på distans under pandemin vill fortsätta med det – medan andra längtar till att få vara på arbetsplatsen. ”Det nya normala” kräver planering för att fungera. Därför har DIK tagit fram nya riktlinjer för distansarbete.

Riktlinjerna Ă€r framtagna av DIK:s jurister och kan anvĂ€ndas som ett konkret stöd pĂ„ din arbetsplats, nĂ€r det Ă€r dags att ta fram policyer för distansarbete. Du kan anvĂ€nda dig av DIK:s riktlinjer oavsett om du Ă€r LÄNK SAKNAS, LÄNK SAKNAS, skyddsombud eller LÄNK SAKNAS. I riktlinjerna finns svar pĂ„ vanliga frĂ„gestĂ€llningar, som till exempel vad som gĂ€ller kring utrustning och försĂ€kringar pĂ„ hemmakontoret, till vilka krav som arbetsgivaren kan stĂ€lla gĂ€llande distansarbete.

Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön Àven vid distansarbete

Oavsett var arbetet utförs sĂ„ Ă€r det alltid arbetsgivaren som har det övergripande och yttersta arbetsmiljöansvaret. BĂ„de arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter gĂ€ller. Men om distansarbete införs pĂ„ en arbetsplats kan det vara bra att veta att det alltid ska samverkas med skyddsombuden – och om anstĂ€llda fĂ„r vara med vid framtagande av riktlinjer för distansarbete, sĂ„ kommer ocksĂ„ policyn att bli bĂ€ttre.

Ladda ner DIK:s riktlinjer för distansarbete

I DIK:s riktlinjer finns stöd och checklistor för att kunna gÄ igenom de hÀr punkterna;

  • Vad som menas med distansarbete

  • Hur ni konkretiserar förutsĂ€ttningarna för distansarbete

  • Hur ni tydliggör valfriheten och grĂ€nserna för valfriheten vid distansarbete

  • Hur ni kan gĂ„ frĂ„n dialog, till samverkan och förhandling

  • Arbetsmiljöansvar

  • Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön

  • Utrustning pĂ„ distansarbetsplatsen

  • FörsĂ€kringar och ersĂ€ttning för kostnader

  • IT-sĂ€kerhet och dataskydd

HÀr finns DIK:s riktlinjer Att tÀnka pÄ angÄende distansarbete

Ladda ner (0,5 mb)

FÄ rÄd och stöd frÄn DIK

Du som Àr medlem kan alltid kontakta DIK för att fÄ rÄd och stöd kring distansarbete eller andra frÄgor kring arbetsmiljö och arbetsvillkor. Har du ett uppdrag som lokalfacklig kan vi sÄklart ocksÄ stötta dig i förhandlingar eller diskussioner med arbetsgivaren.

Om du inte Ă€r medlem Ă€nnu, LÄNK SAKNAS

LĂ€s mer om distansarbete

HÀr hittar du mer nyttig information om distansarbete och arbetsmiljö.

DIK:s frĂ„gefourm – hĂ€r kan du ocksĂ„ stĂ€lla dina egna frĂ„gor till vĂ„ra jurister och experter

Arbetsmiljöverket

Prevent

PartsrĂ„det – stöd för dig inom statlig sektor