âHar mitt barn tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek?â Ă€r en frĂ„ga som alla förĂ€ldrar borde stĂ€lla sig. Om svaret Ă€r nej, sĂ„ borde de stĂ€lla till ett jĂ€kla liv tills svaret blir ett ja. SkĂ€let Ă€r enkelt. I dag översköljs vi alla av falska nyheter och desinformation. AvsĂ€ndarna Ă€r frĂ€mmande makter, inhemska organisationer och enskilda som förhĂ„ller sig elastiskt till sanningen nĂ€r det frĂ€mjar de egna mĂ„len. Det bĂ€sta sĂ€ttet att inte gĂ„ vilse i deras dimridĂ„er Ă€r att frĂ„n tidig Ă„lder stĂ„ vĂ€l rustad med kunskap om hur man söker information och granskar fakta och kĂ€llor. Lösningen Ă€r bemannade skolbibliotek som Ă€r vĂ€l integrerade i den pedagogiska verksamheten.
Ungdomar agerar mer kÀllkritiskt Àn Àldre, men trots det brister deras kÀllkritiska kompetens betÀnkligt. I Nordicom Review konstaterade forskare nyligen att tonÄringar tror sig ha god förmÄga att faktagranska. Samtidigt kan 88 procent av dem inte skilja nyheter frÄn reklam i en vanlig dagstidning. Det vore naturligtvis lÀtt att slentrianmÀssigt hÀvda att ungdomen inte hÄller mÄttet. Men, nÀr en sÄ stor del av ungdomarna i Sverige stÄr vÀrnlösa inför ett av samtidens största hot, Àr felet inte deras. Ansvaret vilar pÄ de politiska makthavare och skolledare som inte ens gett dem tillrÀckligt goda förutsÀttningar att kÀnna igen vanlig reklam och Àn mindre vÀrja sig frÄn politiska propaganda.
Att ha tillrÀcklig kÀllkritisk kompetens Àr dessutom inte bara en frÄga om att skydda sig sjÀlv frÄn de som vill förvilla och förvrÀnga. Det Àr till syvende och sist ocksÄ en frÄga om nationell sÀkerhet. Det Àr i ljuset av detta som den nationella biblioteksstrategin lyfter fram biblioteken som en naturlig del av totalförsvaret. De har helt rÀtt och grunden för allmÀn folklig motstÄndskraft mot desinformation mÄste byggas redan i barndomen.
I dag ska alla elever i Sverige enligt lag ha tillgĂ„ng till ett skolbibliotek. Det har inte alla. Bara knappt hĂ€lften har tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek och Ă€n fĂ€rre till ett skolbibliotek bemannat med en bibliotekarie. Det duger inte. Det mĂ„ste fĂ„ konsekvenser att strunta i skollagen. Dessutom mĂ„ste lagen förtydligas sĂ„ att alla skolbibliotek bemannas med utbildade bibliotekarier och deras kompetens integreras i den pedagogiska verksamheten. Men, lagĂ€ndringar Ă€r inte nog. För att kunna bemanna skolbiblioteken mĂ„ste det utbildas betydligt fler bibliotekarier â nĂ€rmare bestĂ€mt dubbelt sĂ„ mĂ„nga varje Ă„r. Dessutom mĂ„ste skolbibliotekens centrala funktion reflekteras i de ekonomiska medel som anslĂ„s.
Med politikernas och skolledarnas goda minne lÀmnar i dag Ärskull efter Ärskull skolan utan de viktiga nyckelkompetenser som krÀvs för att tryggt kunna navigera i det moderna samhÀllet. Genom att rusta skolbiblioteken rustar vi ocksÄ den nya generationen för dagens utmaningar. Att lÄta bli Àr inte bara ett svek mot vÄra barn och ungdomar. Det Àr en aktiv inbjudan till de som vill skada vÄrt land.
Anna Troberg, förbundsordförande