PÄ mÄndag den 28 mars lanseras en ny digital tidning som kommer uppmÀrksamma, bevaka och granska de branscher som DIK:s medlemmar verkar inom. Tidningen Àr fristÄende och ska skildra arbetsvardagen, utvecklingen och förutsÀttningarna för DIK:s medlemmar och andra som arbetar i branscherna.
Innan Ärsskiftet utlystes en namntÀvling bland DIK:s medlemmar. Hela 264 bidrag inkom, dÀr ett stack ut lite extra. Det bidraget stod medlemmen Annica Roos för.
Bokstav som enar branscherna
Annica jobbar som formgivare pÄ Kulturhuset Dieselverkstan i Nacka. NÀr hon hörde att DIK utlyste en namntÀvling för den nya tidningen vÀcktes idén om bokstaven K snabbt.
â Jag jobbar ju med fĂ€rg och form. Och bokstĂ€ver kan sĂ€ga sĂ„ mycket. Tecken Ă€r vĂ€ldigt grafiska och kan sĂ€ga mer Ă€n lĂ„nga ord, berĂ€ttar Annica.
â SĂ„ idĂ©n kom ganska snabbt. Det Ă€r samma bokstav för kultur, kommunikation och kreativitet. NĂ€stan som en allitteration för alla DIK:s medlemsgrupper. Och det Ă€r ju det som tidningen ska handla om, fortsĂ€tter hon.
Tidningsredaktionen fastnade för Annicas koncept.
- Det kom in sÄ mÄnga roliga, kreativa och bra bidrag i namntÀvlingen. Vi fastnade för Annicas förslag dÄ det Àr rakt, tydligt och framför allt fÄngar in alla de branscher som tidningen kommer att bevaka, sÀger Susanne Claesson, chefredaktör.
En vinst att fira
NÀr DIK hÀlsar pÄ för att fira vinsten, vÀlkomnar Annica med ett varmt leende.
â Det hĂ€r kĂ€nns jĂ€tteroligt. Vilken Ă€ra att fĂ„ namnge en tidning! Vinnarpriset var en check pĂ„ 1000 kronor pĂ„ Adlibris, nĂ„got som togs emot med glĂ€dje.
â Vi Ă€r lĂ€sare hela familjen, sĂ„ alla blev glada över priset, sĂ€ger Annica.
PÄ mÄndag 28 mars lanseras Magasin K. HÄll utkik!