Johanna Alm Dahlin: "Ökad flexibilitet övergår lätt i krav på ständig tillgänglighet"

Arbetsmiljöverket inleder granskning av reklam- och webbyråbranschen. Inspektionen kommer framför allt fokusera på gränslöst arbete.

Just nu granskar Arbetsmiljöverket utvalda branscher dÀr det finns sÀrskild misstanke om arbetsmiljöproblem. Bland annat har reklam- och webbyrÄerna valts ut med ett extra fokus pÄ det grÀnslösa arbetslivet.

Ett flexibelt arbetsliv dĂ€r fler kan pĂ„verka nĂ€r och var de jobbar Ă€r i grunden positivt och nĂ„got mĂ„nga uppskattar. I en kartlĂ€ggning av DIK-medlemmarnas digitala arbetsmiljö ville 60 procent ha större möjlighet till det. Men samma rapport visar ocksĂ„ att drygt hĂ€lften kollar sin jobbmejl och tar jobbsamtal utanför arbetstid varje vecka, och att en fjĂ€rdedel förvĂ€ntas vara tillgĂ€ngliga utanför ordinarie arbetstid. Ökad flexibilitet övergĂ„r lĂ€tt i krav pĂ„ stĂ€ndig tillgĂ€nglighet.

TyvĂ€rr vet vi att grĂ€nsen allt för ofta övertrĂ€ds. Inte minst pĂ„ de arbetsplatser som nu sĂ€tts under lupp – reklam- och webbyrĂ„erna. I höstas slĂ€ppte DIK en rapport som visar att sju av tio i byrĂ„branschen brukar jobba hemifrĂ„n trots att de Ă€r sjuka, att hĂ€lften jobbar mer Ă€n de fĂ„r betalt för och att bara tvĂ„ av tio har kollektivavtal. Att jobba nĂ€r man Ă€r sjuk eller ledig Ă€r inte flexibilitet och ska inte blandas ihop med utvecklingen dĂ€r fler fĂ„r större inflytande över sitt arbete. Det Ă€r en grĂ€nslös och dĂ„lig arbetsmiljö med lite utrymme för frihet.

Reklam- och byrÄbranschen prÀglas av stor konkurrens om jobben och hög grad av otrygghet i form av kortare uppdrag och visstidsanstÀllningar. Ofta jobbar man mot korta deadlines dÀr avslutade uppdrag snabbt ersÀtts av nya, utan tid för ÄterhÀmtning. Studier visar ocksÄ att otrygga anstÀllningar Àr en grogrund för sexuella trakasserier och diskriminering. NÄgot som bekrÀftades av den stora uppslutningen bakom reklambranschens metoo-upprop #sistabriefen.

Denna osunda arbetskultur, i kombination med att mÄnga saknar kollektivavtal, bidrar förstÄs till att arbetsgivare enklare kan komma undan med dÄliga villkor. Klarar du inte av det snabba tempot kan du snabbt ersÀttas av nÄgon ny. Otryggheten och rÀdslan att bli av med uppdrag och inkomst gör det svÄrt att stÀlla krav och sÀga ifrÄn, oavsett om det handlar om en ohÄllbar arbetsmiljö eller att du utsatts för diskriminering. Det Àr med andra ord inte förvÄnande att Arbetsmiljöverket vÀljer just denna del av arbetsmarknaden nÀr det grÀnslösa arbetet ska inspekteras.

Konsekvenserna av att arbetsgivarna inte tar sitt ansvar Àr mÄnga. Enligt Arbetsmiljöverket upplever 1,4 miljoner mÀnniskor hÀlsobesvÀr pÄ grund av sitt arbete, och av dem lider hÀlften av sömnbesvÀr, Ängest eller oro. Samtidigt Àr psykisk ohÀlsa som depression, stress och utmattning den vanligaste orsaken till sjukskrivning och dessutom det omrÄde dÀr sjukskrivningarna ökar allra mest, sÀrskilt bland kvinnor.

Förutom att individens hÀlsa tar stryk blir det grÀnslösa arbetslivet förstÄs kostsamt bÄde för arbetsgivaren och samhÀllet. Medarbetare som mÄr dÄligt och sover lite presterar sÀmre, och personalomsÀttningen ökar. Arbetsgivaren tappar med andra ord pengar, produktivitet och kompetens, samtidigt som byrÄernas varumÀrken pÄverkas negativt.

Att grĂ€nsen mellan arbete och fritid suddas ut betyder inte att arbetsgivarens ansvar ocksĂ„ gör det. Alla arbetsgivare Ă€r skyldiga att leva upp till de lagar och regler som gĂ€ller för arbetstid, arbetsmiljö och diskriminering – oavsett var eller nĂ€r arbetet utförs. BestĂ€mmelser om dygnsvila och övertid ska alltid följas, och ohĂ€lsosam arbetsbelastning och stress Ă€r fortfarande arbetsgivarens ansvar att lösa. Det gĂ€ller oavsett anstĂ€llningsform, och oavsett om det finns kollektivavtal eller inte.

Och det Àr precis detta Arbetsmiljöverket nu ska granska. I sina inspektioner försöker myndigheten i första hand fÄ arbetsgivaren att frivilligt rÀtta till bristerna. Om sÄ inte sker kan de besluta om förbud eller vite. Att inte leva upp till lagar och regler mÄste fÄ konsekvenser, och sanktioner som dessa Àr dÀrför viktiga. De kan bidra till att normer kring arbetskulturen i reklam- och byrÄbranschen förÀndras.

Men för att fÄ till trygga anstÀllningar och bra arbetsmiljö behövs ocksÄ fler kollektivavtal. ByrÄerna ser sig ofta som progressiva och i framkant, och pÄ mÄnga fronter har de rÀtt. Men nÀr det gÀller arbetsvillkor och arbetsmiljö ligger de ofta hopplöst efter. Om branschen vill ha fler kreativa och kompetenta medarbetare som dessutom Àr lojala mot arbetsplatsen Àr det dags att steppa upp och börja se vÀrdet av kollektivavtal.

Johanna Alm Dahlin, tf samhÀllspolitisk chef

Mer pÄ Àmnet:

  • DIK:s rapport

     

     

    om arbetsvillkor och arbetsmiljö i byrÄbranschen.

  • DIK:s rapport om

     

    .

  • DIK:s

     

    .