Lyckas med humor och sketcher på sociala medier

Har du också mötts av videon ”Vad folk säger till kommunikatörer” när du scrollat i ditt flöde och skrattat högt av igenkänning? Sedan vi på DIK började testa oss fram med sketcher har de blivit ett populärt element i vår kommunikation. De har visat sig vara ett effektivt sätt att belysa problemen i kommunikationsbranschen samtidigt som fler får upp ögonen för vad facket står för.

Bakom succén stÄr DIK:s kommunikatör Elin Kusmin som ansvarar för DIK:s sociala medier.

– Det var faktiskt en idĂ© som jag fick i en grupp pĂ„ Facebook som heter Kvinnor inom kommunikation. DĂ€r skrivs det mycket om hur branschen Ă€r och om hur man blir bemött som kommunikatör. Samtidigt pĂ„gĂ„r det i samhĂ€llet en ganska hĂ€tsk debatt kring kommunikatörernas roll. Jag fick idĂ©n att börja gestalta dessa vanliga kommentarer och frĂ„gade gruppen om jag fick anvĂ€nda deras citat för att skapa humoristiska sketcher.

Genom att vĂ„ga testa det nya greppet och gĂ„ utanför DIK:s vanliga tonalitet har innehĂ„llet nĂ„tt ut mycket bredare Ă€n de vanliga inlĂ€ggen. Reelen fick mer Ă€n fem gĂ„nger mer rĂ€ckvidd Ă€n ett genomsnittligt inlĂ€gg pĂ„ DIK:s Instagram. Ännu större blev succĂ©n pĂ„ Linkedin, dĂ€r Elin först tvekade om humorgenren verkligen skulle passa. DĂ€r fick sketchen 87 delningar och nĂ€stan 30 000 visningar. NĂ„got liknande har DIK aldrig tidigare sett.

"Genom att anvÀnda humor tar vi udden av kritiken samtidigt som vi upplyser om kommunikatörsrollen för de som inte Àr insatta."

Elin förklarar att det som verkligen gjorde sketchen framgÄngsrik var den starka igenkÀnningen.

– Det Ă€r baserat pĂ„ sanna hĂ€ndelser, "based on a true story". Det Ă€r mycket som folk faktiskt har hört och upplevt. Genom att anvĂ€nda humor tar vi udden av kritiken samtidigt som vi upplyser om kommunikatörsrollen för de som inte Ă€r insatta.

NÀr det kommer till mottagandet frÄn hennes kollegor inom kommunikationsbranschen Àr Elin övervÀldigad av det positiva gensvaret.

– Jag har verkligen bara fĂ„tt en massa positiva reaktioner. Folk Ă€r sĂ„ snĂ€lla och gulliga och glada. Det var sĂ„ himla nervöst nĂ€r jag skulle lĂ€gga ut den första. Jag kĂ€nde att jag kanske inte vĂ„gade och det Ă€r fortfarande samma kĂ€nsla varje gĂ„ng jag ska lĂ€gga ut en ny sketch.

Att skapa sketcher krÀver inte mycket teknisk utrustning. Elin anvÀnder en mobiltelefon och ett enkelt stativ för att filma.

– Det Ă€r verkligen noll utrustning, inget avancerat. Jag tycker att alla ska vĂ„ga prova pĂ„ det hĂ€r. Det Ă€r sĂ„ pass lĂ€tt att komma igĂ„ng.

Klipper och textar sketcherna gör hon i Premier Pro, men för den som inte Àr lika van finns det enkla verktyg att anvÀnda direkt inne i Instagram och Tiktok till exempel.

Att anvÀnda humor i kommunikationen tror Elin kan vara effektivt för mÄnga, men det Àr viktigt att vara medveten om Àmnet och mÄlgruppen.

– Man behöver testa för att se vad som funkar och vad man fĂ„r för reaktioner. Det hĂ€r Ă€r en del av en satsning pĂ„ en ny strategi dĂ€r vi jobbar med mer levande innehĂ„ll för att nĂ„ ut till nya mĂ„lgrupper och göra facket mer tillgĂ€ngligt. Fackliga frĂ„gor behöver inte vara sĂ„ krĂ„ngliga eller trĂ„kiga. Tack vare att vi vĂ„gat testa nĂ„got nytt har vi nĂ„tt ut lĂ„ngt utanför vĂ„r vanliga följarskara.

Elins tre tips för dig som vill komma igÄng med att göra sketcher och videos för sociala medier

1. VĂ„ga testa! Som det gamla(?) talesĂ€ttet lyder – you gotta fuck around to find out. Om vi bara hĂ„ller oss till gamla recept utvecklas vi inte. Är ni i en fas dĂ„ ni vill nĂ„ nya mĂ„lgrupper eller berĂ€tta saker pĂ„ nya sĂ€tt Ă€r det ett perfekt tillfĂ€lle att prova nya saker. MĂ€rker ni att det inte gĂ„r som ni tĂ€nkt sĂ„ vet ni ju det.

2. SÀnk trösklarna. Allt behöver inte vara helt perfekt filmat med perfekt ljud eller ljus. Ibland kÀnns det som att vi producerar saker för stora biodukar i stÀllet för smÄ mobilskÀrmar som folk ofta tittar pÄ medan de gör andra saker. Har du en idé sÄ kör bara, de flesta av dagens mobiltelefoner Àr tillrÀckligt bra att skapa innehÄll till sociala medier.

3. HjÀlps Ät. Jag skulle inte kunnat göra nÄgonting av det hÀr utan mitt kommunikationsteam. Vi försöker hitta tid för kreativa möten i alla fall en gÄng i mÄnaden dÀr det ska vara högt i tak och man mÄste fÄ slÀnga ur sig mÄnga dÄliga idéer innan de bra idéerna kommer. Har du inget kommunikationsteam sÄ ryck tag i den dÀr trevliga kollegan som du brukar skÀmta med pÄ lunchen och hör om hen vill bolla lite. Eller ta hjÀlp av en kompis och testa dina idéer utanför organisationen.

Följ @facketdik pÄ Instagram för mer inspiration och nya sketcher!