Skarpa förslag saknas i kultursamverkansutredningen 

DIK hade velat se skarpare förslag i kultursamverkansutredningen, bland annat om armlängds avstånd till kulturen och allas möjlighet att delta i kulturlivet. För att säkra en livskraftig och jämlik kulturverksamhet behövs tydliga uppdrag och en stark grundfinansiering. 

Den 27 september överlĂ€mnade kultursamverkansutredningen sitt betĂ€nkande ”KultursamhĂ€llet – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun” till kulturministern. Utredningens förslag handlar i mĂ„ngt och mycket om administrativa förenklingar och minskad detaljstyrning frĂ„n statens sida. Intentionen Ă€r att kulturen ska genomsyra samhĂ€llet och komma nĂ€rmare medborgarna. DIK ser flera risker med att minska styrningen i kultursamverkansmodellen. Anna Troberg, förbundsordförande i DIK kommenterar:

– Det behövs större insatser för ett brett deltagande i kulturlivet. VĂ€l fungerande bibliotek, museer, studieförbund, kulturskola och ideella organisationer Ă€r för mĂ„nga nyckeln in i kulturen.

Nedan kommenterar vi utredningens förslag i detalj. 

Den kompetens som kulturplanerna lett till fÄr inte raseras 

Utredningen föreslÄr en ny lag om samverkan pÄ kulturomrÄdet som bland annat ska göra det möjligt Àven för kommuner att fördela statsbidrag (detta görs i nulÀget endast av regionerna). Mycket kultur finns och skapas pÄ kommunal nivÄ och det Àr dÀrför positivt att kommunerna pÄ ett tydligare sÀtt ska inkluderas i lokal samverkan och nationell dialog. DIK vill dock poÀngtera att det Àr svÄrt för alla Sveriges kommuner att ha den upparbetade och aktuella kunskap som behövs för att fördela statsbidrag inom kulturomrÄdet. DÀrför bör det Àven i fortsÀttningen i huvudsak vara regionerna som fördelar bidrag. Om kommuner ocksÄ ska fÄ möjlighet att fördela statsbidrag anser DIK att det frÀmst bör gÀlla landets allra största kommuner.

Utredningen vill ocksĂ„ minska pĂ„ den administrativa bördan och ge större frihet till kommuner och regioner, bland annat genom att ta bort den löpande uppföljningen med regionala kulturplaner. Kulturplanerna ska ersĂ€ttas med ”kultursamverkansplaner” som frĂ€mst ska beskriva vilken verksamhet som genomförs, snarare Ă€n mĂ„l och visioner. Planen behöver inte vara ett sammanhĂ„llet dokument, utan hur och nĂ€r den ska uppdateras ska vara upp till regionen i dialog med de andra parterna. 

DIK har inte fÄtt nÄgra signaler om att arbetet med kulturplaner inneburit en onödigt stor eller betungande administration. Snarare har det lett till att mycket kompetens har arbetats upp pÄ lokal nivÄ. Givetvis kan det finnas processer som kan förenklas, men DIK vill varna för att skÀra allt för kraftigt i administrationen dÄ det kan leda till att den lokala kunskapen försvagas. De sÄ kallade kultursamverkansplanerna som utredningen i stÀllet föreslÄr framstÄr dessutom som vaga, och DIK ser en risk att förslagen kan leda till att regionala och kommunala kultursatsningar blir mindre ambitiösa.  

BÄde riktade bidrag och stÀrkt grundfinansiering behövs 

Utredningen presenterar ocksĂ„ en idĂ© om att riktade statsbidrag till olika kulturomrĂ„den (exempelvis bibliotek och kulturskola) pĂ„ sikt ska slĂ„s ihop och fördelas i sĂ„ kallade ”kulturpĂ„sar”, och att dessa ska bygga pĂ„ en större öppenhet för omfördelning mellan omrĂ„den Ă€n i dag. DIK vill hĂ€r betona att de riktade bidragen Ă€r viktiga för att sĂ€kra likvĂ€rdigheten i kommunerna nĂ€r det kommer till exempelvis bibliotek och kulturskola. Om medel inte avsĂ€tts specifikt för dessa Ă€ndamĂ„l finns en risk att alla kommuner inte kommer leva upp till de grundlĂ€ggande kraven pĂ„ biblioteks- och kulturskoleverksamhet.  

För att kommuner och regioner ÀndÄ ska ha en frihet att genomföra andra kultursatsningar, och för att sÀkerstÀlla en tillrÀcklig grundfinansiering, vill DIK se ett permanent tillskott till kultursamverkansmodellen pÄ Ätminstone 100 miljoner kronor Ärligen utan utpekade ÀndamÄl. Medlen behöver ocksÄ fortsÀtta rÀknas upp i nivÄ med löne- och prisutveckling. 

Att stÀrka modellen med mer resurser blir sÀrskilt viktigt om man gÄr vidare med utredningens förslag om att bredda de omrÄden som medel ska kunna fördelas till. Utredningen föreslÄr till exempel att medel frÄn kultursamverkansmodellen ska kunna anvÀndas till gestaltad livsmiljö. 

DIK ser ocksÄ en utveckling dÀr kulturverksamheter som bibliotek och museer fÄr fler och fler uppdrag till sig och förvÀntas bidra till att lösa en mÀngd samhÀllsutmaningar, utan att de tillförs mer resurser. Förutom att verksamheterna mÄste fÄ tillrÀcklig finansiering vill DIK betona att det inte Àr kulturens uppgift att nÄ mÄlen inom andra politikomrÄden. Kulturpolitikens mÄl Àr att frÀmja allas möjlighet att delta i kulturlivet. Alla ska fÄ möjlighet till kulturupplevelser, bildning och att utveckla sina skapande förmÄgor. Att kulturen har goda effekter pÄ andra delar av samhÀllet Àr sant, men det Àr inte sjÀlva mÄlet med kulturpolitiken. 

Förslagen om armlÀngds avstÄnd Àr för vaga 

Ett annat förslag Ă€r att den nya lagen om samverkan ska innehĂ„lla ett villkor om att den ”konstnĂ€rliga friheten” ska respekteras för att statsbidrag ska kunna fördelas till kulturverksamhet. Med konstnĂ€rlig frihet avses att kulturellt skapande och kreativa processer ska fredas frĂ„n politisk styrning. Den region eller kommun som fördelar bidraget ska avgöra och dokumentera hur det ska ske och vĂ€lja ”lĂ€mpliga organisatoriska arrangemang”. 

Det Ă€r bra att utredningen slĂ„r fast att verksamheten hos institutioner som arkiv, bibliotek och museer i detta sammanhang ska rĂ€kas som ”konstnĂ€rlig” och att politiska organ eller företrĂ€dare inte ska lĂ€gga sig i beslut om exempelvis böcker eller konst. DIK anser dock att det hade blivit tydligare om utredningen i stĂ€llet hade anvĂ€nt sig av det vedertagna begreppet ”armlĂ€ngds avstĂ„nd” till kulturen. Dels för att det Ă€r ett vĂ€l inarbetat begrepp med historisk förankring, dels för att ”konstnĂ€rlig frihet” frĂ€mst för tankarna till konstnĂ€rligt skapande.  

Som förslaget Ă€r formulerat lĂ€mnas dessutom allt för stort spelrum till kommuner och regioner att sjĂ€lva definiera vad som avses med ”konstnĂ€rlig frihet” och hur det ska sĂ€kerstĂ€llas. Det finns mĂ„nga exempel pĂ„ hur politiker kliver över grĂ€nsen och lĂ€gger sig i kulturens innehĂ„ll och bĂ„de DIK:s och andras utredningar har visat att detta framför allt sker pĂ„ just kommunal och regional nivĂ„. DIK ser att det ofta finns en okunskap om rollfördelningen och kulturverksamheternas uppdrag. Om krav pĂ„ ”konstnĂ€rlig frihet” eller ”armlĂ€ngds avstĂ„nd” ska inkluderas i lagen om kultursamverkan behövs stor tydlighet i vad detta innebĂ€r men ocksĂ„ hĂ„rdare krav pĂ„ att det ska efterlevas. Myndigheten för kulturanalys bör ocksĂ„ fĂ„ i uppdrag att öka kunskapen pĂ„ omrĂ„det bland huvudmĂ€nnen.  

Breda insatser för att alla ska kunna delta i kulturlivet behövs 

DIK delar utredningens bedömning att det Àr viktigt att det offentliga skolsystemet kan ge alla elever, oavsett bakgrund, en kvalificerad kulturell orientering. Det Àr mycket vÀlkommet att utredningen lyfter fram hur bÄde bemannade skolbibliotek och estetiska Àmnen spelar en avgörande roll för elevers lÀrande och lÀsande och ger kompetenser som spelar en allt större roll pÄ arbetsmarknaden.  

DIK hade hÀr önskat att utredningen vÄgat lÀmna skarpa förslag. De estetiska och humanistiska Àmnena behöver stÀrkas i grundskolan, via gymnasiet och upp till högskola och universitet, bland annat genom att estetiska Àmnen blir obligatoriska pÄ gymnasiet.

DIK hade ocksÄ hoppats pÄ tydligare förslag för att nÄ delaktighetsmÄlet som sÀger att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet. Dessa frÄgor mÄste pÄ ett tydligare sÀtt integreras i kultursamverkansmodellen och kommuner och regioner mÄste fÄ mer stöd i hur de kan nÄ ut till underrepresenterade grupper och vilken typ av aktiviteter och arbetssÀtt som kan engagera. Förslagsvis kan Myndigheten för kulturanalys som har upparbetad kunskap pÄ omrÄdet ge detta stöd. En viktig nyckel Àr att exempelvis bibliotek, studieförbund och andra ideella organisationer som redan idag gör mÄnga viktiga delaktighetsinsatser inkluderas i arbetet. 

Även kulturskolan spelar en avgörande roll för att alla barn och unga ska fĂ„ tillgĂ„ng till kultur men tillgĂ„ng, verksamhet och deltagaravgifter varierar kraftigt runt om i landet. För att sĂ€kra likvĂ€rdigheten anser DIK att kulturskolan bör lagskyddas. Det behövs ocksĂ„ nationella mĂ„l för verksamheten och tak för deltagaravgifter.  

För att kunna erbjuda ett brett kulturutbud som fler kan nĂ„s av och spegla sig i behöver ocksĂ„ mĂ„ngfalden bland de som arbetar och verkar i kultursektorn öka. Arbetsgivare behöver ha konkreta strategier för att rekrytera fler ur underrepresenterade grupper och de statliga kulturinstitutionerna bör fĂ„ tydliga uppdrag att öka representationen. Dessutom mĂ„ste högskolan fĂ„ tydligare krav pĂ„ sig och mer resurser för att arbeta med breddad rekrytering och minska snedrekryteringen till de konstnĂ€rliga och kulturinriktade utbildningarna.Â