Skyddet mot diskriminering måste stärkas

Allt för många arbetsgivare struntar i att förebygga och hantera diskriminering och trakasserier, men det får sällan några konsekvenser. En statlig utredning har nu lämnat förslag på hur tillsynen i diskrimineringslagen kan bli mer effektiv. DIK ställer sig bakom flera av förslagen – men lyfter också fram att sanktionerna måste bli starkare.

MĂ„nga utsĂ€tts för diskriminering och trakasserier i arbetslivet. Under 2020 tog Diskrimineringsombudsmannen (DO) emot 988 anmĂ€lningar om diskriminering i arbetslivet. Men de inledde bara tillsyn i 28 Ă€renden – det Ă€r alltsĂ„ sĂ€llan arbetsgivare granskas av den ansvariga myndigheten.

Alla arbetsgivare ska enligt diskrimineringslagen undersöka risker för diskriminering och arbeta förebyggande. Om en anstĂ€lld drabbas sĂ„ ska arbetsgivaren ocksĂ„ hantera och följa upp hĂ€ndelsen – nĂ„got alltför mĂ„nga arbetsgivare struntar i. Det beror till viss del pĂ„ att de inte kĂ€nner till att eller hur de ska arbeta med sĂ„ kallade aktiva Ă„tgĂ€rder, men en annan avgörande orsak Ă€r ocksĂ„ att det sĂ€llan fĂ„r nĂ„gra konsekvenser att bryta mot lagen. I remissvaret till den statliga utredningen om effektivare tillsyn över diskrimineringslagen lyfter DIK dĂ€rför fram att det behövs starkare sanktioner, för att sĂ€nda en tydlig signal till arbetsgivare om att leva upp till lagens krav.

Den arbetsgivare som bryter mot diskrimineringslagen kan fÄ betala vite om det inte sker nÄgon förbÀttring. I de fÄ fall dÀr DO i dagslÀget hittar och meddelar arbetsgivaren om brister som stÄr i strid med lagen, följer de bara i undantagsfall upp detta. Det betyder dels att arbetsgivaren inte fÄr nÄgra sanktioner, men ocksÄ att den som drabbats av diskriminering inte fÄr nÄgon upprÀttelse eller ersÀttning.

Tillsynen och sanktionerna i lagen mÄste skÀrpas

Ett problem som behöver ÄtgÀrdas Àr att diskrimineringslagen sÀger att DO i första hand ska försöka fÄ arbetsgivare att frivilligt följa lagen. Det har gjort att DO frÀmst fokuserat pÄ att sprida kunskap och försöka fÄ arbetsgivare att sjÀlvmant rÀtta sig efter lagen, i stÀllet för att bedriva en aktiv och effektiv tillsyn. Att en lag som handlar om diskriminering Àr svag och bygger pÄ frivillighet Àr ett symptom pÄ att frÄgor om diskriminering och trakasserier ofta betraktas som mindre viktiga. DÀrför Àr det bra att utredningen föreslÄr att skrivningen om frivillighet ska tas bort.

Men DO har ocksÄ sjÀlv valt att i första hand arbeta med kunskapsspridning. För att tillsynen ska prioriteras högre vill DIK att regeringen ska förtydliga DO:s uppdrag och mandat kopplat till tillsyn. Regeringen behöver ocksÄ sÀkerstÀlla att DO har tillrÀckliga resurser för tillsynsarbetet.

Eftersom arbetsgivare inte alltid vet hur de konkret ska arbeta med aktiva ÄtgÀrder bör DO ocksÄ fÄ möjlighet att utfÀrda föreskrifter, precis som Arbetsmiljöverket gör för arbetsmiljöarbetet. Det skulle öka tydligheten, men ocksÄ innebÀra att DO kan anvÀnda sig av sanktionsavgifter nÀr arbetsgivare bryter mot föreskrifterna. Sanktionsavgifter kan utgÄ direkt och Àr dÀrför mer effektiva Àn vite. Mer kÀnnbara sanktioner skulle hjÀlpa till att sÀnda en stark signal till arbetsgivare att leva upp till bestÀmmelserna i lagen.

LÀs hela DIK:s remissvar kring effektivare tillsyn över diskrimineringslagen.

Läs remissen