Så söker du jobb i kommunikationsbranschen – tips från experten

Emelie Hansén

Söker du jobb i kommunikationsbranschen? Då har du kanske märkt att det har blivit ett tuffare läge med många sökande per tjänst. DIK har träffat rekryteringskonsulten Emelie Hansén som jobbar på Knack, en rekryteringsbyrå som är nischad inom just kommunikation och marknad. Hon berättar om hur du kan bli bättre på att hitta det perfekta jobbet för just dig.

– Alla behöver gå till ett jobb där man trivs och där det finns möjlighet att utvecklas. 

Emelie Hansén har en bakgrund inom marknad och kommunikation. Efter 10 år i branschen kändes syftet inte lika självklart längre och hon påbörjade en process av personlig utveckling som ledde till en ny karriärväg. Nu jobbar hon som coach och rekryterare på Knack. Det kändes som den perfekta kombinationen av tidigare erfarenheter och hennes nya bana, där kan hon göra nytta och känna att hon uppfyller sitt syfte. 

– Att hjälpa människor att hitta nya sammanhang, som ett jobb, bidrar med så mycket välmående för alla. Det ger ringar på vattnet. Alla behöver gå till ett jobb där man trivs och där det finns möjlighet att utvecklas både personligen och professionellt. Det är ju då vi alla kan bidra med det som är unikt för oss! 

”Det viktigaste du kan göra är att bygga ditt personliga varumärke, nätverka och bygga relationer”

Varför är det så tufft att komma in eller komma vidare inom kommunikationsbranschen just nu? 

–  Vi har några turbulenta år bakom oss, först pandemin, sen krig i närområdet och lågkonjunkturen. Det i kombination med den accelererande digitala utvecklingen som kulminerade med att generativ AI släpptes till den breda massan har vänt upp och ner på det mesta. Många företag och organisationer har tvingats tänka om, många människor har sagts upp och konkurserna har ökat.  

– Samtidigt ser vi också en tendens med ökad medvetenhet hos de som jobbar i kommunikationsbranschen, om vilken kultur och ledarskap man vill ha hos en arbetsgivare. Utan att ha källa på det skulle jag våga påstå att det har blivit vanligare att säga upp sig när man behöver kompromissa för mycket med sina egna värderingar. 

Vilka är dina bästa tips för att hitta jobb att söka inom kommunikationsbranschen? 

– Håll koll i branschpress, LinkedIn och sociala medier. Det viktigaste du kan göra är att bygga ditt personliga varumärke, nätverka och bygga relationer. Det kan ju låta lite krystat, men tänk på det som att du visar vem du är så att du kan hitta jobbet som är rätt för just dig.  

”Tänk på LinkedIn som ett skyltfönster att visa upp dig i”

Emelies fem tips för jobbsökandet 

1. Tänk på LinkedIn som en sökmotor 

Du kan söka efter jobb på LinkedIn och rekryterare kan hitta dig. Du bör identifiera de sökord du vill bli hittad på och jobba in dem både i rubriken under ditt namn i “om-texten” och i möjligaste mån också i tidigare erfarenheter och studier, kompetenser och rekommendationer från andra.  

2. Tydliggör vem du är i LinkedIns “skyltfönster”

Fundera på vilket intryck du vill ge i ditt skyltfönster, alltså när någon du aktivt sökt ett jobb hos går in och tittar på din profil, alternativt någon som “snubblar” över din profil av en slump. Är det tydligt vem du är, vad du vill och drivs av och vilka kompetenser du har? I den bästa av världar ska ju en besökare på din profil tänka “det här är ju personen vi letar efter”. 

3. Följ intressanta arbetsgivare

Följ arbetsgivare som du är intresserad av och gå in och markera att du vill ha en notis när nya jobb hos dem dyker upp. 

4. Använd gruppfunktionen 

Det finns många grupper på både Facebook och LinkedIn där jobb sprids, identifiera vilka som är viktigast för dig och gå med i dem. På LinkedIn finns exempelvis grupperna Kommunikationsjobb, Content marketing i Sverige, Jobb inom digitala medier i Sverige med fler. 

5. Skapa kontakt med rekryterare 

Connecta med och håll koll på nischade rekryterare. De jobbar ofta med sitt eget nätverk och kanske inte alltid lägger ut jobben publikt.  

Vilka kompetenser är mest eftertraktade i kommunikationsbranschen just nu?   

– Givetvis beror det på vilken roll du har inom kommunikation. Digital kompetens är bra att lyfta och det är det inte givet att alla har. Att kunna använda sig av AI är en viktig kompetens framåt för att effektivisera arbetet på olika sätt. Förutom AI märker jag att våra uppdragsgivare är särskilt intresserade av kunskap om hållbarhet, performance marketing och analys. De efterlyser även självledarskap, nyfikenhet och lust att lära.  

– Men det som sticker ut allra mest tycker jag är att vara sig själv. Autenticitet och tydlighet i vad du vill lyser igenom det mesta.  

Finns det något sätt att visa att jag är öppen för nya jobb utan att det kommer ut på min nuvarande arbetsplats?   

– Ja, det finns en inställning på LinkedIn som gör att det endast visas för rekryterare, och LinkedIn gör allt för att det inte ska visas för någon på samma företag. En bra sak är också att skriva in dig hos olika rekryteringsfirmor. Diskretion är en del i deras jobb så du behöver inte oroa dig för att det kommer ut den vägen. 

– Sen upplever jag också att det är mindre laddat nuförtiden, de flesta arbetsgivare förstår att folk rör på sig och det behöver inte vara så dramatiskt om det skulle komma fram.   

“Ett öppet, ödmjukt och nyfiket sinne är ett bra utgångsläge när du går på intervju”

Hur optimerar jag chanserna när jag kommit till intervju?  

– Det vanligaste misstaget är att man stressar upp sig för mycket för att kunna vara sig själv i intervjun. Tänk på att intervjun är till för att ni båda ska ta reda på om ni passar för varandra, inte bara att de ska bedöma dig. De bästa intervjuerna är de där du känner dig trygg och intervjun är mer som ett samtal för att lära känna varandra. Fråga vad som är viktigast för dem, vilka problem de vill att den de anställer ska lösa. 

– Sen är det alltid bra att visa sitt genuina intresse. Lagom är bäst här. Vänta ett tag, hör inte av dig “bara för att”, men om du inte hört något en vecka efter intervjun kan du ju skicka iväg ett mejl och säga ungefär tack för det trevliga mötet, är det något mer du behöver från mig eller har det dykt upp några fler frågor? På ett ödmjukt sätt.  

Hur kan jag hitta en bra arbetsgivare?  

– Det här är så viktigt. Vi på Knack tittar också på det innan vi tackar ja till uppdrag. Vi vill jobba med öppna, inkluderande och snälla uppdragsgivare och ställer många frågor om kultur, ledarskap och träffar oftast också flera av kollegorna som man kommer att arbeta med i rollen för att få en helhetsbild. Här är några saker som du själv kan tänka på: 

  • Identifiera vad som är viktigt för dig och ställ frågor kring det på intervjun. Jag tycker inte att man ska kompromissa för mycket med sina egna värderingar när man tar ett jobb, det kommer inte fungera i längden. 
     

  • Jag skulle kolla runt och försöka få så mycket information som möjligt. Är det tydliga rollfördelningar, hur arbetar teamet tillsammans, vad finns det för möjligheter till kompetensutveckling? Du kan också be om att få träffa de du kommer att arbeta med dagligen, om det inte redan är en del av processen. 
     

  • Koppla på din intuition, den är klok. Om du skulle känna dig tveksam till din framtida chef redan på intervjun behöver du fundera på vad som gör dig tveksam. Ibland beror det på dina egna fördomar, till exempel att personen påminner dig om någon annan. Men det kan också vara så att du känner av något som kan bli ett problem i framtiden. 
     

  • Jag brukar tipsa om att man faktiskt kan be om referenser på sin framtida chef, om man känner sig tveksam, i samband med att de tar referenser på dig. Processen behöver vara ömsesidig. De ska ju vilja ha dig lika mycket som du vill ha dem. 

Så skriver du en bra jobbansökan  

  1. Inventera dig själv. Börja med att ta reda på vem du är, vad du vill och vad som är viktigt för dig. Personlighet, värderingar och drivkrafter blir allt viktigare i rekrytering.  

  2. Samla erfarenheter som stärker ditt case. Tänk igenom dina erfarenheter för att identifiera vad du kan ha nytta av i jobbet du söker. Lyft erfarenheter som stöttar det du siktar på att göra.  

  3. Visa vem just du är. Det vanligaste misstaget när man söker jobb är att försöka anpassa sig så mycket att man tappar bort sig själv och sin personlighet i ansökan. Om du försöker passa in i en mall men inte visar vem du är blir det oftast ganska intetsägande. Tänk istället på din ansökan som en presentation av dig, och visa just din potential.   

  4. Renodla din ansökan. Ett annat vanligt misstag är att sökande försöker klämma in precis all information i sin ansökan och sitt cv. Syftet med ansökan är att få dig till intervju, den ska skapa intresse för dig så att de som söker vill träffa dig och få veta mer. Ingen har – vad jag vet – någonsin fått ett jobb direkt efter ansökan, den är bara steg ett. 

Vill du ha personligt stöd i din karriär?

På DIK hjälper vi dig med coachning i yrkeslivet, oavsett om du är helt ny på arbetsmarknaden eller funderar på hur du kan ta nästa steg i karriären.

Boka karriärcoachning!