Tips för att dela lika på de osynliga arbetsuppgifterna

tips-osynligt-arbete fackforbundet-dik

På de flesta arbetsplatser behöver de anställda hjälpas åt att fixa fika, tömma diskmaskinen och hålla reda på födelsedagar. Ofta tar kvinnor ett större ansvar för dessa “osynliga arbetsuppgifter”. Genom att skriva ner och fördela uppgifterna kan ansvaret delas så att ingen behöver halka efter i karriären.

I boken ”Allt vi inte ser – så påverkas du av det osynliga arbetet, hemma och på jobbet” skriver författarna Ida Östensson och Thor Rutgersson om det obetalda och osynliga arbete som utförs både i hemmet och på jobbet, och hur det påverkar oss.

De har sammanställt en lista med typiska uppgifter och handlingar som behövs på en arbetsplats men som inte alltid ingår i någons arbetsuppgifter. Det är uppgifter som ofta görs i skymundan och som sällan leder till några professionella fördelar för den som utför dem.

Exempel på "osynligt" arbete

• Preppa kaffe på morgonen.
• Köpa mjölk (både mellan, laktosfri och havre).
• Skicka julkort hem till kollegorna.
• Skicka sms på kvällen och kollar läget, om någon har mått dåligt under arbetsdagen.
• Gå ut med källsorteringen.

Läs fler exempel.

Enligt boken “Allt vi inte ser” lägger kvinnor i genomsnitt 200 timmar mer per år på detta “osynliga arbete”, jämfört med sina manliga kollegor. Det är ett arbete som inte ger några fördelar i löneförhandling eller karriärsutvecklingen, och som behöver fördelas mer jämställt.

Tips till dig som är anställd

  • Se över om det finns ett uttalat ansvar för de "osynliga" arbetsuppgifterna. Du kanske har en arbetsgivare som jobbar med att synliggöra och delegera – grattis i så fall!

  • Tydliggör och skriv ner din egen arbetsbeskrivning ifall det inte redan finns en sådan på plats. Skriv även med det "osynliga" arbetet.

  • Öva på att prioritera bort osynliga uppgifter, ifall de inte finns i din arbetsbeskrivning, och be din chef delegera uppgiften till rätt person.

  • Gör övningarna, som du hittar här, gemensamt i ditt arbetsteam och håll ögonen öppna kring hur mycket du bidrar med osynliga uppgifter på arbetsplatsen.

Författarna beskriver också hur vi kan få syn på och bryta mönster, för att tillsammans bygga en mer jämställd och schysst vardag. Lyssna gärna på vår podd DIK Dialog där bokens författare delar med sig av sina tips om hur arbetsgivaren kan ta ett tydligare ansvar och hur man kan stötta en kollega.