I den hÀr guiden har vi samlat vanliga frÄgor och svar för dig som har ADHD eller Àr kollega, chef eller HR. Vad har man rÀtt till enligt lag? Vilka enkla anpassningar kan underlÀtta vardagen? Och hur pratar man egentligen med sin arbetsgivare om sin diagnos?
Vad Àr ADHD och hur kan det pÄverka arbetsprestation och arbetsmiljö?
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Àr en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning som pÄverkar hjÀrnans sÀtt att reglera uppmÀrksamhet, impulsivitet och aktivitetsnivÄ. Det Àr inte en intelligensfrÄga, utan handlar snarare om hur man bearbetar information, planerar och organiserar. ADHD fungerar olika för olika individer och i olika situationer, men det kan till exempel innebÀra att man:
Har svÄrt att upprÀtthÄlla fokus under lÀngre tid
LÀtt blir distraherad av ljud, rörelse eller andra stimuli
KÀnner stress vid otydliga instruktioner eller brist pÄ struktur
Har ojÀmn energi eller svÄrt att fÄ saker gjorda utan deadlines
Upplever social trötthet av att âhĂ„lla maskenâ i grupper
Men det kan ocksÄ innebÀra:
Hög kreativitet
ProblemlösningsförmÄga i ovÀntade situationer
SnabbtÀnkthet och engagemang
Har jag rÀtt till anpassningar pÄ arbetsplatsen om jag har ADHD?
Ja. Om din ADHD innebÀr att du har nedsatt arbetsförmÄga eller har svÄrt att utföra dina arbetsuppgifter utan stöd, har du rÀtt till skÀliga anpassningar enligt diskrimineringslagen. Dessutom har arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen ett ansvar att förebygga ohÀlsa och frÀmja en god arbetsmiljö. Det inkluderar att ta hÀnsyn till neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar som ADHD.
RÀknas ADHD som en funktionsnedsÀttning enligt svensk lag?
Ja. ADHD kan rÀknas som en varaktig fysisk, psykisk eller begÄvningsmÀssig funktionsnedsÀttning enligt diskrimineringslagen, förutsatt att den pÄverkar individens förmÄga att fungera i arbetslivet. Det innebÀr att man har rÀtt till skydd mot diskriminering och till skÀliga anpassningar pÄ arbetsplatsen.
Vilka skyldigheter har arbetsgivaren enligt diskrimineringslagen?
Arbetsgivaren Àr skyldig att:
Inte diskriminera arbetstagare eller arbetssökande pÄ grund av funktionsnedsÀttning.
Vidta skÀliga ÄtgÀrder för tillgÀnglighet, det vill sÀga att göra nödvÀndiga anpassningar sÄ att personen med ADHD kan utföra sitt arbete pÄ lika villkor.
Vad sÀger Arbetsmiljölagen om neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar?
Arbetsmiljölagen krÀver att arbetsgivaren:
Anpassar arbetet till individens förutsÀttningar, bÄde fysiskt och psykiskt.
Arbetar systematiskt med att identifiera och förebygga risker för ohÀlsa.
Har rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning om en medarbetare har svÄrigheter.
Det innebÀr att arbetsgivaren ska se till att arbetsmiljön fungerar Àven för personer med ADHD, till exempel genom att minska stress, förbÀttra struktur och tydlighet, eller erbjuda lugna arbetsmiljöer.
Vilken sorts anpassningar kan arbetsgivaren göra?
Det beror pÄ bÄde pÄ arbetsuppgifterna och individens behov. HÀr Àr nÄgra exempel pÄ anpassningar som kan vara lÀmpliga:
Struktur och arbetsledning:
Tydligare arbetsinstruktioner och prioriteringshjÀlp
Checklistor, visuella scheman eller digitala planeringsverktyg
Regelbunden uppföljning och tÀt kontakt med chef/mentor
Arbetsmiljö:
Möjlighet att arbeta i en avskild eller lugn miljö
TillgÄng till brusreducerande hörlurar eller ljuddÀmpande skÀrmar
Flexibla arbetstider för att minska stress
Teknisk hjÀlp:
PÄminnelseappar, kalendersystem, planeringsverktyg
HjÀlpmedel för att strukturera uppgifter (t.ex. tidshanteringsappar)
Socialt stöd:
Stödperson eller kontaktperson (kan ibland beviljas via Arbetsförmedlingen)
Möjlighet till arbetsförberedande insatser eller handledning
Finns det utbildningar eller resurser för arbetsgivare kring ADHD?
Ja! Du kan tipsa din arbetsgivare om att det finns flera sÀtt att höja kunskapen internt:
Arbetsförmedlingen erbjuder rÄdgivning och förelÀsningar kring NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar).
MIND, Riksförbundet Attention och NPF-coacher erbjuder utbildningar, workshops och arbetsplatsstöd.
Det finns ocksÄ konsulter och coacher som arbetar specifikt med neuroinkluderande arbetsmiljöer.
Tips: Det kan vara smart att be om en gemensam utbildning i teamet â det minskar stigma och ökar förstĂ„elsen.
Hur pratar jag med min chef eller HR om min diagnos?
Att berÀtta om en diagnos Àr ett personligt beslut. Om du vÀljer att prata om det Àr det ofta klokt att fokusera pÄ hur diagnosen pÄverkar dig i arbetet, snarare Àn att gÄ in pÄ medicinska detaljer.
Tips för samtalet:
Förbered dig â Skriv gĂ€rna ner vad du vill ta upp: vilka svĂ„righeter du upplever, och vad som skulle hjĂ€lpa.
Fokusera pĂ„ lösningar â Lyft konkreta behov: t.ex. "Jag mĂ€rker att jag jobbar bĂ€ttre med tydliga deadlines och regelbunden Ă„terkoppling."
Bjud in till samarbete â "Jag vill göra ett bra jobb, och tror att vissa smĂ„ anpassningar skulle hjĂ€lpa mig att prestera bĂ€ttre."
MÄste jag berÀtta om min ADHD-diagnos för arbetsgivaren?
Nej, det Àr helt frivilligt. Det finns ingen skyldighet att berÀtta om en diagnos, sÄ lÀnge du klarar ditt jobb. Men om du vill ha anpassningar, behöver du oftast informera arbetsgivaren om att du har en funktionsnedsÀttning som pÄverkar din arbetsförmÄga.
Hur kan kollegor och chefer bidra till en mer inkluderande arbetsmiljö?
Det hÀr handlar mycket om medvetenhet och öppenhet. Kollegor och chefer kan bidra genom att:
Skapa struktur i möten och projekt (t.ex. tydliga agendor och uppföljningar).
Undvika att dra slutsatser om beteenden ("Hen Àr slarvig") utan att förstÄ bakomliggande orsaker.
Vara tillĂ„tande för olika arbetssĂ€tt â alla presterar inte genom att anvĂ€nda samma arbetssĂ€tt
Uppmuntra till tillgĂ€ngliga arbetsmiljöer â till exempel flexibla arbetsplatser, tystare zoner och tydliga kommunikationsvĂ€gar.
Tips: MÄnga med ADHD upplever att bara lite förstÄelse och struktur gör en enorm skillnad i hur de mÄr och presterar.