Distansarbete: Vanliga frågor och svar om rättigheter, skyldigheter och arbetsmiljö 

Får arbetsgivaren bestämma att du ska tillbaka till kontoret? Vad gäller för arbetsmiljön hemma? DIK får ofta frågor om distansarbete. Vi ge dig svar och stöttar dig när det behövs.

Är du inte medlem Ă€n? Bli medlem i DIK hĂ€r – sĂ„ stĂ„r vi pĂ„ din sida i frĂ„gor som arbetsmiljö, likabehandling och dina rĂ€ttigheter pĂ„ jobbet.

Vem bestĂ€mmer om jag fĂ„r jobba hemifrĂ„n eller mĂ„ste vara pĂ„ kontoret? 

Kort svar:  

Arbetsgivaren bestĂ€mmer – men du behöver inte stĂ„ ensam i frĂ„gan. 

Utförligt svar:  

Arbetsgivaren har ledningsrĂ€tt och kan Ă€ndra reglerna, om det inte stĂ„r annat i ditt anstĂ€llningsavtal. Om arbetsgivaren tillĂ„ter distansavtalrekommenderar vi att ni skriver ett skriftligt avtal som tydliggör villkoren. Som medlem i DIK kan du fĂ„ hjĂ€lp med att granska avtalet och fĂ„ tips pĂ„ hur det kan utformas för att skapa tydlighet och trygghet.  

Vem ansvarar för arbetsmiljön nĂ€r jag jobbar hemifrĂ„n? 

Kort svar:

Arbetsgivaren ansvarar – men DIK driver att reglerna ska vara tydliga och rĂ€ttvisa. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren har alltid huvudansvaret för arbetsmiljön, Ă€ven nĂ€r du arbetar hemma. Som anstĂ€lld ska du följa rutiner och rapportera problem, men ansvaret kan aldrig förhandlas bort. DIK tycker att arbetsmiljöarbetet behöver anpassas bĂ€ttre till distansarbete – och vi hjĂ€lper dig som medlem att bevaka dina rĂ€ttigheter i arbetsmiljöfrĂ„gor. 

LĂ€s mer om arbetsmiljö vid distansarbete och vad forskningen sĂ€ger hos Suntarbetsliv. 

Min kollega fĂ„r jobba hemifrĂ„n men inte jag – Ă€r det rĂ€ttvist? 

Kort svar:

Arbetsgivaren kan göra olika bedömningar, men beslutet fĂ„r inte vara diskriminerande. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren har rĂ€tt att besluta vem som fĂ„r jobba pĂ„ distans, beroende pĂ„ arbetsuppgifter och behov. Beslutet fĂ„r dock inte vara diskriminerande och arbetsgivaren bör ha likabehandling i Ă„tanke. Om du upplever dig orĂ€ttvist behandlad kan du be chefen förklara kriterierna, kontakta ditt skyddsombud eller höra av dig till oss för stöd.   

MĂ„ste jag alltid vara tillgĂ€nglig nĂ€r jag jobbar hemifrĂ„n? 

Kort svar:

Nej – du har samma rĂ€ttigheter som pĂ„ kontoret. 

Utförligt svar:

Du ska vara tillgĂ€nglig under arbetstid, men arbetsgivaren kan inte krĂ€va stĂ€ndig uppkoppling eller tillgĂ€nglighet dygnet runt. DIK menar att grĂ€nsen mellan arbete och fritid behöver skyddas Ă€ven nĂ€r vi arbetar pĂ„ distans. Som medlem kan du fĂ„ stöd om din arbetsgivare stĂ€ller orimliga krav pĂ„ tillgĂ€nglighet. 

MĂ„ste arbetsgivaren stĂ„ för utrustning vid distansarbete? 

Kort svar:

Ja – arbetsgivaren ska stĂ„ för nödvĂ€ndig utrustning, men möbler kan variera. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren ska se till att du kan utföra ditt arbete pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Det innebĂ€r dator, skĂ€rm och programvara – men möbler som skrivbord och stol Ă€r inte alltid inkluderade. DIK anser att arbetsmiljön ska fungera bra oavsett om du jobbar hemma eller pĂ„ kontoret. Om du har frĂ„gor eller problem med arbetsmiljön ska du i första hand kontakta ditt skyddsombud. Om skyddsombud inte finns kan du kontakta oss pĂ„ DIK för rĂ„d och stöd.  

Kan jag jobba deltid hemifrĂ„n under förĂ€ldraledighet? 

Kort svar:

Nej – lagen ger dig rĂ€tt till förĂ€ldraledighet, men inte automatiskt till distansarbete. 

Utförligt svar:

Du har rĂ€tt till förĂ€ldraledighet enligt förĂ€ldraledighetslagen. Arbetsgivaren ska underlĂ€tta för dig att förena arbetsliv och förĂ€ldraskap, och distansarbete kan vara ett sĂ€tt att göra detta. Det Ă€r dock viktigt att veta att lagen inte ger rĂ€tt till distansarbete – det mĂ„ste avtalas separat med arbetsgivaren utifrĂ„n verksamhetens behov. DIK kan stötta dig i frĂ„gor om förĂ€ldraledighet om du kĂ€nner dig missgynnad eller inte kommer överens med arbetsgivaren. 

DĂ€rför Ă€r frĂ„gan om distansarbete viktig  

Arbetslivet har blivit mer flexibelt och distansarbetet har ökat inom mĂ„nga yrken de senaste Ă„ren. Det Ă€r positivt och efterfrĂ„gat av mĂ„nga, men det gĂ€ller inte alla yrkesgrupper. Det förĂ€ndrade arbetslivet stĂ€ller ocksĂ„ nya krav pĂ„ ledarskap, arbetsmiljöarbete och en bra dialog med arbetsgivaren. DIK fortsĂ€tter bevaka och utvĂ€rdera hur det flexibla arbetslivet pĂ„verkar jĂ€mstĂ€lldhet, arbetsmiljö, med mer. 

DĂ€rför driver DIK: 

  • En generell arbetstidsförkortning som ska genomföras med mĂ„let 30 timmars arbetsvecka. 

  • Ett mer flexibelt arbetsliv med större möjlighet att bestĂ€mma var, nĂ€r och hur man arbetar.   

Som medlem fĂ„r du stöd i konkreta frĂ„gor, hjĂ€lp i dialogen med arbetsgivaren och en facklig röst som driver dina frĂ„gor. 

Bli medlem i DIK idag.