Distansarbete: Vanliga frågor och svar om rättigheter, skyldigheter och arbetsmiljö 

Får arbetsgivaren bestämma att du ska tillbaka till kontoret? Vad gäller för arbetsmiljön hemma? DIK får ofta frågor om distansarbete. Vi ge dig svar och stöttar dig när det behövs.

Är du inte medlem än? Bli medlem i DIK här – så står vi på din sida i frågor som arbetsmiljö, likabehandling och dina rättigheter på jobbet.

Vem bestämmer om jag får jobba hemifrån eller måste vara på kontoret? 

Kort svar:  

Arbetsgivaren bestämmer – men du behöver inte stå ensam i frågan. 

Utförligt svar:  

Arbetsgivaren har ledningsrätt och kan ändra reglerna, om det inte står annat i ditt anställningsavtal. Om arbetsgivaren tillåter distansavtalrekommenderar vi att ni skriver ett skriftligt avtal som tydliggör villkoren. Som medlem i DIK kan du få hjälp med att granska avtalet och få tips på hur det kan utformas för att skapa tydlighet och trygghet.  

Vem ansvarar för arbetsmiljön när jag jobbar hemifrån? 

Kort svar:

Arbetsgivaren ansvarar – men DIK driver att reglerna ska vara tydliga och rättvisa. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren har alltid huvudansvaret för arbetsmiljön, även när du arbetar hemma. Som anställd ska du följa rutiner och rapportera problem, men ansvaret kan aldrig förhandlas bort. DIK tycker att arbetsmiljöarbetet behöver anpassas bättre till distansarbete – och vi hjälper dig som medlem att bevaka dina rättigheter i arbetsmiljöfrågor. 

Läs mer om arbetsmiljö vid distansarbete och vad forskningen säger hos Suntarbetsliv. 

Min kollega får jobba hemifrån men inte jag – är det rättvist? 

Kort svar:

Arbetsgivaren kan göra olika bedömningar, men beslutet får inte vara diskriminerande. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren har rätt att besluta vem som får jobba på distans, beroende på arbetsuppgifter och behov. Beslutet får dock inte vara diskriminerande och arbetsgivaren bör ha likabehandling i åtanke. Om du upplever dig orättvist behandlad kan du be chefen förklara kriterierna, kontakta ditt skyddsombud eller höra av dig till oss för stöd.   

Måste jag alltid vara tillgänglig när jag jobbar hemifrån? 

Kort svar:

Nej – du har samma rättigheter som på kontoret. 

Utförligt svar:

Du ska vara tillgänglig under arbetstid, men arbetsgivaren kan inte kräva ständig uppkoppling eller tillgänglighet dygnet runt. DIK menar att gränsen mellan arbete och fritid behöver skyddas även när vi arbetar på distans. Som medlem kan du få stöd om din arbetsgivare ställer orimliga krav på tillgänglighet. 

Måste arbetsgivaren stå för utrustning vid distansarbete? 

Kort svar:

Ja – arbetsgivaren ska stå för nödvändig utrustning, men möbler kan variera. 

Utförligt svar:

Arbetsgivaren ska se till att du kan utföra ditt arbete på ett säkert sätt. Det innebär dator, skärm och programvara – men möbler som skrivbord och stol är inte alltid inkluderade. DIK anser att arbetsmiljön ska fungera bra oavsett om du jobbar hemma eller på kontoret. Om du har frågor eller problem med arbetsmiljön ska du i första hand kontakta ditt skyddsombud. Om skyddsombud inte finns kan du kontakta oss på DIK för råd och stöd.  

Kan jag jobba deltid hemifrån under föräldraledighet? 

Kort svar:

Nej – lagen ger dig rätt till föräldraledighet, men inte automatiskt till distansarbete. 

Utförligt svar:

Du har rätt till föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen. Arbetsgivaren ska underlätta för dig att förena arbetsliv och föräldraskap, och distansarbete kan vara ett sätt att göra detta. Det är dock viktigt att veta att lagen inte ger rätt till distansarbete – det måste avtalas separat med arbetsgivaren utifrån verksamhetens behov. DIK kan stötta dig i frågor om föräldraledighet om du känner dig missgynnad eller inte kommer överens med arbetsgivaren. 

Därför är frågan om distansarbete viktig  

Arbetslivet har blivit mer flexibelt och distansarbetet har ökat inom många yrken de senaste åren. Det är positivt och efterfrågat av många, men det gäller inte alla yrkesgrupper. Det förändrade arbetslivet ställer också nya krav på ledarskap, arbetsmiljöarbete och en bra dialog med arbetsgivaren. DIK fortsätter bevaka och utvärdera hur det flexibla arbetslivet påverkar jämställdhet, arbetsmiljö, med mer. 

Därför driver DIK: 

  • En generell arbetstidsförkortning som ska genomföras med målet 30 timmars arbetsvecka. 

  • Ett mer flexibelt arbetsliv med större möjlighet att bestämma var, när och hur man arbetar.   

Som medlem får du stöd i konkreta frågor, hjälp i dialogen med arbetsgivaren och en facklig röst som driver dina frågor. 

Bli medlem i DIK idag.