Att ta semester

Det är inte alltid enkelt att ta semester när du är din egen arbetsgivare - oavsett din arbetssituation behöver du återhämtning. Därför är det extra viktigt att i god tid planera och se till att du får det.

MÄste du som egenföretagare ta semester?

Ledighet för egenföretagare ser annorlunda ut Àn för en anstÀlld. Du avgör sjÀlv nÀr du jobbar och det Àr ditt eget ansvar att se till att skapa ett hÄllbart arbetsliv. För mÄnga Àr det nÄgot positivt och en av huvudanledningarna till att driva eget. 

Rent juridiskt gĂ€ller semesterlagen för dig som driver ett aktiebolag – eftersom du formellt Àr anstĂ€lld av ditt bolag. I praktiken betyder det kanske inte sÄ mycket, dÄ det Àr du sjĂ€lv som ska finansiera tiden. Det kan ÀndÄ vara bra att ha semesterlagen som en vĂ€gledning.

Lön och kostnader för semester

Möjligheten till ledighet för dig som egenföretagare handlar om resurser och planering – och det Àr en viktig del av företagande. Om du Àr ensam i företaget Àr det du sjĂ€lv som mĂ„ste se till att bolaget bĂ€r sina kostnader, samtidigt som du tar hand om dig sjĂ€lv och din ÄterhĂ€mtning. Det Àr dĂ€rför viktigt att du tar höjd för ledighet i din prissĂ€ttning. För anstĂ€llda utgör semestern ungefĂ€r 12 % av lönekostnaden, vilket motsvarar fem veckors ledighet.

Planera administrationen inför semester

Som företagare kan det av förklarliga skĂ€l vara svĂ„rare att planera sin semester Àn för en anstĂ€lld. Du kan ha kunder som Àr beroende av din leverans och att uppdrag blir slutförda vid en viss tid – men det Àr viktigt att du prioriterar ÄterhĂ€mtning! Se till att planera in den administration du kan styra över, som till exempel fakturering, i god tid innan semesterperioder.

Du kanske Ă€ndĂ„ behöver skicka eller betala vissa fakturor och upprĂ€tthĂ„lla viss kommunikation under din semester, för att du ska ha kunder kvar nĂ€r ledigheten Ă€r över. Å andra sidan gĂ€ller Ă€ven det omvĂ€nda – det kan finnas utrymme till ledighet och Ă„terhĂ€mtning bĂ„de hĂ€r och dĂ€r under tiden du arbetar. Det Àr ju du sjĂ€lv som sköter planeringen.

Semester för anstÀllda

Har du anstĂ€llda i ditt företag? Semesterlagen anger generellt att anstĂ€llda har rĂ€tt till fem veckors semester per Ă„r, dĂ€r du som arbetsgivare har en skyldighet (med hĂ€nsyn tagen till verksamheten) att förlĂ€gga fyra veckors sammanhĂ€ngande ledighet under juni till augusti. LÄNK SAKNAS