Det är inte alltid enkelt att ta semester när du är din egen arbetsgivare - oavsett din arbetssituation behöver du återhämtning. Därför är det extra viktigt att i god tid planera och se till att du får det.
Måste du som egenföretagare ta semester?
Ledighet för egenföretagare ser annorlunda ut än för en anställd. Du avgör själv när du jobbar och det är ditt eget ansvar att se till att skapa ett hållbart arbetsliv. För många är det något positivt och en av huvudanledningarna till att driva eget.
Rent juridiskt gäller semesterlagen för dig som driver ett aktiebolag – eftersom du formellt är anställd av ditt bolag. I praktiken betyder det kanske inte så mycket, då det är du själv som ska finansiera tiden. Det kan ändå vara bra att ha semesterlagen som en vägledning.
Lön och kostnader för semester
Möjligheten till ledighet för dig som egenföretagare handlar om resurser och planering – och det är en viktig del av företagande. Om du är ensam i företaget är det du själv som måste se till att bolaget bär sina kostnader, samtidigt som du tar hand om dig själv och din återhämtning. Det är därför viktigt att du tar höjd för ledighet i din prissättning. För anställda utgör semestern ungefär 12 % av lönekostnaden, vilket motsvarar fem veckors ledighet.
Planera administrationen inför semester
Som företagare kan det av förklarliga skäl vara svårare att planera sin semester än för en anställd. Du kan ha kunder som är beroende av din leverans och att uppdrag blir slutförda vid en viss tid – men det är viktigt att du prioriterar återhämtning! Se till att planera in den administration du kan styra över, som till exempel fakturering, i god tid innan semesterperioder.
Du kanske ändå behöver skicka eller betala vissa fakturor och upprätthålla viss kommunikation under din semester, för att du ska ha kunder kvar när ledigheten är över. Å andra sidan gäller även det omvända – det kan finnas utrymme till ledighet och återhämtning både här och där under tiden du arbetar. Det är ju du själv som sköter planeringen.
Semester för anställda
Har du anställda i ditt företag? Semesterlagen anger generellt att anställda har rätt till fem veckors semester per år, där du som arbetsgivare har en skyldighet (med hänsyn tagen till verksamheten) att förlägga fyra veckors sammanhängande ledighet under juni till augusti. Läs mer om semester för anställda här.
Är du egenföretagare eller funderar du på att starta eget? Medlemmar i DIK har fri tillgång till våra egenföretagarcoacher.