Att ta semester

Det är inte alltid enkelt att ta semester när du är din egen arbetsgivare - oavsett din arbetssituation behöver du återhämtning. Därför är det extra viktigt att i god tid planera och se till att du får det.

MÄste du som egenföretagare ta semester?

Ledighet för egenföretagare ser annorlunda ut Ă€n för en anstĂ€lld. Du avgör sjĂ€lv nĂ€r du jobbar och det Ă€r ditt eget ansvar att se till att skapa ett hĂ„llbart arbetsliv. För mĂ„nga Ă€r det nĂ„got positivt och en av huvudanledningarna till att driva eget. 

Rent juridiskt gĂ€ller semesterlagen för dig som driver ett aktiebolag – eftersom du formellt Ă€r anstĂ€lld av ditt bolag. I praktiken betyder det kanske inte sĂ„ mycket, dĂ„ det Ă€r du sjĂ€lv som ska finansiera tiden. Det kan Ă€ndĂ„ vara bra att ha semesterlagen som en vĂ€gledning.

Lön och kostnader för semester

Möjligheten till ledighet för dig som egenföretagare handlar om resurser och planering – och det Ă€r en viktig del av företagande. Om du Ă€r ensam i företaget Ă€r det du sjĂ€lv som mĂ„ste se till att bolaget bĂ€r sina kostnader, samtidigt som du tar hand om dig sjĂ€lv och din Ă„terhĂ€mtning. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att du tar höjd för ledighet i din prissĂ€ttning. För anstĂ€llda utgör semestern ungefĂ€r 12 % av lönekostnaden, vilket motsvarar fem veckors ledighet.

Planera administrationen inför semester

Som företagare kan det av förklarliga skĂ€l vara svĂ„rare att planera sin semester Ă€n för en anstĂ€lld. Du kan ha kunder som Ă€r beroende av din leverans och att uppdrag blir slutförda vid en viss tid – men det Ă€r viktigt att du prioriterar Ă„terhĂ€mtning! Se till att planera in den administration du kan styra över, som till exempel fakturering, i god tid innan semesterperioder.

Du kanske Ă€ndĂ„ behöver skicka eller betala vissa fakturor och upprĂ€tthĂ„lla viss kommunikation under din semester, för att du ska ha kunder kvar nĂ€r ledigheten Ă€r Ă¶ver. Å andra sidan gĂ€ller Ă€ven det omvĂ€nda – det kan finnas utrymme till ledighet och Ă„terhĂ€mtning bĂ„de hĂ€r och dĂ€r under tiden du arbetar. Det Ă€r ju du sjĂ€lv som sköter planeringen.

Semester för anstÀllda

Har du anstÀllda i ditt företag? Semesterlagen anger generellt att anstÀllda har rÀtt till fem veckors semester per Är, dÀr du som arbetsgivare har en skyldighet (med hÀnsyn tagen till verksamheten) att förlÀgga fyra veckors sammanhÀngande ledighet under juni till augusti.