Hans Kyrö har arbetat i drygt 20 Ă„r som ombudsman pĂ„ DIK. Under den tiden har han mött och guidat ett stort antal medlemmar i lönefrĂ„gor.Â
Hur ser lönelĂ€get ut för DIK:s medlemmar generellt?Â
â MĂ„nga av vĂ„ra medlemmar har en vĂ€ldigt stark passion för sina yrken. Ofta Ă€r de dĂ€r för att de vill göra gott för samhĂ€llet.âŻDet Ă€r sĂ„klart fantastiskt. Men det Ă€r viktigt att inte glömma bort att du förtjĂ€nar att fĂ„ betalt för den insats du gör. Lönen ska utgĂ„ frĂ„n vad du gör och hur du gör det. Det fĂ„r jag ofta pĂ„minna om. I det kan lönestatistiken vara en bra fingervisning för bĂ„de mig och medlemmen.âŻÂ
Finns det nĂ„gra av vĂ„ra medlemsgrupper som haft en bĂ€ttre löneutveckling Ă€n andra?Â
â Ja, inom kommunikationsomrĂ„det Ă€r lönerna och löneutvecklingen generellt lite högre.Â
Har du nĂ„got övergripande medskick till den som ska förhandla sin lön?Â
â Lönen Ă€r kanske inte allt. Men den Ă€r mycket. Den bekostar din pension och den ger dig förutsĂ€ttningar för att kunna leva det liv du vill leva hĂ€r och nu. Ha med dig det in i löneförhandlingen.Â
Hans tre tips till löneförhandlingen
1. AnvÀnd lönestatistiken AnvÀnd lönestatistiken för att fÄ en uppfattning om hur medlemmen ligger till lönemÀssigt i jÀmförelse med andra inom samma yrkesgrupp. Befinner hen sig pÄ medianlön eller uppÄt Àr det bra. Ligger medlemmen i eller nÀra den 10:e percentilen Àr den en av de lÀgst avlönade i DIK-kollektivet och har ett bra underlag för att förhandla upp lönen. Men det Àr viktigt att poÀngtera att löneenkÀten Äterger den generella löneutvecklingen. Den individuella kan se annorlunda ut, sÄ det Àr viktigt att ocksÄ förhÄlla sig till vilken arbetsgivare och situation just den medlemmen har.
2. Coacha till rĂ€tt frĂ„gor Tipsa medlemmen om att börja med att frĂ„ga lönesĂ€ttande chef âVad tycker du om min lön?â och be om ett svar i termer av att lönen Ă€r för lĂ„g, rĂ€tt eller hög. Jag skulle sĂ€ga att de flesta arbetsgivare kommer svara att personen ligger nĂ„got lĂ„gt, men Ă€ndĂ„ försvara det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.Â
Ge dĂ€rför rĂ„det att följa upp förra frĂ„gan med âVad kan jag göra för en bĂ€ttre löneutveckling?â. HĂ€r Ă€r det viktigt att upplysa om just löneutvecklingen, inte högre lön. Man kommer ju alltid fĂ„ högre lön, men samma summa som förra Ă„ret innebĂ€r inte bĂ€ttre löneutveckling. HĂ€r kan arbetsgivaren slingra sig och fortsĂ€tta hĂ€nvisa till pĂ„slaget.
3. Ge exempel pĂ„ de klassiska argumenten Det finns mĂ„nga knep som arbetsgivare tar till i sjĂ€lva lönesamtalet. Ett av de vanligaste Ă€r âMen om du fĂ„r mer lön Ă€r det nĂ„gon annan som fĂ„r mindreâ. DĂ„ kan medlemmen svara âJa men jag sitter hĂ€r för att diskutera min egen lönâ. Att nĂ„gon vill ha högre lön har inget med brist pĂ„ omtanke om sina kollegor att göra. Det kan vara bra att understryka det. âVi har inga pengar i Ă„râ Ă€r Ă€nnu en klassiker. DĂ„ kan medlemmen sĂ€ga âMen berĂ€tta gĂ€rna hur mycket du har att fördela. Om du tittar pĂ„ alla pĂ„slagen â hur stĂ„r sig min löneutveckling i jĂ€mförelse med det?â.
Hans tre tips till jobbsökandet
1. Peppa till högt löneansprÄk Vill medlemmen ha 41 000 ska hen göra ansprÄk pÄ 43. Man ska alltid lÀgga sig lite högre Àn vad man tror att arbetsgivaren Àr beredd att betala. En arbetsgivare som vill ha medlemmen Àr Àrlig med vad de kan ge, och ger möjlighet att korrigera ansprÄket innan den sÄllas bort.
2. PoĂ€ngtera att aldrig lĂ€mna löneansprĂ„k i en jobbansökan Ibland efterfrĂ„gas löneansprĂ„k i utlysningen, tipsa dĂ„ om att skriva âLöneansprĂ„k lĂ€mnas vid intervjuâ. Medlemmen mĂ„ste fĂ„ chansen att provköra bilen innan hen köper den.Â
3. PÄminn om att kontakta oss! PÄminn medlemmen om att den alltid kan ringa oss eller boka en lönecoach. VÄr lönecoachning Àr med redan i sökprocessen till ett nytt jobb för att guida medlemmen rÀtt.