Expertens fem tips i lågkonjunkturen

Egenföretagarei lågkonjunktur - 5 tips för att öka försäljningen
Fotograf Alexander Donka

Ingen lågkonjunktur varar för evigt, men hur ska man som egenföretagare hålla sig flytande när utgifterna ökar och uppdragen minskar? DIK har träffat företagsrådgivaren Moa Jäger på Almi som ger fem viktiga tips.

Det senaste året har varit tufft för många egenföretagare, men med koll på kassaflödet och dina kunder går det lättare att klara konjunkturnedgången.

Spara och satsa på rätt saker

– Gå igenom utgifterna och se vad det går att spara in på. Hyran är ofta en stor post och det kan vara värt att förhandla med värden. Om du är ensamföretagare kan du kanske jobba hemma under en period. Något som du däremot aldrig ska missa att betala är skatten eller nalla för mycket av aktiekapitalet, säger Moa Jäger.

Men att spara är bara den ena sidan av myntet. Det är minst lika viktigt att försöka öka intäkterna. Det bästa är om det går att sälja en redan existerande produkt eller tjänst till fler. Eller att ompaketera och sälja mer av något till redan existerande kunder.

– Det går inte att sälja allt till alla, utan våga fokusera på de kunder som du skapar mest värde för. Därför är mitt råd att fokusera på idealkunden, det vill säga den eller de kunder som du verkligen löser ett problem åt. Ett tips för att tänka nytt är att göra en intern workshop eller att bolla idéer med ditt nätverk.

Moa Jäger, företagsrådgivare, Almi

Ta hjälp av existerande nätverk

"Vilket nätverk?" kanske någon med ett nystartat företag undrar. Här är Moa Jägers bästa tips att använda sig av det stödsystem som redan finns i landets kommuner och regioner, till exempel Almi, Nyföretagarcentrum, företagsfrukostar med näringslivskontoret, mässor eller event som arrangeras av branschorganisationer.

– Det viktigaste tipset är att inte bara gå på olika möten, utan att vara aktiv på plats och återknyta med personerna du träffar. Hör av dig och föreslå en fika och våga ”nätverka” utanför din egen bransch. Det ger ofta nya infallsvinklar och möjligheter, säger hon.

När nätverket är fixat och nya tjänster framtagna kommer den oundvikliga stunden, då det är dags att börja sälja. Exakt hur det ska göras beror på dina potentiella kunder, men ett grundtips är att vara ihärdig. I snitt krävs det sju-åtta kontakter innan man har tagit hem ett uppdrag.

Lär känna dina kunder

– Nyckeln till framgång är att fundera över hur många kunder du behöver och hur du ska nå dem. Ha som rutin att avsluta varje uppdrag med att ställa tre-fyra frågor till kunden, inklusive vad de tycker om försäljning, säger Moa Jäger och fortsätter:

– Fråga också hur de använder sociala medier som Linkedin om du inte redan har god koll på detta. Det gäller att ha realistiska förväntningar på sociala medier och se till att de olika kanalerna stödjer varandra. Tips på hur du ökar din synlighet på Linkedin hittar du längre ned.

Vad som är viktigast i tuffa tider, spara eller sälja, beror enligt Moa Jäger på vilket läge man som företagare befinner sig i.

– Om bolaget har ett gott sparkonto kan man lägga allt krut på att sälja, men om sparpengar saknas måste du ha koll på utgifterna. Det jobbigaste som företagare är att du aldrig kan pausa ”säljet”; men inte heller leveransen, säger hon.

Så kan facket vara ett stöd i egenföretagandet

Bland DIK:s medlemmar är cirka 500 egenföretagare på heltid samt ett antal personer som kombinerar anställning med eget företag, enligt ombudsmannen Per Johansson.

– I tuffa tider är det extra viktigt att vara medlem i facket och åtminstone ett medlemskap i a-kassan är en grundtrygghet för alla företagare. I DIK-medlemskapet ingår även en egenföretagarförsäkring, säger han.

Per Johansson är en av DIK:s egenföretagarcoacher – för den som vill bolla idéer eller få råd om sitt företagande.

– Våga be om hjälp i ditt företagande. Det kan vara vi på DIK eller före detta kolleger, men det kan även vara vänner och släktingar. Ofta har man ett mycket större nätverk än man tror, säger Per Johansson.

Fem användbara säljtips för egenföretagandet

  1. Lär känna dina idealkunder – vilka är de och hur löser du deras behov.

  2. Identifiera hur mycket du behöver sälja på ett år – och sätt upp ett mål!

  3. Ta fram en sälj- och marknadsföringsplan – med aktiviteter, kanaler och budget.

  4. Bestäm hur ditt varumärke ska framstå – se till att det tilltalar dina idealkunder.

  5. Var ihärdig – det behövs oftast flera kontakter innan det blir en affär.

Vill du också testa egenföretagarcoachning?

Läs mer och boka

Så skapar du synlighet på Linkedin:

  • Algoritmen gillar engagemang så be vänner och kolleger att kommentera för bättre spridning.

  • Ställ gärna en fråga för att ge ditt inlägg en skjuts.

  • En personlig bild på dig ger ofta bättre spridning än en allmän symbolbild.

Kort om Almi AB

Ägs av staten och finns över hela landet genom dotterbolagen Almi Företagspartner AB och Almi Invest AB över hela landet. Hit kan små och medelstora företag vända sig för att få råd, lån och riskkapital. Målet är både att skapa konkurrenskraftiga små och medelstora företag och främja nyföretagandet. På almi.se finns mer information.