Anders Bucht: Därför ska du i byråbranschen vara med i facket

Svaret på frågan om varför facket behövs, och varför du ska vara med, är enkelt. Facket behövs för att skapa en långsiktigt hållbar arbetsmarknad, och du behövs för att göra fackets röst starkare. Med din hjälp kan vi tillsammans skapa en arbetsmarknad där kreativitet och hållbarhet, lönsamhet och trygghet inte står i motsats till varandra utan tvärt om skapar en positiv spiral.

David Ogilvy, grundare av den amerikanska byrĂ„koncernen som bĂ€r hans efternamn, var drivande i förverkligandet av det som kallats för ”the big idea”. Tanken innebĂ€r att en organisation behöver formulera en stark och tydlig mĂ„lbild för företagets verksamhet som sedan kan ligga till grund för arbetet med att ta sig dit. Googles vision, om att organisera vĂ€rldens information och göra den tillgĂ€nglig för alla, brukar tas som ett exempel.

DIK:s big idea Ă€r att skapa förutsĂ€ttningar för mĂ€nniskor inom kultur, kommunikation och kreativ sektor att följa sitt hjĂ€rta och nĂ„ sin fulla potential i arbetslivet. Det lĂ„ter omfĂ„ngsrikt och möjligen pretentiöst, men samtidigt – att organisera vĂ€rldens information och göra den tillgĂ€nglig för alla? Sikta mot stjĂ€rnorna och nĂ„ trĂ€dtopparna och sĂ„ vidare.

För att nÀrma sig vÄr vision jobbar DIK pÄ flera nivÄer. Vi driver vÄra medlemmars frÄgor, bÄde pÄ arbetsplatser och i den allmÀnna debatten. Att vi Àr ett yrkesförbund innebÀr att vi har erfarenheter och kunskap om just vÄra medlemmars förutsÀttningar. Vi vet att de ofta drivs av passion och stolthet för sitt yrke, men ocksÄ att arbetslivet innebÀr hÄrt arbete och höga krav. Varaktig förÀndring krÀver gemensamma och lÄngsiktiga anstrÀngningar och ju fler vi blir, desto större förÀndring kan vi Ästadkomma.

Den andra nivĂ„n handlar om att vara ett stöd för en bransch som ofta beskrivs som en vit flĂ€ck pĂ„ kartan nĂ€r det kommer till arbetsmiljöfrĂ„gor. MĂ„nga arbetsgivare vill göra ”rĂ€tt” men har begrĂ€nsade kunskaper kring hur det ska gĂ„ till. I Sverige jobbar ungefĂ€r nio av tio pĂ„ en arbetsplats med kollektivavtal, med allt vad det innebĂ€r i form av tjĂ€nstepension, semester, försĂ€kringar mm. Inom de kreativa sektorerna Ă€r siffrorna omvĂ€nda; nio av tio reklambyrĂ„er saknar kollektivavtal, fyra av tio modehus stĂ„r utanför, och inom till exempel dataspelsbranschen Ă€r avtalen nĂ€rmast obefintliga.

Det betyder inte att majoriteten av arbetsplatserna Àr dÄliga, lÄngt dÀrifrÄn, men det betyder att anstÀllda Àr betydligt mer utsatta. I bra tider, nÀr det Àr hög konkurrens om personal, leder det mÄnga gÄnger till förbÀttrade villkor, men om konjunkturen vÀnder blir det lÀtt en nedÄtgÄende spiral nÀr unga, passionerade mÀnniskor Àr beredda att gÄ vÀldigt lÄngt (eller lÄgt) för att fÄ jobba med sina drömmar.

DIK vill bidra till att skapa starka, lönsamma och hĂ„llbara bolag eftersom vi bryr oss om vĂ„ra medlemmar, men ocksĂ„ om branschen, och vi Ă€r övertygade om att den fyller en viktig funktion i ett vĂ€lmĂ„ende samhĂ€lle. Vi arbetar för förĂ€ndring inom kreativ sektor med ett lĂ„ngsiktigt perspektiv. Fokuset pĂ„ arbetsgivarna ligger helt i linje med den svenska modellen som gjort Sverige till ett av de rikaste lĂ€nderna i vĂ€rlden. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r fler kollektivavtal, men vi kan aldrig sitta och vĂ€nta – vi arbetar för vĂ„ra medlemmar med de redskap som stĂ„r till buds.

Ett exempel Ă€r att vi i februari delade ut det mycket uppmĂ€rksammade priset BĂ€sta arbetsgivare pĂ„ Årets ByrĂ„-galan. Genom att sprida goda exempel kan vi fĂ„ fler i branschen att prata om vad som Ă€r en bra arbetsmiljö och vad schyssta villkor faktiskt innebĂ€r. VĂ„r förhoppning Ă€r att fler ska ta dessa frĂ„gor pĂ„ allvar, om inte annat för att det kommer attrahera medarbetare som tveklöst Ă€r den kreativa sektorns viktigaste resurs.

I tillÀgg till detta har DIK skapat initiativet ByrÄcoachen genom vilken vi och en rad samarbetspartners erbjuder konkret hjÀlp för byrÄer som vill arbeta med sÄvÀl hÄllbarhet som lönsamhet och tillvÀxt. Det Àr ett unikt projekt som handlar om att sprida kunskap i en bransch som stÄr ganska lÄngt ifrÄn den svenska modellen vilket fÄr tydliga konsekvenser. LÀs till exempel om Resumés granskning av byrÄbranschen. 

Du kan bidra till en positiv utveckling. Genom att bli medlem fÄr du stöd om det skulle uppstÄ problem och genom till exempel vÄr inkomstförsÀkring en trygghet om olyckan skulle vara framme, men vi hjÀlper dig ocksÄ med karriÀrutveckling. Och, inte minst, kan du pÄverka och stÀrka DIK:s röst. Det handlar om ett kollektivt ansvar för individuella utmaningar.

Ett annat berömt citat av David Ogilvy lyder; ”Skapa inte reklam som du inte vill att din familj ska ta del av. Du skulle inte ljuga för din partner, sĂ„ ljug inte för min.” HĂ€r Ă€r jag trygg med vad DIK försöker Ă„stadkomma. Vi arbetar för din trygghet sĂ„ att du kan fokusera pĂ„ det du Ă€r bra pĂ„, och alla intĂ€kter gĂ„r tillbaka till medlemmarna. Det Ă€r vĂ„r big idea.

Anders Bucht, utredare