Europaparlamentet har röstat för att skicka vidare den kontroversiella upphovsrÀttsreformen till ministerrÄdet. Det Àr ett stort bakslag för det dynamiska, kreativa och demokratiska internet som Àr en förutsÀttning för den folkbildning som de yrkesgrupper DIK organiserar pÄ olika sÀtt bidrar till.
Förslaget har piskats fram av en ekonomiskt stark upphovsrÀttslobby vars huvudargument Àr att upphovspersoner har rÀtt att fÄ betalt för sitt arbete. Det Àr ett icke-argument. Det Àr inte det striden handlar om, av det enkla skÀlet att vi talar om pengar som kommer att vandra genom sÄ mÄnga mellanhÀnder att det inte ens kommer att bli kaffepengar kvar till upphovspersonerna.
Den verkliga striden handlar om vem som ska ha makten över informationen pĂ„ nĂ€tet. DIK anser att den breda allmĂ€nhetens intresse â allmĂ€nnyttan â vĂ€ger tyngre Ă€n enskilda sĂ€rintressen. Fokus ska vara anvĂ€ndarna och deras behov av och rĂ€tt till fri information. En modern upphovsrĂ€tt mĂ„ste ge bibliotek, museer, arkiv, enskilda och andra som sprider fri information ett rejĂ€lt tilltaget spelrum.
UpphovsrÀttsreformen rymmer visserligen nÄgra modesta undantag vad det gÀller utbildning, text- och datautvinning och möjligheten att skapa kopior i bevarandesyfte för kulturarvsinstitutioner. Undantagen aktiveras om nÄgot anses ske i utbildande syfte. Universitet? Javisst. Museum och bibliotek? Kanske. Utrymmet för olika tolkningar och fallgropar Àr stort. Hur alla vÀrdefulla samarbeten mellan universitet, bibliotek, museer och diverse olika privata aktörer i olika lÀnder kommer att pÄverkas kan man bara spekulera kring.
Dessa undantag Ă€r dessutom bara just det â undantag. Reformen utgĂ„r i sin helhet bara frĂ„n ett enda sĂ€rintresse och dessutom sĂ„ till den milda grad att man sprĂ€tter upp sjĂ€lva internet i sömmarna.
I artikel 13 slÄr man fast att alla sajter som publicerar stora mÀngder data ska ha ett filter som automatiskt blockerar upphovsrÀttsskyddat material. Det Àr en dyr och dÄlig historia. De flesta aktörer har inte rÄd med det och nÀr man trÄlar i dataströmmar kommer man oundvikligen att fÄnga allt och inget, skyddat och oskyddat.
Denna typ av filter stÀller ocksÄ till det för projekt som bygger pÄ öppen kÀllkod eller andra typer av kollaboration. Det finns ett undantag för icke-kommersiella encyklopedier, gissningsvis en eftergift för Wikipedia. Men, Àven om europaparlamentarikerna har en bild av vad en icke-kommersiell plattform Àr, sÄ tenderar de aktörer som helst skulle vilja se upphovsrÀtten bevarad i formalin att tycka att det egentligen inte finns nÄgot som kan anses vara icke-kommersiellt. De Àr dessutom duktiga pÄ att övertyga rÀttsvÀsendet om detsamma.
BildupphovsrÀtt i Sverige lobbade framgÄngsrikt fram ny svensk upphovsrÀttspraxis nÀr man fick den icke-kommersiella föreningen Wikimedia Sveriges icke-kommersiella projekt Offentligkonst.se fÀllt för upphovsrÀttsbrott för att man publicerat bilder av offentlig konst. Om man vÀljer att stÀlla en staty mitt pÄ ett torg verkar det ju i rimlighetens namn mer Àn lovligt stingsligt och anakronistiskt att bli upprörd för att nÄgon tar en bild av den och lÀgger upp pÄ nÀtet, men dÀr stÄr vi nu.
Om upphovsrĂ€ttsreformen slutgiltigt gĂ„r igenom kommer vi att fĂ„ se otaliga exempel pĂ„ dĂ€r enskilda, mindre och icke-kommersiella aktörer â bibliotek, arkiv och museer â hamnar i klĂ€m. Den enskilda organisationens eller individens möjlighet att hĂ€vda sig mot en motpart med lĂ„ngt mycket större ekonomiska muskler Ă€r en helt annan. Det Ă€r i sig ett problem, men det leder ocksĂ„ till ett annat problem som vi redan idag ser inom till exempel musei- och arkivsektorn.
Ăven om man sitter pĂ„ ett bildarkiv dĂ€r fotografen mĂ„ste ha varit fem Ă„r gammal och levt till den aktningsvĂ€rda Ă„ldern av 125 Ă„r för att bilderna fortfarande ska falla under upphovsrĂ€tten, sĂ„ tenderar man att ta det sĂ€kra före det osĂ€kra och lĂ„ta bli att tillgĂ€ngliggöra materialet pĂ„ nĂ€tet. Ingen vill riskera att möta nĂ„gon av upphovsrĂ€ttslobbyns hĂ„rdkokta advokater i rĂ€tten.
I artikel 11 lyfts idĂ©n om en lĂ€nkskatt â en typ av licensavgift â som skulle tvinga Google, Facebook och Twitter att betala för att fĂ„ lĂ€nka till nyhetssajter. HĂ€r Ă€r sjĂ€lva utformningen av lĂ€nken en knĂ€ckfrĂ„ga. FĂ„r man lĂ€nka med en bild? Med en förklarande text? Med ett citat? Alltihop? Inget? Det enda som Ă€r sĂ€kert Ă€r att det kommer att bli en snĂ„rig historia för kommunikatörer och webbredaktörer runt om i Europa att se till att det blir rĂ€tt.
LÀnkskatten gÀller företag, inte privatpersoner, men helt oavsett sÄ Àr den faktiskt helt bak och fram. Den Àr som om man försökte tvinga bensinmacken att betala oss för nöjet att fÄ leverera bensin till vÄra bilar sÄ att vi kan köra vidare. Det vÀrsta som kan hÀnda en nyhetssajt Àr inte att Google eller Facebook lÀnkar till dem. Det vÀrsta som kan hÀnda Àr att de inte gör det. Det har mediehus i Tyskland och Spanien redan fÄtt erfara. DÀr har man testat lÀnkskatt sedan 2013 och 2014.
Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför som bland andra den spanska tidningen El PaĂs tagit kraftigt avstĂ„nd till förslaget. Tidningens besökssiffror rasade nĂ€r Google helt sonika slutade lĂ€nka till dem. Lösningen har i mĂ„nga fall blivit att de stora aktörerna fĂ„r gratislicenser, medan de mindre aktörerna gĂ„r pĂ„ knĂ€na eller fĂ„r packa ihop. Det finns ingen enig mediefront för upphovsrĂ€ttsreformen. Det finns de mediehus som upplevt lĂ€nkskatt och de som inte gjort det och deras uppfattning om den Ă€r dĂ€refter.
Internet Ă€r data och lĂ€nkar. Om man trĂ„lar sönder dataflödena och bonsaiklipper lĂ€nkarna, sĂ„ blir det helt enkelt inte mycket kvar â för nĂ„gon. Det Ă€r hög tid att vakna upp och inse det.
Anna Troberg, förbundsordförande i DIK