DIK ser det som mycket positivt och angelĂ€get med ett stĂ€rkande av tv och radio i allmĂ€nhetens tjĂ€nst â fria frĂ„n pĂ„verkan frĂ„n statliga, ekonomiska, politiska och andra intressen. Public service har en sĂ€rstĂ€llning i ett demokratiskt samhĂ€lle, bland annat för möjlighet till informations- och yttrandefrihet.Â
DIK tar fasta pÄ de förÀndrade mönstren i mediekonsumtionen; nÄgot som kommittén sjÀlva lutar sitt arbete mot. DIK:s analys Àr följande: om inte public service anpassar sig efter publikens val av plattformar kommer det public service vi kÀnner idag inte att finnas om femtio Är. Vill public service ha en intresserad och kunnig publik spelar MIK en avgörande roll. Vi har dÀrför valt att fokusera mycket pÄ kopplingen mellan MIK och skolbibliotek.
Den strategiskt viktigaste insatsen för att möta de utmaningar demokratin stĂ„r inför genom den globala medieutvecklingen och mĂ€nniskors nya medieanvĂ€ndning, Ă€r enligt DIK att stĂ€rka medie- och informationskunnigheten hos alla medborgare. Det mest verkningsfulla sĂ€ttet att göra detta Ă€r att förstĂ€rka bibliotekariekompetensen i de svenska skolorna. SprĂ„klig och digital kompetens â som Ă€r skolbibliotekens pedagogiska fokus â Ă€r nĂ„got som alla elever och medborgare mĂ„ste ha för att kreativt och konstruktivt kunna delta i morgondagens arbetsliv och samhĂ€lle
DIK vill ocksÄ uppmuntra till ett större grepp kring tillgÀngliggörande av arkivmaterial, och digitaliseringen av densamma. Digitaliseringen innebÀr inte bara en ökad möjlighet att ta till sig media utifrÄn det format som publiken önskar; det skapar ocksÄ möjligheter för att tillgÀngliggöra material som tidigare placerats i arkiv.
DIK:s stÀllningstaganden i korthet:
GrundlagsÀndringen som möjliggör ett teknikneutralt uppdrag för public service Àr en nödvÀndighet. Det Àr en garanti för public service fortsatta aktualitet. Digitaliseringen Àr i stÀndig utveckling, och public service mÄste ha möjlighet att finnas dÀr publiken Àr.
MIK kan inte bara ses som ett folkbildningsuppdrag; det Ă€r en förutsĂ€ttning för det livslĂ„nga lĂ€randet att kompetenserna tillskansas sĂ„ tidigt som möjligt. Idag Ă€r MIK lika viktigt som att kunna lĂ€sa och skriva. Alla medborgare â barn, ungdomar och vuxna â behöver vara medie- och informationskunniga. Det rör inte bara kĂ€llkritik utan handlar om alla delar av information â söka, finna, kĂ€llkritiskt kunna granska den, och sedan anvĂ€nda sig av informationen och sĂ€tta den i sammanhang.
Det Àr en sjÀlvklarhet att public service-bolagen ska kunna tillgodorÀkna sig material pÄ internet vid uppfyllandet av uppdraget, allt annat vore att gÄ bakÄt i utvecklingen; utan denna förÀndring skulle public service som vi kÀnner det i dag inte finnas om femtio Är nÀr dagens digitala tittare helt lÀmnat de linjÀra sÀndningarna.
UR:s strategiskt viktiga roll â i relation till MIK och till barn och unga â krĂ€ver större ekonomiska satsningar. UR bör fĂ„ en större del av de tilldelade medlen. Utan satsningar pĂ„ UR, som har det stora ansvaret för MIK, riskerar SVT och SR att tappa en engagerad och intresserad publik.
Om finansiering av public service ska ske via skattsedeln, nÄgot vi stÀller oss bakom, Àr det viktigt att material inte försvinner eller lÄses in efter en viss tid. Har man en gÄng betalat för materialet ska man inte behöva betala för det igen. Det Àr ocksÄ en tillgÀnglighetsfrÄga.
HĂ€r hittar du DIK:s remissyttranden.