DIK kommenterar public service-kommitténs slutbetänkande

DIK har svarat på remissen "Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ökat ansvar (SOU 2018:50)" som är public service-kommitténs slutbetänkande – här är en sammanfattning.

DIK ser det som mycket positivt och angelĂ€get med ett stĂ€rkande av tv och radio i allmĂ€nhetens tjĂ€nst – fria frĂ„n pĂ„verkan frĂ„n statliga, ekonomiska, politiska och andra intressen. Public service har en sĂ€rstĂ€llning i ett demokratiskt samhĂ€lle, bland annat för möjlighet till informations- och yttrandefrihet. 

DIK tar fasta pÄ de förÀndrade mönstren i mediekonsumtionen; nÄgot som kommittén sjÀlva lutar sitt arbete mot. DIK:s analys Àr följande: om inte public service anpassar sig efter publikens val av plattformar kommer det public service vi kÀnner idag inte att finnas om femtio Är. Vill public service ha en intresserad och kunnig publik spelar MIK en avgörande roll. Vi har dÀrför valt att fokusera mycket pÄ kopplingen mellan MIK och skolbibliotek.

Den strategiskt viktigaste insatsen för att möta de utmaningar demokratin stĂ„r inför genom den globala medieutvecklingen och mĂ€nniskors nya medieanvĂ€ndning, Ă€r enligt DIK att stĂ€rka medie- och informationskunnigheten hos alla medborgare. Det mest verkningsfulla sĂ€ttet att göra detta Ă€r att förstĂ€rka bibliotekariekompetensen i de svenska skolorna. SprĂ„klig och digital kompetens – som Ă€r skolbibliotekens pedagogiska fokus – Ă€r nĂ„got som alla elever och medborgare mĂ„ste ha för att kreativt och konstruktivt kunna delta i morgondagens arbetsliv och samhĂ€lle

DIK vill ocksÄ uppmuntra till ett större grepp kring tillgÀngliggörande av arkivmaterial, och digitaliseringen av densamma. Digitaliseringen innebÀr inte bara en ökad möjlighet att ta till sig media utifrÄn det format som publiken önskar; det skapar ocksÄ möjligheter för att tillgÀngliggöra material som tidigare placerats i arkiv.

DIK:s stÀllningstaganden i korthet:

  • GrundlagsĂ€ndringen som möjliggör ett teknikneutralt uppdrag för public service Ă€r en nödvĂ€ndighet. Det Ă€r en garanti för public service fortsatta aktualitet. Digitaliseringen Ă€r i stĂ€ndig utveckling, och public service mĂ„ste ha möjlighet att finnas dĂ€r publiken Ă€r.

  • MIK kan inte bara ses som ett folkbildningsuppdrag; det Ă€r en förutsĂ€ttning för det livslĂ„nga lĂ€randet att kompetenserna tillskansas sĂ„ tidigt som möjligt. Idag Ă€r MIK lika viktigt som att kunna lĂ€sa och skriva. Alla medborgare – barn, ungdomar och vuxna – behöver vara medie- och informationskunniga. Det rör inte bara kĂ€llkritik utan handlar om alla delar av information – söka, finna, kĂ€llkritiskt kunna granska den, och sedan anvĂ€nda sig av informationen och sĂ€tta den i sammanhang.

  • Det Ă€r en sjĂ€lvklarhet att public service-bolagen ska kunna tillgodorĂ€kna sig material pĂ„ internet vid uppfyllandet av uppdraget, allt annat vore att gĂ„ bakĂ„t i utvecklingen; utan denna förĂ€ndring skulle public service som vi kĂ€nner det i dag inte finnas om femtio Ă„r nĂ€r dagens digitala tittare helt lĂ€mnat de linjĂ€ra sĂ€ndningarna.

  • UR:s strategiskt viktiga roll – i relation till MIK och till barn och unga – krĂ€ver större ekonomiska satsningar. UR bör fĂ„ en större del av de tilldelade medlen. Utan satsningar pĂ„ UR, som har det stora ansvaret för MIK, riskerar SVT och SR att tappa en engagerad och intresserad publik.

  • Om finansiering av public service ska ske via skattsedeln, nĂ„got vi stĂ€ller oss bakom, Ă€r det viktigt att material inte försvinner eller lĂ„ses in efter en viss tid. Har man en gĂ„ng betalat för materialet ska man inte behöva betala för det igen. Det Ă€r ocksĂ„ en tillgĂ€nglighetsfrĂ„ga.

HĂ€r hittar du DIK:s remissyttranden.