I januariavtalet kom S, Mp, C och L överens om att det ska bli enklare att vidareutbilda eller omskola sig högre upp i Äldrarna. Nu har en statlig utredning lÀmnat förslag pÄ hur studiemedelssystemet ska frÀmja det genom mer generösa villkor. Förslagen föreslÄs trÀda i kraft under 2021 och 2022.
Att pensionsĂ„ldern höjs och fler ska arbeta lĂ€ngre stĂ€ller krav pĂ„ bĂ€ttre stöd för kompetensutveckling. Ăven digitaliseringen medför nya kunskapskrav genom att mĂ„nga yrken förĂ€ndras. DĂ€rför Ă€r det bra att studiemedelssystemet uppdateras sĂ„ att fler Ă€ldre kan finansiera sin vidareutbildning och omskolning.
DIK stĂ€ller sig bakom förslagen att Ă„ldersgrĂ€nsen för rĂ€tt till studiemedel ska höjas frĂ„n 56 till 60 Ă„r och att nedtrappningen i rĂ€tten att lĂ„na ska skjutas till 51 Ă„r (idag börjar den vid 47). Nedtrappningen skulle dĂ„ innebĂ€ra att den som Ă€r 51 Ă„r kan ta studielĂ„n i maximalt 220 veckor, och den som Ă€r 60 Ă„r kan ta studielĂ„n i högst 40 veckor.Â
Vi stÀller oss ocksÄ bakom förslaget att personer över 40 som har arbetsmarknadsskÀl eller andra sÀrskilda skÀl ska kunna fÄ 80 extra veckor med studiemedel. Idag finns möjligheten att ansöka om 40 extra veckor, men det rÀcker inte för den som exempelvis vill lÀsa en tvÄÄrig yrkes- eller masterutbildning. Dessutom Àr kraven hÄrt stÀllda vilket gör att fÄ beviljas extraveckorna.
DIK Ă€r dĂ€remot kritiska till att utredningen inte vill göra det möjligt att fĂ„ studiemedel för studier pĂ„ mindre Ă€n halvtid. Idag kan studiemedel ges för studier pĂ„ 50, 75 eller 100 procent. DIK anser att reglerna bör anpassas för kortare och mer lĂ„gintensiva studier sĂ„ att mĂ€nniskor kan studera parallellt med yrkeslivet och kontinuerligt uppdatera sin kunskap.Â
DIK anser inte att Ă€ldre ska fĂ„ höjda studiemedelsbelopp eller mer studiebidrag Ă€n yngre studenter, och inte heller att fribeloppen ska höjas. DĂ€remot bör bidragsdelen utökas i förhĂ„llande till lĂ„nedelen för alla studerande.Â
För att frĂ€mja omstĂ€llning och kompetensutveckling behövs ocksĂ„ fler Ă„tgĂ€rder utanför studiemedelssystemet. MĂ„nga av DIK:s medlemmar arbetar i kvinnodominerade yrken i offentlig sektor dĂ€r resurserna Ă€r mindre och kompetensutveckling sĂ€llan prioriteras. För att de, men ocksĂ„ exempelvis egenföretagare och visstidsanstĂ€llda ska fĂ„ bĂ€ttre möjlighet att vidareutbilda sig vill DIK att regeringen ser över en modell dĂ€r studier för yrkesverksamma kan finansieras genom till exempel a-kassa, socialförsĂ€kringar eller andra befintliga system.Â
Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att utbildningssystemet anpassas bĂ€ttre efter yrkesverksammas behov genom mer flexibla kurser pĂ„ halvfart, kvĂ€llstid och distans och att kursutbudet blir mer relevant, sĂ€rskilt inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap.Â
LĂ€s mer i DIK:s remissyttrande hĂ€r.Â
HÀr hittar du den statliga utredningen BÀttre studiestöd till Àldre.