I slutet pÄ september trÀffade DIK:s expertgrupp för skolbibliotek LÀsdelegationen, som Àr en del i regeringens insatser för att frÀmja lÀsande bland barn och unga. De synpunkter DIK förde fram har nu Àven sammanstÀllts i en skrivelse som skickats till delegationen.
I mötet med delegationen förmedlades vad DIK ser som mest centralt nÀr det gÀller lÀsning och skolbibliotekens roll i arbetet med att ge alla barn och ungdomar en fullgod lÀsförmÄga och lustfyllda lÀsupplevelser.
DIK valde att fokusera pÄ tre saker:
Ett vidgat lÀsbegrepp, lÀsning idag Àr sÄ mycket mer Àn att bara ta till sig och förstÄ skriven information i text och böcker. Det Àr lika viktigt att kunna avkoda och förstÄ bild, film, ljud mm. Det behövs för att kunna delta fullt ut i arbets- och samhÀllsliv.
Skolbibliotekariekompetensen mÄste synliggöras. RÀkna in skolbibliotekarier i Skolverkets statistik över pedagogisk personal och skriv in skolbibliotekarierkompetensen i skollagen. Ett vÀlfungerande skolbibliotek har en viktig pedagogisk roll som bidrar till elevers lÀrande.
Ăkad samverkan med mĂ„lgruppsfokus kring lĂ€sning i skolan. LĂ€rare, skolledare och skolbibliotekarier behöver arbeta tillsammans för att alla elever ska kunna fĂ„ en likvĂ€rdig utbildning. En vĂ€lfungerande samverkan gör att medier och innehĂ„ll kan matchas mot olika elevers behov och förutsĂ€ttningar. Skolbiblioteket mĂ„ste dĂ€rför vara en tydlig del i skolans pedagogiska vision.
Delegationen har i uppdrag att samla âinsatser för lĂ€sning i och utanför skolanâ, vilket Ă€r bra dĂ„ lĂ€sning kan ses i ett större sammanhang. Men, fortfarande Ă€r det sĂ„ att det bara Ă€r skolan som möter alla barn och ungdomar. DĂ€rför spelar skolan och skolbiblioteken en sĂ€rskilt viktig roll.
Â