Ett fritt och starkt public service är avgörande för demokratin 

I ett remissyttrande välkomnar DIK flera av förslagen i den parlamentariska public service-utredning som presenterades innan sommaren. Samtidigt betonar DIK att finansieringen behöver stärkas, inte minst för att möta samhällsutmaningar kopplat till exempelvis desinformation och höjd beredskap. DIK anser också att vissa av förslagen innebär en onödigt stark styrning som i förlängningen hotar public service oberoende. 

I maj lÀmnade en parlamentarisk public service-kommitté, dÀr alla riksdagspartier funnits representerade, ett betÀnkande dÀr de föreslÄr hur public service-uppdraget ska regleras under nÀsta tillstÄndsperiod som strÀcker sig mellan 2026 och 2033.  

DIK vÀlkomnar förslaget om en ny lag om public service. Det Àr bra att perioden public service har tillstÄnd att bedriva sin verksamhet förlÀngs till Ätta Är eftersom det ger större oberoende och lÄngsiktighet. Det Àr ocksÄ bra att uppdraget ska vara teknikneutralt, det vill sÀga oberoende av teknisk plattform, samt att det av lagen ska framgÄ att public service-bolagens verksamhet ska prÀglas av oberoende och av det demokratiska statsskickets grundidéer. DIK Àr ocksÄ positiva till att innehÄllsuppdraget ska vara brett formulerat och att public service ska fortsÀtta erbjuda ett mÄngsidigt, kvalitativt och tillgÀngligt programutbud som prÀglas av folkbildningsambitioner.  

Public service breda uppdrag krÀver mer resurser 

Ett fritt, oberoende och starkt public service Àr avgörande för demokrati och yttrandefrihet, bÄde i freds- och kristid, och bidrar till bland annat folkbildning och kÀlltillit. För att det ska kunna uppnÄs Àr det avgörande med stabilitet och lÄngsiktighet, bÄde nÀr det gÀller finansiering och politisk inriktning. Mot den bakgrunden ser DIK med oro pÄ att den parlamentariska kommittén inte nÄtt enighet i mÄnga frÄgor.  

DIK anser ocksÄ att de medel som föreslÄs avsÀttas till public service Àr otillrÀckliga. UpprÀkningen bör ligga pÄ Ätminstone 3 procent per Är för att tÀcka kostnadsökningar och behov kopplat till exempelvis beredskap och teknikutveckling. Public service-bolagen har dessutom gjort ett flertal neddragningar under de senaste Ären och DIK ser inte att det finns nÄgon större möjlighet att effektivisera verksamheten ytterligare. 

DIK avstyrker ocksÄ förslaget att det ska genomföras en extern analys av public service-företagens arbete med och redovisning av produktivitet och effektivitet. DIK anser att den uppföljning som redan görs Àr tillrÀcklig och att utökad granskning riskerar att ta onödiga resurser frÄn verksamheten och dessutom innebÀr en onödigt stark politisk styrning. Att skÀrpa granskningen sÀnder ocksÄ en signal om att verksamheten inte gÄr att lita pÄ vilket kan skada förtroendet för public service. 

SÀrskilda satsningar pÄ folkbildning och MIK behövs 

Det Àr mycket vÀlkommet att utbildning, folkbildning och medie- och informationskunnighet (MIK) tydligt betonas av kommittén. Det Àr avgörande för att fler elever ska klara skolan, för att minska polarisering och informationsklyftor och i förlÀngningen för att den svenska befolkningen ska bli mindre mottagliga för desinformation.  

DIK anser att frÄgorna bör förstÀrkas ytterligare genom att Utbildningsradion (UR) bör fÄ ett sÀrskilt uppdrag kopplat till MIK, desinformation och kÀlltillit och sÀrskilt avsatta resurser för ÀndamÄlet. Tillsammans med regeringens satsning pÄ bemannade skolbibliotek skulle det kunna fÄ stora effekter pÄ elevers och i förlÀngningen befolkningens medie- och informationskunnighet och bidra till att möta flera av de utmaningar som samhÀllet och demokratin stÄr inför.  

DIK anser ocksÄ att UR, likt SVT och SR, bör fÄ ett eget uppdrag kopplat till högsta beredskap och sÀrskilda resurser för detta sÄ att UR:s kompetenser och resurser kan anvÀndas pÄ bÀsta sÀtt vid en allvarlig hÀndelse, exempelvis om barn behöver fjÀrrundervisas. 

Public service behöver finnas pÄ externa plattformar 

DIK avstyrker förslaget att det ska stÀllas upp ett krav pÄ att public service-företagens egna plattformar ska vara prioriterade vid distribution pÄ internet. Det Àr förstÄs viktigt att public service-företagen bedömer tÀnkbara risker med sina förhÄllningssÀtt till externa plattformar. DIK anser dock att det behöver finnas en stor flexibilitet för public service-bolagen nÀr det gÀller vilka plattformar de finns pÄ.  

Att finnas pÄ externa plattformar Àr avgörande för att nÄ och vÀcka intresse hos grupper som inte eller i lÀgre utstrÀckning söker sig till public service egna plattformar, exempelvis unga, nyanlÀnda, nationella minoritetsgrupper, teckensprÄksanvÀndare med flera. Det Àr ocksÄ sÀrskilt viktigt för att nÄ dem som idag har lÀgre förtroende för public service. Att public service finns i externa forum Àr ocksÄ avgörande för att de ska kunna motverka desinformation och nÄ ut med korrekt information i en hÀndelse av kris eller krig, vilket Àven försvarsberedningen har betonat. Hur och var public service bÀst nÄr olika mÄlgrupper kan dessutom förÀndras snabbt och det framstÄr dÀrför som oklokt att lÄsa in public service i denna frÄga.  

Public service bör fÄ i uppdrag att bevara och tillgÀngliggöra sina arkiv 

I yttrandet föreslÄr DIK ocksÄ att public service-företagen ska fÄ ett utpekat uppdrag att bevara och tillgÀngliggöra sina arkiv för att sÀkerstÀlla att material bevaras för framtiden, finns tillgÀngligt för allmÀnheten och kan anvÀndas i forskning. TillgÀngliggörande av arkivmaterial Àr grundlÀggande för verksamheter som agerar i allmÀnhetens tjÀnst och vars verksamhet finansieras av allmÀnheten. Det arkivmaterial som radio och tv har byggt upp speglar den moderna svenska historien, tillhör vÄrt kulturarv och bör göras tillgÀngligt för alla.  

Om inte ett sÀrskilt uppdrag ges ser DIK stor risk att public service inte kommer att prioritera bevarandet av arkiven nÀr eventuella besparingar och effektiviseringar behöver göras och att arkiven kan komma att gallras eller att arkivmaterial förfaras. Ett sÀrskilt uppdrag med sÀrskilt avsatta resurser Àr ocksÄ viktigt för att public service-bolagen ska kunna ha tillrÀcklig kompetens för att hantera arkiven och för att arbetet ska prÀglas av lÄngsiktighet. 

Vad hÀnder nu? 

I betĂ€nkandet Ansvar och oberoende - public service i oroliga tider redovisar 2023 Ă„rs parlamentariska public service-kommittĂ© sina förslag till hur public service-uppdraget ska regleras frĂ„n och med 2026 och vad som ska ingĂ„ i uppdraget under tillstĂ„ndsperioden 2026–2033. Förslaget Ă€r nu ute pĂ„ remiss och DIK Ă€r en av de remissinstanser som har skickat in ett yttrande med synpunkter och förslag. NĂ€r regeringen tagit del av alla yttranden skriver de en proposition med förslag till riksdagen som sedan fattar beslut om public service-uppdragets inriktning. Hösten 2025 formulerar regeringen det slutliga uppdraget som ska börja gĂ€lla den 1 januari 2026.  

LÀs hela DIK:s remissyttrande hÀr.