I maj lĂ€mnade en parlamentarisk public service-kommittĂ©, dĂ€r alla riksdagspartier funnits representerade, ett betĂ€nkande dĂ€r de föreslĂ„r hur public service-uppdraget ska regleras under nĂ€sta tillstĂ„ndsperiod som strĂ€cker sig mellan 2026 och 2033. Â
DIK vĂ€lkomnar förslaget om en ny lag om public service. Det Ă€r bra att perioden public service har tillstĂ„nd att bedriva sin verksamhet förlĂ€ngs till Ă„tta Ă„r eftersom det ger större oberoende och lĂ„ngsiktighet. Det Ă€r ocksĂ„ bra att uppdraget ska vara teknikneutralt, det vill sĂ€ga oberoende av teknisk plattform, samt att det av lagen ska framgĂ„ att public service-bolagens verksamhet ska prĂ€glas av oberoende och av det demokratiska statsskickets grundidĂ©er. DIK Ă€r ocksĂ„ positiva till att innehĂ„llsuppdraget ska vara brett formulerat och att public service ska fortsĂ€tta erbjuda ett mĂ„ngsidigt, kvalitativt och tillgĂ€ngligt programutbud som prĂ€glas av folkbildningsambitioner. Â
Public service breda uppdrag krĂ€ver mer resurserÂ
Ett fritt, oberoende och starkt public service Ă€r avgörande för demokrati och yttrandefrihet, bĂ„de i freds- och kristid, och bidrar till bland annat folkbildning och kĂ€lltillit. För att det ska kunna uppnĂ„s Ă€r det avgörande med stabilitet och lĂ„ngsiktighet, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller finansiering och politisk inriktning. Mot den bakgrunden ser DIK med oro pĂ„ att den parlamentariska kommittĂ©n inte nĂ„tt enighet i mĂ„nga frĂ„gor. Â
DIK anser ocksĂ„ att de medel som föreslĂ„s avsĂ€ttas till public service Ă€r otillrĂ€ckliga. UpprĂ€kningen bör ligga pĂ„ Ă„tminstone 3 procent per Ă„r för att tĂ€cka kostnadsökningar och behov kopplat till exempelvis beredskap och teknikutveckling. Public service-bolagen har dessutom gjort ett flertal neddragningar under de senaste Ă„ren och DIK ser inte att det finns nĂ„gon större möjlighet att effektivisera verksamheten ytterligare.Â
DIK avstyrker ocksĂ„ förslaget att det ska genomföras en extern analys av public service-företagens arbete med och redovisning av produktivitet och effektivitet. DIK anser att den uppföljning som redan görs Ă€r tillrĂ€cklig och att utökad granskning riskerar att ta onödiga resurser frĂ„n verksamheten och dessutom innebĂ€r en onödigt stark politisk styrning. Att skĂ€rpa granskningen sĂ€nder ocksĂ„ en signal om att verksamheten inte gĂ„r att lita pĂ„ vilket kan skada förtroendet för public service.Â
SĂ€rskilda satsningar pĂ„ folkbildning och MIK behövsÂ
Det Ă€r mycket vĂ€lkommet att utbildning, folkbildning och medie- och informationskunnighet (MIK) tydligt betonas av kommittĂ©n. Det Ă€r avgörande för att fler elever ska klara skolan, för att minska polarisering och informationsklyftor och i förlĂ€ngningen för att den svenska befolkningen ska bli mindre mottagliga för desinformation. Â
DIK anser att frĂ„gorna bör förstĂ€rkas ytterligare genom att Utbildningsradion (UR) bör fĂ„ ett sĂ€rskilt uppdrag kopplat till MIK, desinformation och kĂ€lltillit och sĂ€rskilt avsatta resurser för Ă€ndamĂ„let. Tillsammans med regeringens satsning pĂ„ bemannade skolbibliotek skulle det kunna fĂ„ stora effekter pĂ„ elevers och i förlĂ€ngningen befolkningens medie- och informationskunnighet och bidra till att möta flera av de utmaningar som samhĂ€llet och demokratin stĂ„r inför. Â
DIK anser ocksĂ„ att UR, likt SVT och SR, bör fĂ„ ett eget uppdrag kopplat till högsta beredskap och sĂ€rskilda resurser för detta sĂ„ att UR:s kompetenser och resurser kan anvĂ€ndas pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt vid en allvarlig hĂ€ndelse, exempelvis om barn behöver fjĂ€rrundervisas.Â
Public service behöver finnas pĂ„ externa plattformarÂ
DIK avstyrker förslaget att det ska stĂ€llas upp ett krav pĂ„ att public service-företagens egna plattformar ska vara prioriterade vid distribution pĂ„ internet. Det Ă€r förstĂ„s viktigt att public service-företagen bedömer tĂ€nkbara risker med sina förhĂ„llningssĂ€tt till externa plattformar. DIK anser dock att det behöver finnas en stor flexibilitet för public service-bolagen nĂ€r det gĂ€ller vilka plattformar de finns pĂ„. Â
Att finnas pĂ„ externa plattformar Ă€r avgörande för att nĂ„ och vĂ€cka intresse hos grupper som inte eller i lĂ€gre utstrĂ€ckning söker sig till public service egna plattformar, exempelvis unga, nyanlĂ€nda, nationella minoritetsgrupper, teckensprĂ„ksanvĂ€ndare med flera. Det Ă€r ocksĂ„ sĂ€rskilt viktigt för att nĂ„ dem som idag har lĂ€gre förtroende för public service. Att public service finns i externa forum Ă€r ocksĂ„ avgörande för att de ska kunna motverka desinformation och nĂ„ ut med korrekt information i en hĂ€ndelse av kris eller krig, vilket Ă€ven försvarsberedningen har betonat. Hur och var public service bĂ€st nĂ„r olika mĂ„lgrupper kan dessutom förĂ€ndras snabbt och det framstĂ„r dĂ€rför som oklokt att lĂ„sa in public service i denna frĂ„ga. Â
Public service bör fĂ„ i uppdrag att bevara och tillgĂ€ngliggöra sina arkivÂ
I yttrandet föreslĂ„r DIK ocksĂ„ att public service-företagen ska fĂ„ ett utpekat uppdrag att bevara och tillgĂ€ngliggöra sina arkiv för att sĂ€kerstĂ€lla att material bevaras för framtiden, finns tillgĂ€ngligt för allmĂ€nheten och kan anvĂ€ndas i forskning. TillgĂ€ngliggörande av arkivmaterial Ă€r grundlĂ€ggande för verksamheter som agerar i allmĂ€nhetens tjĂ€nst och vars verksamhet finansieras av allmĂ€nheten. Det arkivmaterial som radio och tv har byggt upp speglar den moderna svenska historien, tillhör vĂ„rt kulturarv och bör göras tillgĂ€ngligt för alla. Â
Om inte ett sĂ€rskilt uppdrag ges ser DIK stor risk att public service inte kommer att prioritera bevarandet av arkiven nĂ€r eventuella besparingar och effektiviseringar behöver göras och att arkiven kan komma att gallras eller att arkivmaterial förfaras. Ett sĂ€rskilt uppdrag med sĂ€rskilt avsatta resurser Ă€r ocksĂ„ viktigt för att public service-bolagen ska kunna ha tillrĂ€cklig kompetens för att hantera arkiven och för att arbetet ska prĂ€glas av lĂ„ngsiktighet.Â
Vad hĂ€nder nu?Â
IâŻbetĂ€nkandet Ansvar och oberoende - public service i oroliga tider redovisar 2023 Ă„rs parlamentariska public service-kommittĂ© sina förslag till hur public service-uppdraget ska regleras frĂ„n och med 2026 och vad som ska ingĂ„ i uppdraget under tillstĂ„ndsperioden 2026â2033. Förslaget Ă€r nu ute pĂ„ remiss och DIK Ă€r en av de remissinstanser som har skickat in ett yttrande med synpunkter och förslag. NĂ€r regeringen tagit del av alla yttranden skriver de en proposition med förslag till riksdagen som sedan fattar beslut om public service-uppdragets inriktning. Hösten 2025 formulerar regeringen det slutliga uppdraget som ska börja gĂ€lla den 1 januari 2026. Â
LÀs hela DIK:s remissyttrande hÀr.