Vad har biblioteken för roll i ett förÀnderligt samhÀlle, hur kan arbetsmiljön förbÀttras i den snabbt vÀxande dataspelsindustrin och hur pÄverkar den digitala utvecklingen kommunikationsbranschen? DIK:s medlemmar arbetar inom delar av arbetsmarknaden som inte alltid hÄrdbevakas, men som ofta fÄr stora konsekvenser för allmÀnheten.
Nu vill fackförbundet öka synligheten av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och kreativ sektor och startar en digital tidning.
â DIK:s medlemmar arbetar inom omrĂ„den som Ă€r lĂ„ngt viktigare för enskilda mĂ€nniskor, samhĂ€llet i stort och för demokratin Ă€n vad resurstilldelning, politiskt intresse och utrymme i den offentliga debatten ger vid handen. Det vill DIK Ă€ndra pĂ„. Den digitala tidningen kommer att bevaka de sektorer vĂ„ra medlemmar arbetar i, stĂ€rka medlemmarnas stĂ€llning och öka deras synlighet. Den kommer ocksĂ„ att erbjuda en plattform för initierad debatt i frĂ„gor som engagerar. En sjĂ€lvstĂ€ndig tidning innebĂ€r sjĂ€lvklart ocksĂ„ en viktig granskande funktion, sĂ€ger Anna Troberg, förbundsordförande i DIK.
Tidningen planeras att startas upp i början av 2022 och kommer att ha en sjÀlvstÀndig redaktion.
â Nu startar vi rekryteringen av en chefredaktör, och jag ser fram emot att leta efter en person till ett superspĂ€nnande och viktigt jobb, sĂ€ger Johanna Lindell, vd för DIK.
Om DIK DIK Àr facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingÄr i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK Àr partipolitiskt obundet.
Pressbilder
Pressbilder finns iLĂNK SAKNAS
Presskontakt
För mer information och intervjuer, vÀnligen kontakta: Johanna Alm Dahlin johanna.alm.dahlin@dik.se 072-724 84 13