Framtidens bibliotekarier och deras arbetsmarknad

Det behövs fler utbildningsplatser, en breddad rekrytering och en strukturerad kompetensutveckling för bibliotekarier. Det konstaterar DIK och Svensk biblioteksförening i en ny rapport.

Det behövs fler utbildningsplatser, en breddad rekrytering och en strukturerad kompetensutveckling för bibliotekarier. Det Ă€r nĂ„gra av slutsatserna som presenteras i rapporten "KompetensturnĂ©n – om framtidens bibliotekarier och deras arbetsmarknad", som tagits fram av DIK och Svensk biblioteksförening.

– Ett vitalt biblioteksvĂ€sende Ă€r helt beroende av att det finns tillrĂ€ckligt mĂ„nga utbildade bibliotekarier och relevant kompetens som prĂ€glas av samma mĂ„ngfald som samhĂ€llet det verkar i. Fler utbildningsplatser och breddad rekrytering till bibliotekarieutbildningarna Ă€r nyckeln till framtidens bibliotek, sĂ€ger Anna Troberg, ordförande i DIK.

– Vi har tagit reda pĂ„ hur det ser ut i dag pĂ„ bibliotekarieutbildningarna, för att fĂ„ en bĂ€ttre kunskap om vad som behöver utvecklas framĂ„t. En viktig slutsats Ă€r att biblioteken behöver bredda sin kompetens för att klara av det omfattande uppdraget. Bibliotekarieprofessionen synliggörs och utvecklas i mötet med andra kompetenser pĂ„ bibliotek, sĂ€ger Johanna Hansson, ordförande för Svensk biblioteksförening.

Svensk biblioteksförening översatte under 2017 IFLA:s riktlinjer för kontinuerlig professionell utveckling. Tillsammans med DIK anordnades sedan en workshop med brett deltagande frĂ„n sektorn. DĂ€r konstaterades att det saknades ett vĂ€sentligt perspektiv – studenternas.

DIK och Svensk biblioteksförening Äkte dÀrför pÄ turné och besökte alla fem biblioteks- och informationsvetenskapliga utbildningar i Sverige för att trÀffa studenter och lÀrare. Samtalen fokuserade pÄ framtidens arbetsmarknad, kompetensutveckling och pÄ bibliotekariens roll i framtiden. Det stod klart att studenterna hade andra förvÀntningar pÄ sin utbildning, och till viss del Àven pÄ yrkesrollen, Àn vad en biblioteks- och informationsvetenskaplig utbildning faktiskt innebÀr. Det finns ocksÄ ett stort behov av att förÀndra den traditionella bilden av en bibliotekaries arbete och kompetenser.

UtifrÄn samtalen med utbildningarna och mötet med studenterna ser DIK och Svensk biblioteksförening fyra konkreta ÄtgÀrder som behövs för att ge bibliotekarier rÀtt förutsÀttningar för att utvecklas:

  • Utöka antalet utbildningsplatser. Det Ă€r pĂ„ vissa hĂ„ll i landet brist pĂ„ bibliotekarier, samtidigt som vi ser ett stort framtida behov av skolbibliotekarier.

  • Satsa pĂ„ breddad rekrytering för rĂ€tt bibliotekarier i framtiden. Ska ett bibliotek kunna vara del av ett samhĂ€lle, mĂ„ste det Ă€ven spegla det.

  • SĂ€kerstĂ€ll strukturerad kompetensutveckling. Det finns ett stort behov av en strategi för kontinuerlig professionell utveckling dĂ€r möjligheter och ansvar förtydligas – mellan arbetstagare, arbetsgivare och lĂ€rosĂ€ten.

  • Skilj pĂ„ profession och kompetens pĂ„ bibliotek. Bibliotekarier Ă€r nödvĂ€ndiga pĂ„ ett bibliotek. Deras unika kompetenser gĂ„r inte att byta ut. Men biblioteken utvecklas i takt med samhĂ€llet. Det innebĂ€r att det pĂ„ vissa bibliotek kan behövas kompetens som inte bibliotekarier besitter.